Blog
China: de machtsstrijd tussen Alibaba en Tencent (3)
Een van de manieren om de Chinese digitale markt te begrijpen is door deze in te delen op basis van e-commerce marktplaatsen (1), b2c bedrijven (2), import en export (3) en technologische machtsblokken (4). 1. E-commerce marktplaatsen De e-commerce marktplaatsen laten...
Chinese markt en consument: 3 trends (2)
Het zijn boeiende tijden in China en de timing van onze derde ShoppingTomorrow reis is top: de Chinacrisis wordt op dit moment overal gevoeld. De beurs heeft zo'n 35% in waarde zien verdampen. Verkopen van auto's zijn gedaald. Velen hebben fors geld verloren op de...
E-commerce in China: Europa moet level playing field afdwingen (1)
Meer dan twintig bezoeken aan Chinese e-commerce bedrijven in zes dagen: de uitdaging van ons ShoppingTomorrow-bezoek aan China. We zijn zondagochtend met een C-level delegatie van zo'n twintig Nederlanders en twee Belgen aangekomen in Shenzen. Dit is een nieuwe stad...
China: de opkomst van e-business op het platteland (2)
Shanghai was het doel van het tweede deel mijn Zuidoost-Azië trip, o.a. in voorbereiding op onze derde e-commerce reis naar China, van 30 augustus t/m 4 september aanstaande. Platteland profiteert van e-commerce Ik ontvang thuis al een aantal jaren het Engelstalige...
Japan: van oude en nieuwe werelden (1)
Op mijn derde trip naar Zuidoost-Azië bezoek ik voor het eerst Japan. Mijn eerste bezoek was in de Nederlandse ambassade in Tokyo, een prachtig oud herenhuis uit de jaren 20. Prima start voor 9 afspraken in 2 dagen, in voorbereiding van een e-commerce reis naar Japan...
NRF, the voice of retail! NRF, de Nederlandse Retail Federatie?
11 Januari opende de National Retail Federation (NRF) de 104e Big Show in New York. Dit jaar met meer dan 34.000 aanwezigen (!) uit meer dan 90 landen. Matt Shay, CEO en President van de NRF opende de Big Show. Sinds Matt aan het roer staat, is de NRF gegroeid op alle...
Nieuwe giga toetreders in de markt! Wat te doen? (2)
Een mooi verhaal van Martijn van der Zee, baas van alle digitale activiteiten bij KLM-Air France. Centraal in zijn verhaal op het ANVR-congres op Cyprus is de impact van het nieuwe consumentengedrag op ondernemend Nederland. Martijns conclusie: we gedragen ons, door...
Connecting customers in een disruptieve wereld (1)
Het ANVR-congres 2014 op Cyprus werd vanochtend geopend door ANVR-voorzitter en -directeur Frank Oostdam. In zijn welkomstboodschap vertelt hij over de uitdagende marktomstandigheden in de (online) reiswereld. De ANVR is een van de 24 brancheverenigingen die meedoen...
Shopping2020 Reis naar Seattle: 10 Tips To Survive Amazon (2)
‘Hoe overleven we Amazon?’ Het is een veelgestelde vraag op shop.org ‘Retail’s Digital Rush’ conferentie in Seattle. Vandaag sprak Brad Stone, veelgeprezen auteur van ‘The Everything Store’. Zijn verhaal ging over ‘The Amazon.com Story’. Gisteren bespraken en...
Shopping2020 Reis naar Seattle: The Amazon Way (1)
We begonnen vandaag onze Shopping2020-trip met John Rossman. Rossman werkte voor Amazon in Seattle tot 2005 en is de e-commercegigant over de jaren blijven volgen. Hij schreef dit jaar het boek ’14 Leadership Principles Behind the World’s Most Disruptive Company’....
bol.com, Tesco en Asos winnaars van European E-commerce Awards 2014 (2)
Aan het einde van de eerste dag van Global E-commerce Summit was het feest: bol.com, Tesco en Asos wonnen de 'gold' prijzen in de 'Entrepreneurial', 'Cross-Border' en 'Pure Player' categorieën. Het is de eerste keer dat een Nederlands bedrijf de 'Entrepreneurial...
Forse groei B2C e-commerce in Europa
Vandaag presenteerde ik de nieuwe Europese B2C e-commerce cijfers bij de opening van de 6de editie van de Global E-commerce Summit in Barcelona. Met meer dan 700 aanwezigen uit meer dan 30 landen een absolute mijlpaal. De cijfers: in 2013 groeide de Europese online...
China nog niet grootste e-commerce markt (4)
Afgelopen donderdag was ik in Beijing te gast op de grote jaarlijkse conferentie van onze Chinese zusterorganisatie BEBA. Tijdens het jaarlijkse congres - waar ik mocht spreken - maakte het Chinese Ministerie van Commerce de e-commerce cijfers van 2013 van China...
Kansen voor Nederlandse webwinkels op de Chinese groeimarkt (3)
China is er klaar voor. Het aantal internationale spelers op de Chinese B2C e-commercemarkt zal de komende jaren fors toenemen. Onlangs heeft de Chinese regering nieuwe wetgeving goedgekeurd die het mogelijk maakt voor buitenlandse webwinkels, om effectiever en...
Jack Ma (Alibaba): de visie van een niet-technisch genie (2)
Gisteren was ik in Hangzhou, op zo'n 150 km van Shanghai, waar de nieuwe campus van Alibaba is gevestigd. De campus lijkt in veel opzichten op die van Google en Facebook in Silicon Valley. Grote open werkruimtes, transport tussen de verschillende gebouwen per oranje...
Contact
Laatste Tweets
Nieuwsbrief
© 2019 Copyright Wijnand Jongen