“Het boek dat je niet mag missen!”

Kitty Koelemeijer – Hoogleraar marketing & retailing, Nyenrode Business Universiteit

Wijnand Jongen schetst in zijn boek Het Einde van Online Winkelen een aansprekend beeld van de trends en disruptieve krachten die leiden tot de transformatie van retailsector en ontwikkelt een overtuigende visie op de toekomst.

De digitalisering van de samenleving in al haar facetten vordert gestaag, met ingrijpende gevolgen voor iedereen. Het Einde van Online Winkelen begint bij die samenleving, meer specifiek bij de consument. Met het concept onlificering van de samenleving en meer in het bijzonder van retail maakt Wijnand Jongen duidelijk hoe veelomvattend de gevolgen zijn van een samenleving waarin alles en iedereen altijd met elkaar is verbonden.

Een van die gevolgen is dat de van oudsher bekende indeling in economische sectoren, zoals retail, gezondheidszorg en banken en verzekeraars op de schop gaat. Digitalisering biedt de grote technologie ondernemingen zoals Apple, Facebook, Google, Amazon, Microsoft en niet te vergeten Alibaba, de mogelijkheid waarde toe te voegen door middel van dienstverlening die relevant is voor allerlei verschillende sectoren. In hun slipstream volgen allerlei nieuwe ondernemingen die specifieke toepassingen ontwikkelen, al dan niet gericht op een specifieke sector. Op het niveau van de consument betekent dit dat werken, winkelen, wonen en recreëren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Vanzelfsprekend ontstaat dan ruimte voor nieuwe business modellen.

In zijn boek toont Wijnand Jongen de verregaande gevolgen van de digitalisering aan de hand van de achtereenvolgende fasen van het koopgedrag van consumenten: oriëntatie, selectie, betalen, afleveren en customer care. En passant wordt duidelijk dat elk van deze veranderingen de opmaat vormt voor innovaties waarvan de impact zicht tot ver buiten de retail uitstrekt. Denk daarbij aan nieuwe vormen van betalingsverkeer, innovaties in supply chain management, nieuwe businessmodellen voor de circulaire economie en de arbeidsmarkt.

In een tijd waarin veel retailers moeite hebben zich aan te passen aan het veranderende landschap troosten velen zich met de gedachte dat (nog) maar een klein deel van de omzet afkomstig is uit online kanalen. Het boek helpt eenieder uit de droom en is zowel een wake-up call als een handleiding voor de toekomst. Want, om met de titel van het boek te spreken, het einde is nog lang niet in zicht. Ingebed in de actualiteit en tegelijk visionair wat betreft de toekomst. Lezen, dit boek!

Contact

info@wijnandjongen.nl
+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- July 11, 2020

De leeftijdsgrens van internetshoppers is verder opgerekt. Daar heeft de lockdown een schep bovenop gedaan. Veel ni… https://t.co/8GljddG3m0
h J R

- June 27, 2020

Tegenwoordig bieden instellingen en bedrijven voldoende e-commerce programma’s aan, en bij onze @eAcademyNL kun je… https://t.co/YoVVZ2Mu9k
h J R

- June 26, 2020

Gisteren was ik te horen op NH Radio om te praten over de topdrukte die webwinkels de afgelopen periode hebben erva… https://t.co/5jSczvCPyj
h J R

- June 20, 2020

We kunnen niet meer om klantreviews heen. In Nederland zijn het Janet Sellis en Henri Hoetink die vanaf 1999 met… https://t.co/xVe6DnTHPS
h J R

Nieuwsbrief

© 2020 Copyright Wijnand Jongen