“Het boek dat je niet mag missen!”

Kitty Koelemeijer – Hoogleraar marketing & retailing, Nyenrode Business Universiteit

Wijnand Jongen schetst in zijn boek Het Einde van Online Winkelen een aansprekend beeld van de trends en disruptieve krachten die leiden tot de transformatie van retailsector en ontwikkelt een overtuigende visie op de toekomst.

De digitalisering van de samenleving in al haar facetten vordert gestaag, met ingrijpende gevolgen voor iedereen. Het Einde van Online Winkelen begint bij die samenleving, meer specifiek bij de consument. Met het concept onlificering van de samenleving en meer in het bijzonder van retail maakt Wijnand Jongen duidelijk hoe veelomvattend de gevolgen zijn van een samenleving waarin alles en iedereen altijd met elkaar is verbonden.

Een van die gevolgen is dat de van oudsher bekende indeling in economische sectoren, zoals retail, gezondheidszorg en banken en verzekeraars op de schop gaat. Digitalisering biedt de grote technologie ondernemingen zoals Apple, Facebook, Google, Amazon, Microsoft en niet te vergeten Alibaba, de mogelijkheid waarde toe te voegen door middel van dienstverlening die relevant is voor allerlei verschillende sectoren. In hun slipstream volgen allerlei nieuwe ondernemingen die specifieke toepassingen ontwikkelen, al dan niet gericht op een specifieke sector. Op het niveau van de consument betekent dit dat werken, winkelen, wonen en recreëren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Vanzelfsprekend ontstaat dan ruimte voor nieuwe business modellen.

In zijn boek toont Wijnand Jongen de verregaande gevolgen van de digitalisering aan de hand van de achtereenvolgende fasen van het koopgedrag van consumenten: oriëntatie, selectie, betalen, afleveren en customer care. En passant wordt duidelijk dat elk van deze veranderingen de opmaat vormt voor innovaties waarvan de impact zicht tot ver buiten de retail uitstrekt. Denk daarbij aan nieuwe vormen van betalingsverkeer, innovaties in supply chain management, nieuwe businessmodellen voor de circulaire economie en de arbeidsmarkt.

In een tijd waarin veel retailers moeite hebben zich aan te passen aan het veranderende landschap troosten velen zich met de gedachte dat (nog) maar een klein deel van de omzet afkomstig is uit online kanalen. Het boek helpt eenieder uit de droom en is zowel een wake-up call als een handleiding voor de toekomst. Want, om met de titel van het boek te spreken, het einde is nog lang niet in zicht. Ingebed in de actualiteit en tegelijk visionair wat betreft de toekomst. Lezen, dit boek!

Contact

wijnand@wijnandjongen.com

+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- April 15, 2021

Really proud to announce the Russian edition of “The End of Online Shopping” which is the 12th edition of my book! Thanks to everyone who helped making the book! Большое спасибо (A big thank you) to John Numan and Igor Subow from the eCommerce Russia Association! #onliferetail https://t.co/Jz9rKPhBX4
h J R

- April 7, 2021

Te gast bij podcast aflevering 4 van @VoteCompany gehost door @marceldemper en @Wilfred_Romijn! Centraal in de podcast staan de @Shoppingaward! Luister de gehele podcast hier terug: https://t.co/zQgCx1gRiU #awards #shoppingawards #shoppingawards2021 https://t.co/biimRmeuGo
h J R

- April 2, 2021

We staan aan de vooravond van een grote technologische revolutie in de wereld van "voice"! We hebben nu nog de mogelijkheid om dit goed te reguleren, zodat de markt straks niet gedomineerd wordt door enkele partijen. #voice #voicecommerce #AI https://t.co/hjMVm0Kg4N https://t.co/cY0m127ZsB
h J R

- March 26, 2021

De @Shoppingaward 2021 zijn een groot succes geworden! Met 350 deelnemers aan vak- en publieksprijzen een nieuw record. Graag bedank ik iedereen die heeft geholpen en felicitaties aan de winnaar @fonq! Bekijk het event hier terug: https://t.co/aMKSDbnwUY #shoppingawards2021 https://t.co/WaOXeMq4rx
h J R

- February 9, 2021

Hoe blijf je als retailer zichtbaar in dit omni-channel speelveld en maak je verbinding met de klant door in te spelen op ‘transformatieve’ consumentenbehoeftes? Dit stond centraal tijdens de retailpodcast van @Focusplaza! Luister de podcast hier: https://t.co/ggd3qx7NCt
h J R

Nieuwsbrief

© 2020 Copyright Wijnand Jongen