East versus West

Al jaren publiceert Wijnand in boeken en blogs over zijn retail reizen naar ZO Azië en China. Hij heeft zijn ervaringen over de retail transformatie in China vastgelegd in een unieke nieuwe keynote: East versus West: wat retailers in het westen kunnen leren van retailers in het oosten. Ook in ZO Azië en China wordt Wijnand’s expertise gewaardeerd: zijn boek Het einde van online winkelen is inmiddels in een Chinese vertaling uitgekomen (Post & Telecom Beijing, Mei 2018).

Aan de hand van tientallen showcases vertelt Wijnand over de opkomst van marktplaatsen en winkels van Alibaba, JD.com (het Chinese Amazon) en WeChat, de immens populaire app, met meer dan 1 miljard gebruikers. Deze nieuwe Chinese grootmachten staan aan de basis van tal van nieuwe retail ontwikkelingen die in het westen nagenoeg onopgemerkt blijven: Jack Ma’s New Retail visie, de O2O beweging -van online naar offline-, de opkomst van all-in-one apps en de impact van influencer marketing. Wat betekent de opkomst van China als retail grootmacht voor het westen? Wat is de impact voor het westen van nationale staatsprogramma’s als One Belt One Road, Internet Plus, Social Credit System 2020 en Made in China 2025?

Wijnand vertelt in zijn keynote op indrukwekkende wijze over de opkomst van de Chinese middenklasse die aan de basis staat van China’s retail transformatie. Met eigen foto’s en tientallen unieke video’s worden zijn bezoeken aan Chinese retail grootmachten en een nieuwe generatie onlife retailers in beeld gebracht.

Deel dit

Nieuwe keynotes

Keynote spreker met visie op de toekomst retail en e-commerce

Wijnand Jongen spreekt op (inter)nationale congressen en evenementen over de toekomst van (online) retail, feiten en cijfers. U kunt contact met hem opnemen voor meer informatie.

Boek Wijnand als spreker