“Het boek dat je niet mag missen!”

Kitty Koelemeijer – Hoogleraar marketing & retailing, Nyenrode Business Universiteit

Wijnand Jongen schetst in zijn boek Het Einde van Online Winkelen een aansprekend beeld van de trends en disruptieve krachten die leiden tot de transformatie van retailsector en ontwikkelt een overtuigende visie op de toekomst.

De digitalisering van de samenleving in al haar facetten vordert gestaag, met ingrijpende gevolgen voor iedereen. Het Einde van Online Winkelen begint bij die samenleving, meer specifiek bij de consument. Met het concept onlificering van de samenleving en meer in het bijzonder van retail maakt Wijnand Jongen duidelijk hoe veelomvattend de gevolgen zijn van een samenleving waarin alles en iedereen altijd met elkaar is verbonden.

Een van die gevolgen is dat de van oudsher bekende indeling in economische sectoren, zoals retail, gezondheidszorg en banken en verzekeraars op de schop gaat. Digitalisering biedt de grote technologie ondernemingen zoals Apple, Facebook, Google, Amazon, Microsoft en niet te vergeten Alibaba, de mogelijkheid waarde toe te voegen door middel van dienstverlening die relevant is voor allerlei verschillende sectoren. In hun slipstream volgen allerlei nieuwe ondernemingen die specifieke toepassingen ontwikkelen, al dan niet gericht op een specifieke sector. Op het niveau van de consument betekent dit dat werken, winkelen, wonen en recreëren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Vanzelfsprekend ontstaat dan ruimte voor nieuwe business modellen.

In zijn boek toont Wijnand Jongen de verregaande gevolgen van de digitalisering aan de hand van de achtereenvolgende fasen van het koopgedrag van consumenten: oriëntatie, selectie, betalen, afleveren en customer care. En passant wordt duidelijk dat elk van deze veranderingen de opmaat vormt voor innovaties waarvan de impact zicht tot ver buiten de retail uitstrekt. Denk daarbij aan nieuwe vormen van betalingsverkeer, innovaties in supply chain management, nieuwe businessmodellen voor de circulaire economie en de arbeidsmarkt.

In een tijd waarin veel retailers moeite hebben zich aan te passen aan het veranderende landschap troosten velen zich met de gedachte dat (nog) maar een klein deel van de omzet afkomstig is uit online kanalen. Het boek helpt eenieder uit de droom en is zowel een wake-up call als een handleiding voor de toekomst. Want, om met de titel van het boek te spreken, het einde is nog lang niet in zicht. Ingebed in de actualiteit en tegelijk visionair wat betreft de toekomst. Lezen, dit boek!

Contact

wijnand@wijnandjongen.com

+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- July 6, 2021

Mooi @RetailTrends_NL interview met mijn opvolger @MarlenetenHam. Volop uitdagingen en kansen voor onze dynamische sector! https://t.co/IwRfNT31S9 #ecommerce #onlineshopping #onlineretail #thuiswinkel
h J R

- June 17, 2021

Proud to help leadership of e-commerce scale up Dwarfs to next steps in the exciting marketplace arena. Read the article here: https://t.co/mr8uSEPVyi #ecommerce #marketplaces #platforms #platformeconomy
h J R

- June 10, 2021

Met trots en vertrouwen draag ik het stokje over aan @MarlenetenHam en ben ik ervan overtuigd dat zij haar rol als algemeen directeur van @Thuiswinkelorg met succes zal vervullen! Bekijk wat Marlene allemaal gaat doen voor onze leden en voor BV Nederland: https://t.co/9NdEzH1Bo3
h J R

- May 20, 2021

Graag je hulp bij deze enquete over jullie ervaringen met dropshipping! Ingevuld in 5 minuten. Namens mijn zoon Pelle, student aan Hogeschool in Maastricht hartelijk dank. Dank voor je moeite! De link naar de enquete: https://t.co/0QnciHT1qa #dropshipping #ecommerce https://t.co/bWfrL2eNJj
h J R

- April 23, 2021

Vannochtend bij @BNR deelde ik namens @Thuiswinkelorg dat door de coronacrisis de online verkopen bij buitenlandse webshops met 32% zijn gestegen tov vorig jaar! https://t.co/FcaIYCFOA0 #ecommerce #onlineshopping #webshops #webwinkels #thuiswinkel
h J R

Nieuwsbrief

© 2021 Copyright Wijnand Jongen