Keynote ‘Platforms: East vs West in Retail’

Al jaren publiceert Wijnand, in boeken en blogs, over zijn retail reizen naar de Verenigde Staten, ZO Azië, China en Korea. Hij heeft zijn ervaringen over de opkomst van platformen en retail transformatie in de VS en China vastgelegd in een unieke keynote: Platforms, East versus West in Retail. Anders gezegd: wat retailers in het westen kunnen leren van retailers in het oosten en andersom.

Aan de hand van showcases vertelt Wijnand over de opkomst van platformen en marktplaatsen en schetst hij het prisoners dilemma waar veel retailers en brands mee worstelen. Wel of niet aanhaken bij de platfromeconomie? Nieuwe Chinese grootmachten staan aan de basis van tal van nieuwe retail ontwikkelingen die in het westen nagenoeg onopgemerkt blijven: Jack Ma’s New Retail visie, de O2O beweging -van online naar offline-, de opkomst van all-in-one apps en de impact van influencer marketing. Maar ook in de Verenigde Staten werken grote techbedrijven aan eigen shopping eco-systemen, waarmee ze consumenten met AI en ML in de watten leggen. Is er in de toekomst nog wel plek voor webwinkels, (kleine) winkels en merken? En welke rol kan Europa spelen in dit gevecht tussen ’s werelds retail grootmachten?

Wijnand vertelt in zijn keynote op indrukwekkende wijze de enorme impact van de platformeconomie op mensen en bedrijven. Met veelal eigen foto’s en video’s worden zijn bezoeken aan Chinese retail platforms en Amerikaanse grootmachten voor een nieuwe generatie onlife retailers in beeld gebracht. Wijnand’s expertise wordt niet alleen gewaardeerd in Europa en de Verenigde Staten. Ook in ZO Azië, China en Korea is zijn boek Het einde van online winkelen gepubliceerd. In Korea is zijn boek een beststeller met meer dan 10.000 verkochte exemplaren in 2019. Een speciale Engelstalige editie voor ZO Azië wordt door WSPC (Singapore) uitgegeven en bestrijkt alle ZO Aziatische landen. Nubiz geeft zijn Engelstalige boek – inmiddels in tweede editie –  uit in Europa en de Verenigde Staten.