Blog
Build platforms, not walls – De nieuwe platformeconomie
Het zijn tijden waarin iedereen vol is van de nieuwe heilige graal van onlife retail. Op het snijvlak van retail en e-commerce lijkt het deze dagen alleen nog maar te gaan over het fenomeen van de nieuwe opkomende platformeconomie. Wereldwijd worden marktplaatsen,...
De nieuwe verhoudingen: zakendoen met China
Een paar weken geleden was ik in Brussel. Aan de vooravond van een Benelux-event met de ministers van Economische Zaken zat ik op een hotelkamer vlak bij het Europees Parlement. Ik had me net voorbereid op een panel waar ik de volgende dag tegenover de hoge heren en...
Het grote misverstand: de tsunami aan bestelbusjes in woonwijken
Vandaag verschijnt het rapport Annual Outlook City Logistics, dat is opgesteld door de Topsector Logistiek. Het rapport bevat verrassende uitkomsten die ik persoonlijk niet had voorzien. En op deze dag van de uitslagen van de verkiezingen kan ik het niet laten om met...
The Benelux Rocks?!
Ooit stond de Benelux aan de basis van de Europese Unie. Ruim zestig jaar later lonkt een geïntegreerde Benelux markt voor de retail. Stel je het eens voor!? Op slag is deze markt een van de grootste markten binnen Europa, niet ver achter het Verenigd Koninkrijk, ...
Trump, een ‘blessing in disguise’ voor retailers?
Het zijn the days after. Opnieuw heeft de gewone man in de (winkel)straat van zich doen horen. Voor velen is Trump een held, voor anderen staat hij aan de basis van een Trumpocalypse. Maar voor winkeliers in de winkelstraat en op het web zou Trump weleens een blessing...
Onlificering van de samenleving
In The Onlife Manifesto (2015) geeft Luciado Floridi aan dat het onderscheid tussen ‘online’ en ‘life’ vervaagt en op termijn zelfs zal verdwijnen.[1] De digitale, online wereld loopt als het ware over in de analoge, offline wereld en komt samen in een onlife...
De schimmige achtergronden van webwinkelkeurmerken
De conclusies van het vandaag door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gepubliceerde rapport naar de bekendheid van en mening van consumenten over keurmerken spreken voor zich. Als ik de conclusies lees van het door GfK uitgevoerde onderzoek naar...
Opleiden moet scholen tot het werk van de toekomst
Vandaag presenteert belangenvereniging Thuiswinkel.org de start van de e-Academy, het sector-overstijgende initiatief dat ervoor moet zorgen dat studenten én werkende professionals met de juiste toekomstgerichte e-business-bagage kunnen innoveren en groeien via een...
Retailagenda moet kanteling detailhandel faciliteren
Detailhandel Nederland, Thuiswinkel.org en Platform 31 hebben in de afgelopen maanden samengewerkt aan de Retailagenda, die deze week gepresenteerd is aan minister Kamp van Economische Zaken. In de afgelopen maanden is door alle stakeholders in de markt gewerkt aan...
Leerboek Webshopheld in ontvangst genomen
Ik mocht het eerste exemplaar van het herschreven leerboek Webshopheld in ontvangst nemen uit handen van coauteurs Hein van Oers en Dirkjan Vis. Vorig jaar blogde ik nog over het in mijn ogen gapende gat tussen onderwijs en e-commerce. Maar ik moet bekennen, de eerst...
Ecommerce Europe gehts German!
Deze week trad de Duitse vertegenwoordiger van meer dan 15.000 online B2C bedrijven toe tot Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie van e-commerce. Een belangrijke mijlpaal voor de nog jonge Brusselse belangenvereniging van bedrijven die online producten en/of...
Bestaat jouw bedrijf nog in 2020?
Wat denk jij, bestaat het bedrijf waar je werkt nog in 2020? Het klinkt misschien ver weg, maar 2020 is al over 6 jaar! En zoals we hebben meegemaakt kan er in 6 jaar tijd kan veel gebeuren. Zes jaar geleden had de Nederlandse e-commercemarkt een omzet van €4,85...
Meer prioriteit voor vangen webwinkelboeven
Ook webwinkels ontkomen niet aan boeven. Begin deze week was er aandacht in de Telegraaf en op BNR voor een nieuwe vorm van criminaliteit, waar copy cats van echte sites worden gebruikt om consumenten geld af te troggelen. Het zijn vaak bekende webwinkels, waar de...
Ik ben vóór
500 duizend ondernemers zijn vóór Europa. Omdat Europa zorgt voor werk, innovatie, bedrijvigheid. Wist je dat Europa zorgde voor goedkoper vliegen? Ook is er dankzij beleid van de Europese Unie meer concurrentie, meer geïnvesteerd in snelle verbindingen en is er meer...
Shopping2020: Nederland moet e-Ambitie tonen!
Met gepaste trots hebben we vandaag het Shopping2020 eindrapport gepubliceerd. Met daarin de e-Ambitie voor Nederland. Willen we op het gebied van e-commerce de boot niet missen, dan moet er op alle fronten veel gebeuren. In het eindrapport van Shopping2020, dat is...