“Aanbevolen voor retail professionals!”

J.W.P. Quaedvlieg – Founder & Owner Merchandise Academy

‘Het Einde van Online Winkelen’ is een aanrader voor iedereen die in de omni-channel retail werkzaam is. De auteur geeft aan dat het online en offline winkelen dusdanig in elkaar zullen opgaan dat er sprake zal zijn van onlife retail. De term onlife is afkomstig van de filosoof Floridi die concludeerde dat het verschil tussen online en fysiek winkelen zal vervagen en uiteindelijk verdwijnen. Het hier (analoog, offline) en daar (digitaal, online) komen dan samen in een onlife ervaring. Het boek is ingedeeld aan de hand van de onlificering van de samenleving, de vier nieuwe economische modellen (smart, sharing, circulair en glocal), de nieuwe customer journey en de netwerksamenleving waarin de retailers hun onlife retail kansen moeten grijpen. Wijnand Jongen heeft een goed advies voor de kleine zelfstandige winkeliers: lever de uitstekende service van de jaren vijftig, zodat je je kunt onderscheiden van global en local players als Amazon, Zalando, bol.com en Alibaba. De klassieke herenkapper die weer terug is van weggeweest is hier een goed voorbeeld van. Het is een zeer veelomvattend boek, met aansprekende herkenbare nationale en internationale voorbeelden. De tekst is ook goed onderbouwd hetgeen blijkt uit de maar liefst 24 pagina’s aan noten van boeken, artikelen en onderzoeken die de auteur geraadpleegd heeft. Handig en leerzaam zijn de tabeloverzichten die in de meeste hoofdstukken aanwezig zijn om situaties in het verleden, heden en de toekomst met elkaar te kunnen vergelijken.

Een boek dat ik kan aanbevelen.

Contact

info@wijnandjongen.nl