Blog
BTW & Belastingen – Behoefte aan één enkele btw-registratie voor Europa
In de afgelopen twee jaar hebben retailers veel ervaring opgedaan met digitalisering. Deze versnelling werd aanzienlijk gestimuleerd door de pandemie, waarin e-commerce en detailhandel een essentiële rol speelden. De opkomst van omnichannel retail en de versnelling...
Nederlanders deden ruim kwart meer online aankopen in 2020
Nederlandse consumenten hebben in 2020 € 26,6 miljard uitgegeven bij webshops, een stijging van 7% vergeleken met een jaar eerder. Het totale aantal online aankopen steeg met 27% naar 335 miljoen. Deze groei werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de coronacrisis en de...
Grote internetverkopers als bol.com worden groter, maar rijk worden ze er niet van – Trouw
Winkels en winkelketens kunnen niet meer zonder internet. Maar is de online verkoop een vetpot? Nee. Vaak wordt er verlies op gemaakt. De online verkopen schieten omhoog. Toch worstelen veel bedrijven met dit verkoopkanaal. Veel webwinkels draaien met verlies. Als er...
Consumentengedrag verandert. Retailers en ook politici moeten volgen
Het consumentengedrag is al jaren aan het verschuiven. De digitalisering van het dagelijkse leven is een blijvend fenomeen. Mensen laten zich de gemakken van internet niet meer ontnemen. Het heeft geleid tot meer online bestedingen. Het online koopgedrag is daarmee in...
Paradoxale tijden – Boekblog #40
Het zijn paradoxale tijden. Enerzijds worden er opgeroepen in ons dagelijks doen en laten een paar versnellingen terug te schakelen, in de hoop zo het leven deels stil te leggen. Anderzijds verandert tegelijkertijd de wereld ingrijpend - kijk alleen maar naar het...
Webwinkels en bezorgdiensten staat enorme klus te wachten
De e-commerceketen staat een enorme klus te wachten nu niet-essentiële winkels waarschijnlijk al in de nacht van maandag op dinsdag dicht moeten wegens het grote aantal coronabesmettingen. Webwinkels zullen waarschijnlijk komende week op maximale capaciteit gaan...
Visual commerce – Boekblog #39
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Veel van onze beslissingen die we nemen, worden bepaald door de visuele indruk die iets of iemand maakt. Dat geldt ook voor shoppen: het visuele aspect speelt bij ons oriëntatie- en koopgedrag een cruciale rol. Digitaal kijken Dat...
Platformania – Boekblog #38
Het aantal online bestellingen is in deze decembermaand ongekend hoog. En een groot deel van die bestellingen gaat via platforms. De nieuwe podcastreeks Platformania besteedt op boeiende wijze aandacht aan het fenomeen platform. Het luisteren waard! Ins en outs Hoe...
Thuiswinkel-expert behoedt consument in feestmaand – Elsevier Weekblad
Thuiswinkel.org werd in 2000 opgericht door Wijnand Jongen, die sindsdien directeur is. Wie is hij en wat doet deze organisatie? Wijnand Jongen is een specialist en ondernemer op het gebied van elektronische bedrijfsvoering. Hij schreef twee boeken over geschiedenis...
Vijftien jaar Twinkle – Boekblog #37
‘Catalogus sexy?’ stond er in grote letters op de cover van de allereerste Twinkle. Dat is komende maand exact 15 jaar geleden. Sindsdien heeft Twinkle zich als vakblad overtuigend bewezen. Glossy Het begon allemaal met de nieuwsbrief die we vanuit Thuiswinkel.org...
Het gaat hard met de last mile – Boekblog #36
Wanneer zijn we het begrip last mile voor het eerst gaan gebruiken? Exact weet ik het niet. Maar dat die last mile steeds belangrijker wordt, is wel zeker. Vooral nu het online bestellen en bezorgen nog sneller groeit dan we vóór de komst van covid hadden verwacht....
Singles’ Day – Boekblog #35
De consument is soms behoorlijk eigenwijs. Een mooi voorbeeld daarvan is Singles’ Day. Of beter gezegd: de manier waarop we het in Nederland omarmen. Jezelf in de watten leggen Singles’ Day is, zoals bekend, over komen waaien uit China. In het land van de...
ShoppingTomorrow: The Next Chapter – Boekblog #34
Sinds vorige week staan alle nieuwe bluepapers van ShoppingTomorrow online. Ze zijn ook gebundeld in The Next Chapter: Versneld Vooruit. Een schat aan waardevolle insights over e-commerce en alles wat daarmee te maken heeft. En voor iedereen toegankelijk. Radicaal...
Thuiswinkel.org lanceert international keurmerk: Shopping Secure
Thuiswinkel.org heeft vandaag een nieuw internationaal keurmerk gelanceerd: Shopping Secure. Hiermee kunnen Thuiswinkel.org-leden die ook over de grens actief zijn zich laten certificeren op basis van relevante Europese wetgeving. Met Shopping Secure speelt...
Een feestagenseizoen als nooit tevoren…
Het feestdagenseizoen staat weer voor de deur en voor mij persoonlijk staan deze maanden synoniem voor gezelligheid, cadeaus en samenzijn met familie en vrienden. Maar dit jaar gaan de feestdagen anders zijn en dat heeft natuurlijk alles te maken met de uitbraak van...