Blog
BNEW Barcelona 2021 – BCROSSBORDER “From America to Europe.”
Bekijk de hoogtepunten van de BCROSSBORDER "From America to Europe in Barcelona. Crossborder Opportunities & Related Public Policies" Sessie oop BNEW Barcelona 2021. BNEW is een fysiek en digital B2B event met een focus op de New Economy!
Hema: De supermarkt opnieuw uitgevonden
Hema bestaat ook in China. Deze supermarktketen is alleen onderdeel van de Alibaba Group en heeft niets te maken met het Nederlandse concern, waarvan de naam overigens met hoofdletters wordt geschreven. De Chinese Hema is een ‘new retail’-supermarkt die in februari...
Amazon Alexa: het einde van online bestellen en afrekenen
Langzaam maar zeker nemen de smart apparaten voor thuis bezit van allerlei huishoudens in heel de Westerse wereld. Ze horen bij de slimme economie, die zelf één van de stuwende krachten is achter de metamorfose van wereldwijde retail. Slimme thuis-apparaten – Amazon...
Visual is de nieuwste trend in retail
Pas geleden schreef ik al een blog over hoe voice een enorme verandering teweeg zal brengen in de e-commerce sector. Doordat gezichtsherkenning (facial recognition) op de nieuwe Apple X en op social media platforms alles steeds visueler maken – tja, dan zou je zeggen...
One Belt, One Road: e-commerce als driver van de Chinese economie
Wist je dat in 2016 voor het eerst meer dan de helft van alle internetgebruikers uit Azië komt? En dat meer dan de helft van alle smartphonegebruikers in Azië woont? In Azië is China de ongeëvenaarde koploper op het gebied van e-commerce. In China is e-commerce...
‘Personalized commerce’. Het buzzwoord in New York.
Het is eigenlijk niks nieuws. Je klant kennen. Je klant op een persoonlijke manier tegemoet treden. Je klant met excellente service bedienen. Je klant benaderen en rekening houden waar een klant zich bevindt. Personalisatie Het is als de kruidenier in de jaren 50. Die...
Wat er fout gaat met leren en werken in onlife retail
Als je retailers vraagt naar hun grootste zorgen voor de toekomst, dan is de kans groot dat in de top 3 van uitdagingen, 'retail talent' staat. In de Verenigde Staten stond het in een research van de NRF, de National Retail Federation, zelfs bovenaan de lijst. Met...
Retail 2017, ‘a New York state of mind’
Geen betere plek om een beschouwing over de wereld van retail in 2017 te schrijven dan in New York, de stad van Fifth Avenue, de Yankees en Billy Joel. Juist in de Big Apple lijken in deze eerste weken van het nieuwe jaar alle veranderingen in de wereld van politiek...
Social influencers, de nieuwe retailambassadeurs
Curaçao (1) Als retailer wil je dat je klanten hun verhalen delen over wat zij hebben meegemaakt met jouw product of dienst. Ook in de reiswereld wordt social influencing-marketing steeds belangrijker. Het jaarlijkse ANVR-congres, voor het 50-jarig bestaan...
ShoppingTomorrow in Silicon Valley (1)
Twee inspirerende bedrijfsbezoeken (IBM, Cisco), een keynote Mark Zwawacki (360Lab) en een bezoek aan Singularity University: het is de opbrengst van de eerste dag in Silicon Valley. De vierde reis van ShoppingTomorrow is een feit. Met een groep van bijna 40...
De opmars van digitaal verbonden winkels (3)
Het gebeurt mij niet zo vaak dat ik beursvloeren even leuk vind als beurscongressen. Maar na drie dagen Big Show in New York is dat toch echt het geval. Zagen we vorig jaar de eerste voorzichtige voorbeelden van digitale winkels, dit jaar is het 'digital instore' wat...
NRF.nl: durven dromen van een Nederlandse Retail Federatie (2)
Momenteel bezoek ik “Retail's BIG Show”, het jaarlijkse congres van onze collega's van de National Retail Federation (NRF), met zo'n 35.000 bezoekers. Woensdag beginnen de Webwinkel Vakdagen, Nederlands grootste retail-show met zo'n 10.000 bezoekers. Als alles goed...
Jack Ma verbindt mkb en grote bedrijven met zijn e-WTO (1)
Het is al weer 4 jaar geleden dat Ecommerce Europe werd opgericht, de Brusselse koepelorganisatie voor (web)winkels die producten of diensten online verkopen. Dit jaar hopen we ons 20e land uit de Europese Unie te verwelkomen. Meer dan 25.000 (web)winkels zijn...
Reisverslag Abu Dhabi: Het einde van het centraal stellen van de klant (2)
Op de laatste dag in Abu Dhabi heb ik nog enkele reflecties over de grote veranderingen die zich op dit moment voltrekken in de wereld van retail. In de wereld van detailhandel, reizen, dienstverlening. Daarbij ben ik geïnspireerd geraakt door de reizen die ik in de...
Reisverslag Abu Dhabi: zaken doen in een globale economie (1)
Ik heb al vaker geschreven over de opkomst van nieuwe economieën in de wereld van retail. Vandaag wil ik stilstaan bij de 'glokale economie', waar 'globaal en lokaal' gaan samenkomen. De impact van de glokale economie is een door veel ondernemers onderschat fenomeen....