“Het boek dat je niet mag missen!”

Kitty Koelemeijer – Hoogleraar marketing & retailing, Nyenrode Business Universiteit

Wijnand Jongen schetst in zijn boek Het Einde van Online Winkelen een aansprekend beeld van de trends en disruptieve krachten die leiden tot de transformatie van retailsector en ontwikkelt een overtuigende visie op de toekomst.

De digitalisering van de samenleving in al haar facetten vordert gestaag, met ingrijpende gevolgen voor iedereen. Het Einde van Online Winkelen begint bij die samenleving, meer specifiek bij de consument. Met het concept onlificering van de samenleving en meer in het bijzonder van retail maakt Wijnand Jongen duidelijk hoe veelomvattend de gevolgen zijn van een samenleving waarin alles en iedereen altijd met elkaar is verbonden.

Een van die gevolgen is dat de van oudsher bekende indeling in economische sectoren, zoals retail, gezondheidszorg en banken en verzekeraars op de schop gaat. Digitalisering biedt de grote technologie ondernemingen zoals Apple, Facebook, Google, Amazon, Microsoft en niet te vergeten Alibaba, de mogelijkheid waarde toe te voegen door middel van dienstverlening die relevant is voor allerlei verschillende sectoren. In hun slipstream volgen allerlei nieuwe ondernemingen die specifieke toepassingen ontwikkelen, al dan niet gericht op een specifieke sector. Op het niveau van de consument betekent dit dat werken, winkelen, wonen en recreëren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Vanzelfsprekend ontstaat dan ruimte voor nieuwe business modellen.

In zijn boek toont Wijnand Jongen de verregaande gevolgen van de digitalisering aan de hand van de achtereenvolgende fasen van het koopgedrag van consumenten: oriëntatie, selectie, betalen, afleveren en customer care. En passant wordt duidelijk dat elk van deze veranderingen de opmaat vormt voor innovaties waarvan de impact zicht tot ver buiten de retail uitstrekt. Denk daarbij aan nieuwe vormen van betalingsverkeer, innovaties in supply chain management, nieuwe businessmodellen voor de circulaire economie en de arbeidsmarkt.

In een tijd waarin veel retailers moeite hebben zich aan te passen aan het veranderende landschap troosten velen zich met de gedachte dat (nog) maar een klein deel van de omzet afkomstig is uit online kanalen. Het boek helpt eenieder uit de droom en is zowel een wake-up call als een handleiding voor de toekomst. Want, om met de titel van het boek te spreken, het einde is nog lang niet in zicht. Ingebed in de actualiteit en tegelijk visionair wat betreft de toekomst. Lezen, dit boek!

Contact

info@wijnandjongen.nl
+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- January 26, 2020

De taart is nog lang niet op! De komst van Amazon is juist goed voor de e-commercemarkt. Artikel op @NUnl van 25 ja… https://t.co/GiFLZQn2tj
h J R

- January 24, 2020

New article that appeared in this month's Newsletter of ERA GLOBAL. Read it now: https://t.co/6D4zTjdfQU
h J R

- January 17, 2020

De klant is niet meer afhankelijk van wat een winkelier uitstalt, maar bepaalt zelf. De klant is verwend en wordt n… https://t.co/FLXyQK8Zmc
h J R

- January 16, 2020

Amazon komt dit jaar nog naar Nederland. Vanochtend stond er zowel in De @telegraaf als in het @ADnl een stuk over… https://t.co/desvgJVOWp
h J R

- January 13, 2020

Artikel in @parool van zaterdag 11 januari, waar ik nogmaals benadruk hoe belangrijk het is om te luisteren naar de… https://t.co/ZT0NCXdmeV
h J R

Nieuwsbrief

© 2019 Copyright Wijnand Jongen