Blog

Paradoxale tijden – Boekblog #40

Paradoxale tijden – Boekblog #40

Het zijn paradoxale tijden. Enerzijds worden er opgeroepen in ons dagelijks doen en laten een paar versnellingen terug te schakelen, in de hoop zo het leven deels stil te leggen. Anderzijds verandert tegelijkertijd de wereld ingrijpend - kijk alleen maar naar het...

Lees meer
Webwinkels en bezorgdiensten staat enorme klus te wachten

Webwinkels en bezorgdiensten staat enorme klus te wachten

De e-commerceketen staat een enorme klus te wachten nu niet-essentiële winkels waarschijnlijk al in de nacht van maandag op dinsdag dicht moeten wegens het grote aantal coronabesmettingen. Webwinkels zullen waarschijnlijk komende week op maximale capaciteit gaan...

Lees meer
Visual commerce – Boekblog #39

Visual commerce – Boekblog #39

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Veel van onze beslissingen die we nemen, worden bepaald door de visuele indruk die iets of iemand maakt. Dat geldt ook voor shoppen: het visuele aspect speelt bij ons oriëntatie- en koopgedrag een cruciale rol. Digitaal kijken Dat...

Lees meer
Platformania – Boekblog #38

Platformania – Boekblog #38

Het aantal online bestellingen is in deze decembermaand ongekend hoog. En een groot deel van die bestellingen gaat via platforms. De nieuwe podcastreeks Platformania besteedt op boeiende wijze aandacht aan het fenomeen platform. Het luisteren waard! Ins en outs Hoe...

Lees meer
Vijftien jaar Twinkle – Boekblog #37

Vijftien jaar Twinkle – Boekblog #37

‘Catalogus sexy?’ stond er in grote letters op de cover van de allereerste Twinkle. Dat is komende maand exact 15 jaar geleden. Sindsdien heeft Twinkle zich als vakblad overtuigend bewezen. Glossy Het begon allemaal met de nieuwsbrief die we vanuit Thuiswinkel.org...

Lees meer
Het gaat hard met de last mile – Boekblog #36

Het gaat hard met de last mile – Boekblog #36

Wanneer zijn we het begrip last mile voor het eerst gaan gebruiken? Exact weet ik het niet. Maar dat die last mile steeds belangrijker wordt, is wel zeker. Vooral nu het online bestellen en bezorgen nog sneller groeit dan we vóór de komst van covid hadden verwacht....

Lees meer
Singles’ Day – Boekblog #35

Singles’ Day – Boekblog #35

De consument is soms behoorlijk eigenwijs. Een mooi voorbeeld daarvan is Singles’ Day. Of beter gezegd: de manier waarop we het in Nederland omarmen. Jezelf in de watten leggen Singles’ Day is, zoals bekend, over komen waaien uit China. In het land van de...

Lees meer
ShoppingTomorrow: The Next Chapter – Boekblog #34

ShoppingTomorrow: The Next Chapter – Boekblog #34

Sinds vorige week staan alle nieuwe bluepapers van ShoppingTomorrow online. Ze zijn ook gebundeld in The Next Chapter: Versneld Vooruit. Een schat aan waardevolle insights over e-commerce en alles wat daarmee te maken heeft. En voor iedereen toegankelijk. Radicaal...

Lees meer
Een feestagenseizoen als nooit tevoren…

Een feestagenseizoen als nooit tevoren…

Het feestdagenseizoen staat weer voor de deur en voor mij persoonlijk staan deze maanden synoniem voor gezelligheid, cadeaus en samenzijn met familie en vrienden. Maar dit jaar gaan de feestdagen anders zijn en dat heeft natuurlijk alles te maken met de uitbraak van...

Lees meer
Wees voorbereid – Boekblog #33

Wees voorbereid – Boekblog #33

De pieken zijn weer in aantocht. Met Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen op komst verwachten webwinkels een lawine aan bestellingen. Alle aanleiding onze publiekscampagne opnieuw te lanceren. NPO Radio 1 besteedde er al aandacht aan en bood mij de gelegenheid...

Lees meer
Het eigen (online) karakter van Hema – Boekblog #32

Het eigen (online) karakter van Hema – Boekblog #32

Hema lijkt na turbulente jaren in rustig vaarwater te belanden. Dat is goed nieuws voor de Nederlandse retailsector. En een mooie aanleiding voor een korte terugblik op Hema’s online geschiedenis. Win-win ‘Overname Hema door Jumbo is voor alle partijen een win-win...

Lees meer
Shopping Today: van 2013 naar 2027 – Boekblog #31

Shopping Today: van 2013 naar 2027 – Boekblog #31

Goed nieuws: Shopping Today gaat dit jaar door. Het wordt anders dan anders, maar de kwaliteit van de bijdragen zal er niet minder om zijn. Een mooie aanleiding om terug te gaan naar het begin. Want het is nu 7 jaar geleden dat in Almere het eerste Shopping...

Lees meer
Retail blijft in verwarring – Boekblog #30

Retail blijft in verwarring – Boekblog #30

De winkelstraat staat onder druk. Dat weten we al jaren. Corona heeft er nog een schep bovenop gedaan. ABN Amro waarschuwde vorige maand nog in een rapport over de lange termijneffecten op grootstedelijke winkelgebieden. Hoog tijd om echt anders te gaan denken....

Lees meer