Over Wijnand Jongen

Korte biografie

Wijnand Jongen (1959) is een van ’s werelds leidende auteurs, sprekers en futuristen op retail en e-commerce. Hij is schrijver van het boek ‘Het Einde van Online Winkelen’ gepubliceerd in Nederland (2016) en België (2017). De globale, Engelse editie van het boek wordt in september 2017 gepubliceerd.

Ga naar LinkedIn.

Key retail posities

Wijnand is co-founder van Ecommerce Europe, de Europese belangenvereniging van meer dan 25.000 (web)winkels. Hij is lid van het bestuur sinds de oprichting in 2012 en Chairman van de Executive Committee van Ecommerce Europe.

Wijnand is oprichter en sinds de oprichting in 2000 CEO van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor (web)winkels in Nederland. Thuiswinkel.org telt inmiddels zo’n 2200 leden, die herkenbaar zijn aan het Thuiswinkel Waarborg. Hij is oprichter en voorzitter van de Stichting Shopping Awards, die sinds 2002 jaarlijks de prijzen uitreikt voor de beste (web)shops in Nederland.

Wijnand is founder van de Global E-commerce Summit, het jaarlijkse global event voor e-commerce en bestuurder van de Ecommerce Foundation. Hij is voorzitter van de Leerstoel eMarketing & Distance Selling verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daarnaast is Wijnand lid van FIRAE, een aan de National Retail Federation gelieerde vereniging van global retail industry leaders.

Entrepreneur

In het midden van de jaren negentig was Wijnand co-founder van Macropolis, de eerste Nederlandse winkel- en prijsvergelijker voor consumenten op internet. In juni 2000 werd Macropolis overgenomen door Newconomy. Wijnand was CEO van Macropolis tussen 1997 en 2000.

Internationale studie

Wijnand studeerde aan de Universiteit van Amsterdam, het Randolph-Macon College en de Averett University in de Verenigde Staten. Hij behaalde zijn Masters of Business Administration (MBA) aan het Averett University (1993) en een doctoraalgraad in onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam (1986). Zijn werk leidde hem langs verschillende sales-, consultant- en managementfuncties in de Verenigde Staten en Nederland.

Direct Marketing-man van het jaar & auteur

In 2006 werd Wijnand gekozen tot DM-man (Direct Marketing) van het Jaar. In 2014 nam Wijnand de Mans le Jeune Award in ontvangst voor de ‘beste branchevereniging van Nederland’. Wijnand is auteur van het boek ‘Het Einde van Online Winkelen’, dat in november 2016 bij Atlas/Business Contact is verschenen en inmiddels in 3e druk is. In april 2017 werd een Vlaamse editie van het boek gepubliceerd. Het boek werd in 2017 genomineerd als managementboek van het jaar. De Engelse editie van het boek wordt gepubliceerd in september 2017.

Deel dit

"Wijnand is one of the most authoritative leaders in e-commerce today. His insights help inform some of the world’s great companies and I love hearing him talk"

Brian McBride, CEO Asos

Keynote spreker met toekomstvisie

Wijnand Jongen spreekt op (inter)nationale congressen en evenementen over de toekomst van (online) retail, feiten en cijfers. U kunt contact met hem opnemen voor meer informatie.

Boek Wijnand als spreker