Blog

Blijf leren! – Boekblog #16

Blijf leren! – Boekblog #16

Wie zich als (beginnend) professional in de ins en out van e-commerce wil verdiepen, heeft keuze genoeg. Hogescholen en universiteiten bieden programma’s aan, commerciële instellingen grossieren in cursussen over online, en bij onze Thuiswinkel.org e-Academy kun je...

Lees meer
De beoordelingseconomie – Boekblog #15

De beoordelingseconomie – Boekblog #15

We kunnen niet meer zonder: klantreviews zijn volkomen vanzelfsprekend geworden. Op zoek naar zekerheid vertrouwen we als consument op het oordeel van andere gebruikers en delen we ook zelf dagelijks duimpjes uit. Niet voor niets spreken we inmiddels van de...

Lees meer
Geduld wordt beloond – Boekblog #14

Geduld wordt beloond – Boekblog #14

De ambities van Just Eat Takeaway reiken ver. Deze week werd bekend dat het moederbedrijf van Thuisbezorgd de oceaan wil oversteken. En dat begon allemaal in Nederland in de vorige eeuw. Het is om precies te zijn 1999 als Jitse Groen op een familiefeestje eten wil...

Lees meer
Kopje onder – Boekblog #13

Kopje onder – Boekblog #13

Er gaan heel wat bedrijven kopje onder, zo is de voorspelling van de KvK. Volgens een recente enquête sluit dertig procent van de ondernemers een faillissement niet uit. Ook in retail zullen er slachtoffers vallen. Maar is daar wel zoveel nieuws onder de zon? Voor het...

Lees meer
De geboorte van Thuiswinkel Waarborg – Boekblog #12

De geboorte van Thuiswinkel Waarborg – Boekblog #12

Thuiswinkel Waarborg is onverminderd populair. Voor nieuwe leden van Thuiswinkel.org is het logo een belangrijk motief om lid te worden. Dat succes hadden we bijna 20 jaar geleden, bij de geboorte van het keurmerk, niet kunnen voorzien. Primeur Ik moet wel eerlijk...

Lees meer
Meer dan welkom – Boekblog #11

Meer dan welkom – Boekblog #11

Deze week kondigde Coolblue aan dat het bedrijf in Nederland en België zes nieuwe ‘bakstenen’ winkels wil openen. Dat doet me even terugdenken aan 2003 - nu 17 jaar geleden. In dat jaar komt de webwinkel, die in 1999 is opgericht door Bart Kuijpers, Paul de Jong en...

Lees meer
Duurzaamheid begint bij jezelf – Boekblog #10

Duurzaamheid begint bij jezelf – Boekblog #10

‘Een beter milieu begint bij jezelf’. Daarmee riep de Nederlandse overheid al in de jaren tachtig burgers en bedrijven op duurzaamheid serieus te nemen. Die slogan heeft nog weinig aan actualiteit verloren - ook voor de e-commerce sector. Visionairs Wat is de impact...

Lees meer
Meten is weten – Boekblog #9

Meten is weten – Boekblog #9

De e-commerce omzet groeit sinds jaar en dag met vaak dubbele cijfers. Maar in de beginjaren is niet altijd even helder waar die cijfers precies op gebaseerd waren. De Thuiswinkel Markt Monitor maakt vanaf 2001 een einde aan die onduidelijkheid. Rond 2000 vliegen de...

Lees meer
Nieuwe mijlpaal voor iDEAL – Boekblog #8

Nieuwe mijlpaal voor iDEAL – Boekblog #8

Betaalgemak is de levensader van online winkelen. Dat betaalgemak is begin deze eeuw - vóór de komst van iDEAL - ver te zoeken. Bernhard van Oranje, mede-oprichter van Shop.nl, het eerste Nederlandse online warenhuis, ergert zich in 2001 stevig aan de laksheid van de...

Lees meer
Elke crisis leidt tot nieuwe ideeën – Boekblog #7

Elke crisis leidt tot nieuwe ideeën – Boekblog #7

In elke crisis worden nieuwe ideeën geboren. Airbnb is er een voorbeeld van. Dat begint midden in de kredietcrisis. De Amerikaanse start-up groeit uit tot een wereldwijd succes, maar wordt nu geconfronteerd met ongekende uitdagingen. AirBed & Breakfast, dat is de...

Lees meer
Schoenen koop je toch niet online? – Boekblog #6

Schoenen koop je toch niet online? – Boekblog #6

Schoenen online verkopen: voor de meeste schoenenretailers is het in de begindagen van e-commerce ondenkbaar. VanHaren waagt het er op, en het wordt een succes. Anno 2020 lijkt online al bijna het nieuwe normaal. In 2008 begint schoenenketen VanHaren een webwinkel. Op...

Lees meer
De doorbraak van online boodschappen – Boekblog #4

De doorbraak van online boodschappen – Boekblog #4

Picnic, Jumbo.com, Albert Heijn online en andere thuisbezorgers draaien momenteel overuren. Voor veel klanten is het in de huidige crisis een uitkomst dat ze hun dagelijkse boodschappen online kunnen bestellen. Maar het heeft een tijd geduurd voordat het thuisbezorgen...

Lees meer
Roerige tijden op de beurs – Boekblog #3

Roerige tijden op de beurs – Boekblog #3

Begin 21e eeuw gaan de beurskoersen hard naar beneden. Er komt een eind aan de internetbubbel. Heel wat dotcombedrijven, inclusief webwinkels, gaan failliet. Maar al snel herstelt de e-commercesector zich. Wie herinnert zich nog World Online? Het bedrijf van Nina...

Lees meer