Blog
Jack Ma (Alibaba): de visie van een niet-technisch genie (2)
Gisteren was ik in Hangzhou, op zo'n 150 km van Shanghai, waar de nieuwe campus van Alibaba is gevestigd. De campus lijkt in veel opzichten op die van Google en Facebook in Silicon Valley. Grote open werkruimtes, transport tussen de verschillende gebouwen per oranje...
Chinese e-commerce giganten Jumei en JD.com halen geld op (1)
Over de aanstaande Alibaba beursgang is al veel geschreven. Tijdens mijn tweede reis door China breng ik a.s. maandag een bezoek aan de Alibaba-campus in Hangzhou, waar ik een poging ga wagen om Jack Ma te strikken voor de Global E-commerce Summit op 16-18 juni in...
ANVR congres Dresden 2013 Alles Is Anders (2)
Derde dag van het ANVR congres in Dresden. In 1945 door de geallieerden met de grond gelijk gemaakt, nu -70 jaar later- bijna in oude glorie hersteld. Het congres bivakkeerde gisteren in de Volkswagen fabriek, die wereldwijd de VW Phaeton produceert. Het jaarlijkse...
ANVR Congres Dresden 2013: Alles Moet Anders (1)
Anders! Het thema van het jaarlijkse ANVR Congres voor de reissector. Waar oude traditionele reisagenten en touroperators, nieuwe online direct sellers en andere online of omnichannel reisspelers elkaar ontmoeten. Gespreksstof van de dag is het Oad-debacle. Gisteren...
‘Social delivery’ op topdag voor Chinese e-commerce (3)
Niks geen Sint Maarten in China op de 11e van de 11e. Het is daar vrijgezellendag. Alle 1’nen in de 11e van de 11e verwijzen volgens de Chinezen naar de vele vrijgezellen die er in China zijn. En dat zijn er nogal wat als gevolg van de één-kind politiek van de Chinese...
JD.com wil China’s Amazon worden (2)
Vanmiddag op bezoek geweest bij JD.com, naar verluidt China's grootste B2C online retailer. Geen portal a la Alibaba, maar gewoon een ouderwetse online retailer. Maar wel een van het formaat Amazon en met de ambities van Amazon voor de Chinese markt en ver daarbuiten....
China bereidt zich voor op DE dag van online shopping: 11 november a.s. (1)
Vijf jaar geleden begon e-commerce gigant Alibaba met het 11 november festival: de ultieme dag voor online shoppers in China. Dit jaar doen meer dan 20.000 webwinkels en verkopers mee op de Alibaba marktplaats, met sites als Tmall en Taobao. Volgens de China Daily...
Google en de toekomst van Shopping2020 (5)
Twee dagen lang bezocht de Shopping2020 delegatie Google. Hier mijn vijfde blog op rij, op werkbezoek bij Google. Na Facebook, eBay en Apple de vierde zogenaamde Tech Titan die we bezochten. Waar de naam van de vijfde Tech Titan veelvuldig in de mond werd genomen. En...
Apple en de mobiele toekomst van Shopping2020 (4)
Feitelijk voert Apple maar 4 type producten: Mac computer (1984), iPod (2001), iPhone (2006), iPad (2010). En met welk succes! Leuk te weten dat iPad eigenlijk al klaar was voor de iPhone, maar dat Steve Jobs vond dat consumenten meer toe waren aan een smartphone,...
eBay en PayPal: de mobiele toekomst van Shopping2020 (3)
De enorme impact van mobiele technologie voor commerce (online, offline: 'what's the difference?) ervoeren we bij ons bezoek aan eBay en Paypal. Hier mijn tweede blog in een serie tijdens ons Shopping2020 bezoek aan de Silicon Valley: eBay en PayPal. Anders dan bij...
De mobiele toekomst van Shopping2020: Facebook (2)
Wat blijft hangen na een 14-urige dag in Silicon Valley is de enorme impact van mobiele technologie in de nabije toekomst. Consumentengedrag, thuis, op het werk en in de winkel zal onder invloed van nieuwe mobiele technologieën veranderen. En dan de 'scary part', deze...
Op weg naar Silicon Valley: online reisimpressies (1)
Bart's Book Store is een unieke tweedehands boekenwinkel met meer dan 150.000 boeken in Ojai, California. Ojai is een uitvalsbasis voor drukke werkende mensen uit Los Angeles, prachtig gelegen in de bergen van Los Padres. Een open bookstore bovendien, letterlijk dus,...
Onze man in Brussel
Gisteren voelde ik me even 'onze man in Brussel'. Namens Ecommerce Europe mocht ik de Europese e-commerce cijfers presenteren aan Europarlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie. Gastheer EuroCommerce, de koepelorganisatie van de detailhandel,...
Shopping2020: van Breukelen via Monte Carlo naar Barcelona
Precies een week geleden startte Shopping2020 (nu ShoppingTomorrow) bij Nyenrode in Breukelen. Volle zaal in de ochtend, volle zaal in de middag. Veel inspiratie, met meer dan 400 experts bij elkaar, die inmiddels aan de slag zijn gegaan in 19 expertgroepen. Vandaag...
Onderwijs en e-commerce: een gapend gat
Met kleine oogjes bij de opening van de tweede dag van de Global E-commerce Summit 2013 in Barcelona. Gisteren mocht ik voor 400+ aanwezigen de Summit openen met cijfers over Europa, daarbij trends en cijfers vergelijkend met andere delen van de wereld, waaronder de...