Korte biografie
Wijnand Jongen (1959) is een van ’s werelds leidende auteurs en keynote spreker op het gebied van retail en e-commerce. Hij is oprichter en CEO van belangenvereniging Thuiswinkel.org en co-founder en president van Ecommerce Europe. Hij is auteur van de bestseller ‘Het Einde van Online Winkelen’, inmiddels in 10 talen vertaald en 20+ landen uitgebracht. Zijn nieuwe boek over ’25 jaar online winkelen in Nederland’ is in November 2019 uitgebracht. Wijnand is een veelgevraagde spreker op (inter)nationale congressen over de hele wereld.

Key retail posities
Wijnand is co-founder van Ecommerce Europe, de Europese belangenvereniging van meer dan +100.000 (web)winkels. Hij is Chairman van de Executive Committee van Ecommerce Europe en lid van het bestuur vanaf de oprichting in 2012.
Wijnand is oprichter en CEO van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor (web)winkels in Nederland. Thuiswinkel.org telt zo’n 2200 leden, die herkenbaar zijn aan het Thuiswinkel Waarborg (B2C) en Shopping B2B Certified logo (B2B). Hij is oprichter en voorzitter van de Stichting Shopping Awards, die sinds 2002 jaarlijks de prijzen uitreikt voor de beste (web)winkels in Nederland.
Wijnand is namens Thuiswinkel.org lid van FIRA, de globale federatie van meer dan 50 nationale retail en e-commerce associaties. Hij is lid van het Strategic Committee van FIRA.
Entrepreneur
In het midden van de jaren negentig was Wijnand co-founder van Macropolis, de eerste Nederlandse winkel- en prijsvergelijker voor consumenten op internet. In juni 2000 werd Macropolis overgenomen door het beursgenoteerde Newconomy. Wijnand was CEO van Macropolis tussen 1997 en 2000.
Internationale studies
Wijnand studeerde aan de Universiteit van Amsterdam, het Randolph-Macon College en de Averett University in de Verenigde Staten. Hij behaalde zijn Masters of Business Administration (MBA) aan het Averett University (1993) en een doctoraalgraad in onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam (1986). Zijn werk leidde hem langs verschillende sales-, consultant- en managementfuncties in de Nederland en de Verenigde Staten.
Auteur van ‘Het Einde van Online Winkelen’
Wijnand is auteur van het boek ‘Het Einde van Online Winkelen’, dat in november 2016 bij Atlas Business Contact is verschenen. Inmiddels zijn de boeken in steeds weer geactualiseerde versies in de volgende landen uitgebracht:
- Nederland, 5e editie, juni 2018 (Atlas Business Contact).
- België, 2e editie, augustus 2018 (Atlas Business Contact)
- UK en USA, 2e editie, juni 2018 (Nubiz)
- Italië, 1e editie, mei 2018 (Hoepli)
- China, 1e editie, mei 2018 (Post & Telecom Beijing)
- ZO Azië, 1e editie Engelstalig (World Scientific WSPC, Singapore)
- Denemarken, 1e editie, oktober 2018 (Nubiz)
- Korea, 5e editie, december 2018 (Knomad Publishing)
- Oostenrijk, 1e editie, april 2019 (Ueberreuter)
- Duitsland, 1e editie, september 2019 (Händlerbund)
- Portugal, 1e editie, november 2019 (Levoir)
Verwacht:
- Rusland, 1e editie, begin 2020
Erkenning, Prijzen & Prestaties
- In 2006 werd Wijnand gekozen tot DM-man (Direct Marketing) van het Jaar.
- In 2014 nam Wijnand de Mans le Jeune Award in ontvangst voor de ‘beste branchevereniging van Nederland’.
- In 2017 werd het boek ‘Het Einde van Online Winkelen’ genomineerd als Managementboek van het jaar.
- In 2017 werd het boek ‘Het Einde van Online Winkelen’ door een vakjury gekozen in de top 3 van beste marketingboeken.