Over Wijnand Jongen

Korte biografie

Wijnand Jongen (1959) is een van ’s werelds leidende auteurs, sprekers, futuristen en trendwatchers op het gebied van retail en e-commerce. Hij is schrijver van het boek ‘Het Einde van Online Winkelen’. Het boek is inmiddels in een geüpdatete 5e editie in Nederland en 2e editie in België verschenen. Het boek is ook vertaald in het Engels (2e editie), Italiaans, Chinees en Deens. Nieuwe vertalingen, waaronder de Duitse editie, staan op stapel 2019.

Wijnand’s boek is genomineerd in de top 3 van beste marketingboeken van het jaar en als Managementboek van het jaar. 

Ga naar Wijnand’s LinkedIn.

Key retail posities

Wijnand is co-founder van Ecommerce Europe, de Europese belangenvereniging van meer dan 75.000 (web)winkels. Hij is lid van het bestuur sinds de oprichting in 2012 en Chairman van de Executive Committee van Ecommerce Europe.

Wijnand is oprichter en sinds de oprichting in 2000 CEO van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor (web)winkels in Nederland. Thuiswinkel.org telt inmiddels zo’n 2200 leden, die herkenbaar zijn aan het Thuiswinkel Waarborg. Hij is oprichter en voorzitter van de Stichting Shopping Awards, die sinds 2002 jaarlijks de prijzen uitreikt voor de beste (web)shops in Nederland.

Wijnand is trots lid van FIRAE, een aan de National Retail Federation (NRF) gelieerde vereniging van global retail industry leaders.

Entrepreneur

In het midden van de jaren negentig was Wijnand co-founder van Macropolis, de eerste Nederlandse winkel- en prijsvergelijker voor consumenten op internet. In juni 2000 werd Macropolis overgenomen door het beursgenoteerde Newconomy. Wijnand was CEO van Macropolis tussen 1997 en 2000.

Internationale studies

Wijnand studeerde aan de Universiteit van Amsterdam, het Randolph-Macon College en de Averett University in de Verenigde Staten. Hij behaalde zijn Masters of Business Administration (MBA) aan het Averett University (1993) en een doctoraalgraad in onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam (1986). Zijn werk leidde hem langs verschillende sales-, consultant- en managementfuncties in de Nederland en de Verenigde Staten.

Auteur van ‘Het Einde van Online Winkelen’

Wijnand is auteur van het boek ‘Het Einde van Online Winkelen’, dat in november 2016 bij Atlas/Business Contact is verschenen. Inmiddels zijn de boeken in -steeds weer- in de volgende geüpdatete versies uitgebracht:

    • Nederland, 5e editie, juni 2018 (Atlas Business Contact).
    • België, 2e editie, augustus 2018 (Atlas Business Contact)
    • UK en USA, 2e editie, juni 2018 (Nubiz)
    • Italië, 1e editie, mei 2018 (Hoepli)
    • China, 1e editie, mei 2018 (Post & Telecom Beijing)
    • ZO Azië, 1e editie Engelstalig (World Scientific WSPC, Singapore)
    • Denemarken, 1e editie, oktober 2018 (Nubiz)

Verwacht:

  • Korea, 1e editie, december 2018
  • Duitsland, 1e editie, voorjaar 2019

Erkenning, Prijzen & Prestaties

  • In 2006 werd Wijnand gekozen tot DM-man (Direct Marketing) van het Jaar.
  • In 2014 nam Wijnand de Mans le Jeune Award in ontvangst voor de ‘beste branchevereniging van Nederland’.
  • In 2017 werd het boek ‘Het Einde van Online Winkelen’ genomineerd als Managementboek van het jaar. 
  • In 2017 werd het boek ‘Het Einde van Online Winkelen’ door een vakjury gekozen in de top 3 van beste marketingboeken.

 

 

Deel dit

"Wijnand is one of the most authoritative leaders in e-commerce today. His insights help inform some of the world’s great companies and I love hearing him talk"

Brian McBride, CEO Asos

Keynote spreker met visie op de toekomst retail en e-commerce

Wijnand Jongen spreekt op (inter)nationale congressen en evenementen over de toekomst van (online) retail, feiten en cijfers. U kunt contact met hem opnemen voor meer informatie.

Boek Wijnand als spreker