Blog

Inzoomen op de cijfers – Boekblog #28

Inzoomen op de cijfers – Boekblog #28

Ze liegen er niet om, de nieuwe cijfers in de Thuiswinkel Markt Monitor. Met een stijging van 12 procent in Q2, bestaande uit +52% voor producten en -45% voor diensten, komen de online consumentenbestedingen in de eerste helft van 2020 uit op maar liefst 6,36 miljard....

Lees meer
Shopping Awards: mooie traditie – Boekblog #27

Shopping Awards: mooie traditie – Boekblog #27

Dit jaar was de uitreiking van de Shopping Awards vanwege corona anders dan anders. Maar het gevoel eromheen was net zo feestelijk als anders. Mooie tradities zijn er om in ere te houden. Positieve publiciteit Met die traditie zijn we al begonnen in 2002. In dat jaar...

Lees meer
De toekomst maken we zelf – Boekblog #26

De toekomst maken we zelf – Boekblog #26

Het mooie van de toekomst is dat we hem zelf mede kunnen bepalen. Om dat te doen, is het essentieel dat je alert bent op trends en beschikt over een innovatieve mindset. Winnaars Hoe belangrijk het in e-commerce is op het juiste moment de relevante trends te zien,...

Lees meer
De pluspunten van het afhaalpunt – Boekblog #25

De pluspunten van het afhaalpunt – Boekblog #25

We hebben de consument met z’n allen een beetje verwend. Die verwennerij heeft bijgedragen aan het succes van e-commerce. Maar tegelijkertijd mogen we die consument best ondersteunen in diens zoektocht naar verantwoord gedrag. Bijvoorbeeld met het stimuleren van de...

Lees meer
Come Together – Boekblog #24

Come Together – Boekblog #24

E-commerce draait om afstand: als koper en verkoper hoef je elkaar niet te ontmoeten. Maar we hebben ook een diepgewortelde behoefte bij elkaar te komen. Ook in vakkringen. Dat doen we eind oktober in hybride vorm met de Dutch E-Commerce Week. En dat doen we al sinds...

Lees meer
Malafide webshops – Boekblog #23

Malafide webshops – Boekblog #23

De corona-crisis heeft de online omzetten een boost gegeven. Maar helaas leidt het ook tot misbruik. Sinds maart dit jaar zijn heel wat malafide webshops offline gehaald. Voor het NOS journaal aanleiding om over malafide webshops dit weekend een item te maken. Net...

Lees meer
Black Friday – Boekblog #22

Black Friday – Boekblog #22

‘Crazy Friday’ zag ik deze week boven een paginagrote advertentie van een webwinkel staan. Een slimme variant op Black Friday, dat er over ruim twee maanden aankomt. Black Friday bewijst eens te meer hoe snel e-commerce in Nederland vanzelfsprekend is geworden. Wie...

Lees meer
De platformrevolutie – Boekblog #21

De platformrevolutie – Boekblog #21

Platformen liggen de laatste tijd meer dan voorheen onder het vergrootglas. Vanuit Thuiswinkel.org zijn we mede daarom dit jaar gestart met de certificering van verkopers op platformen. Het animo daarvoor blijkt enorm. Markeerpunt Zo’n certificering is in zekere zin...

Lees meer
Ero-commerce – Boekblog #20

Ero-commerce – Boekblog #20

Seks doet het online nog steeds goed. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org en de Hogeschool Amsterdam. De Corona Web Traffic Tracker laat zien dat de bezoekersaantallen van erotische webwinkels sinds het begin van de coronacrisis bovengemiddeld...

Lees meer
Het ‘amateurisme’ van Marktplaats – Boekblog #19

Het ‘amateurisme’ van Marktplaats – Boekblog #19

Marktplaats komt in Noorse handen. Adevinta wordt de nieuwe eigenaar. De advertentie/veilingsite heeft sinds de lancering in 1999 het online winkelen een stevige boost gegeven. Mede dankzij de ‘amateuristische’ uitstraling. Amateuristisch Op de ledenlijst bij de...

Lees meer
Veiligheid voorop – Boekblog #18

Veiligheid voorop – Boekblog #18

Wat is het belangrijkste ‘bezit’ dat een webwinkelier heeft? Dat is niet z'n voorraad of systeem. Nee, het belangrijkste is de klant. Zonder klanten geen business. En dus spring je zorgvuldig met je klantgegevens om. Van dat inzicht waren ook de pioniers van het...

Lees meer
De (online) shoppende senior – Boekblog #17

De (online) shoppende senior – Boekblog #17

‘Wacht maar af, consumenten vervallen weer zo in hun gedrag van vóór de uitbraak van het virus.’ Dat soort voorspellingen kom ik de laatste tijd regelmatig tegen. Voor een deel zullen ze ongetwijfeld kloppen. Want we willen weer graag onbekommerd bij elkaar komen....

Lees meer
Blijf leren! – Boekblog #16

Blijf leren! – Boekblog #16

Wie zich als (beginnend) professional in de ins en out van e-commerce wil verdiepen, heeft keuze genoeg. Hogescholen en universiteiten bieden programma’s aan, commerciële instellingen grossieren in cursussen over online, en bij onze Thuiswinkel.org e-Academy kun je...

Lees meer
De beoordelingseconomie – Boekblog #15

De beoordelingseconomie – Boekblog #15

We kunnen niet meer zonder: klantreviews zijn volkomen vanzelfsprekend geworden. Op zoek naar zekerheid vertrouwen we als consument op het oordeel van andere gebruikers en delen we ook zelf dagelijks duimpjes uit. Niet voor niets spreken we inmiddels van de...

Lees meer
Geduld wordt beloond – Boekblog #14

Geduld wordt beloond – Boekblog #14

De ambities van Just Eat Takeaway reiken ver. Deze week werd bekend dat het moederbedrijf van Thuisbezorgd de oceaan wil oversteken. En dat begon allemaal in Nederland in de vorige eeuw. Het is om precies te zijn 1999 als Jitse Groen op een familiefeestje eten wil...

Lees meer