“Het boek dat je niet mag missen!”

Kitty Koelemeijer – Hoogleraar marketing & retailing, Nyenrode Business Universiteit

Wijnand Jongen schetst in zijn boek Het Einde van Online Winkelen een aansprekend beeld van de trends en disruptieve krachten die leiden tot de transformatie van retailsector en ontwikkelt een overtuigende visie op de toekomst.

De digitalisering van de samenleving in al haar facetten vordert gestaag, met ingrijpende gevolgen voor iedereen. Het Einde van Online Winkelen begint bij die samenleving, meer specifiek bij de consument. Met het concept onlificering van de samenleving en meer in het bijzonder van retail maakt Wijnand Jongen duidelijk hoe veelomvattend de gevolgen zijn van een samenleving waarin alles en iedereen altijd met elkaar is verbonden.

Een van die gevolgen is dat de van oudsher bekende indeling in economische sectoren, zoals retail, gezondheidszorg en banken en verzekeraars op de schop gaat. Digitalisering biedt de grote technologie ondernemingen zoals Apple, Facebook, Google, Amazon, Microsoft en niet te vergeten Alibaba, de mogelijkheid waarde toe te voegen door middel van dienstverlening die relevant is voor allerlei verschillende sectoren. In hun slipstream volgen allerlei nieuwe ondernemingen die specifieke toepassingen ontwikkelen, al dan niet gericht op een specifieke sector. Op het niveau van de consument betekent dit dat werken, winkelen, wonen en recreëren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Vanzelfsprekend ontstaat dan ruimte voor nieuwe business modellen.

In zijn boek toont Wijnand Jongen de verregaande gevolgen van de digitalisering aan de hand van de achtereenvolgende fasen van het koopgedrag van consumenten: oriëntatie, selectie, betalen, afleveren en customer care. En passant wordt duidelijk dat elk van deze veranderingen de opmaat vormt voor innovaties waarvan de impact zicht tot ver buiten de retail uitstrekt. Denk daarbij aan nieuwe vormen van betalingsverkeer, innovaties in supply chain management, nieuwe businessmodellen voor de circulaire economie en de arbeidsmarkt.

In een tijd waarin veel retailers moeite hebben zich aan te passen aan het veranderende landschap troosten velen zich met de gedachte dat (nog) maar een klein deel van de omzet afkomstig is uit online kanalen. Het boek helpt eenieder uit de droom en is zowel een wake-up call als een handleiding voor de toekomst. Want, om met de titel van het boek te spreken, het einde is nog lang niet in zicht. Ingebed in de actualiteit en tegelijk visionair wat betreft de toekomst. Lezen, dit boek!

Contact

info@wijnandjongen.nl
+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- September 26, 2020

Met een stijging van 12% in Q2, bestaande uit +52% voor producten en -45% voor diensten, komen de online consumentenbestedingen in de eerste helft van 2020 uit op maar liefst 6,36 miljard. Door de jaren heen zien wij wel veel verschil per sector: https://t.co/xoRq9A4gOP
h J R

- September 25, 2020

Recordstijging van +52% in Q2 voor webwinkels die producten verkopen en 800.000 nieuwe online kopers! E-commerce speelt meer dan ooit een vitale rol in de Nederlandse economie. Grootste stijger: Doe-het-zelf en Tuin 121%. https://t.co/OvJeBhU1rq @NPORadio1.
h J R

- September 22, 2020

General Assembly & Board of Directors meeting of @Ecommerce_EU today. +25 national associations all over Europe joined to discuss the impact of #COVID19 on the industry and talk about a post-corona strategy. Look how enthusiastic our members are to help retailers in Europe! https://t.co/6L2QfKOYxi
h J R

- September 19, 2020

Dit jaar was de uitreiking van de Shopping Awards vanwege corona anders dan anders. Maar het gevoel eromheen was net zo feestelijk als anders. Mooie tradities zijn er om in ere te houden. Samen met @WilbertSchreurs blik ik terug naar de geboorte: https://t.co/FGwdUmjH6M
h J R

- September 13, 2020

Wat gaat er de komende decennia veranderen en waar liggen kansen? In het slothoofdstuk van "25 Jaar Online Winkelen in Nederland", waaraan ook meegewerkt is door @kittykoelemeije, gaan we uitgebreid in op vier megatrends. Lees mijn nieuwste boekblog nu: https://t.co/aynxf9HTlX
h J R

Nieuwsbrief

© 2020 Copyright Wijnand Jongen