25 Jaar Online Winkelen in Nederland
Een compleet overzicht van 25 jaar Nederlandse e-commerce geschiedenis
Of we nu de nieuwste smartphone bestellen, een reisje boeken of bedenken wat we vanavond willen eten, we vinden het niet meer dan normaal om dat via internet te doen. De opkomst en acceptatie van het online winkelen heeft zich in Nederland in een ongekend hoog tempo voltrokken. Wat een kwart eeuw geleden nog nieuw en onwennig was, is nu niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. De verwachtingen en wensen van de consument hebben het detaillandschap in Nederland radicaal veranderd.
Dit boek vertelt het verhaal achter die ontwikkeling – het neemt de lezer mee in de enerverende geschiedenis van een revolutie in koopgedrag. Van de doorbraak van internet en de eerste webwinkels tot de experimenten met nieuwe betaalsystemen en de onstuimige groei in bezorgland. Alle belangrijke spelers komen aan bod (en aan het woord) en alle belangrijke gebeurtenissen passeren de revue. Een onmisbaar, prettig leesbaar overzicht voor iedereen die geïnteresseerd is in e-commerce. Met illustraties en in kleur uitgevoerd, waaronder een uitgebreide tijdlijn.

Auteurs
Wijnand Jongen en Wilbert Schreurs
Omvang / uitvoering
256 pagina’s, hardcover, 17,5 x 25 cm
Verschijningsdatum
Eind november 2019
ISBN
978 94 92790 22 4
Aanbevelingen
Wat anderen zeggen over ’25 Jaar Online Winkelen in Nederland’

Paul Nijhof
Voorzitter, thuiswinkel.org
“Op fascinerende wijze laat dit boek zien dat de geschiedenis van online winkelen getuigt van durf en ambitie. Die ambitie zit in de genen van onze sector, en die ambitie nemen we ook mee naar de toekomst.”

Huub Vermeulen
CEO, bol.com
“Dit boek biedt een boeiende en vermakelijke terugblik op deze turbulente periode. Tegelijkertijd laat het zien hoe snel nieuwe structuren ontstaan en hoe gemakkelijk schijnbaar vaste waarden radicaal kunnen veranderen. Ook na 25 jaar staan we nog maar aan het begin.”

Krein Bons
CEO, vanHaren
“De revolutie van 25 jaar online winkelen had niemand in dit tempo en met deze omvang verwacht. Een boek dat iedereen moet lezen, met name generatie Z, want we kunnen leren van het verleden. Al biedt dat geen garantie voor de toekomst.”

Kitty Koelemeijer
Hoogleraar Marketing & Retailing, Nyenrode Business Universiteit
“Wie de toekomst wil begrijpen moet het verleden kennen. Dat geldt zeker ook voor economische disruptie. Dit boek heeft dan wel het verleden als titel, maar het geeft vooral een ongeëvenaard inzicht in de zeer innovatieve toekomst van online winkelen.”

Joost Romeijn
Oprichter, Sunweb
“Dit boek leest als een enerverend reisverslag, waarin mooie reiservaringen worden afgewisseld met decepties. Je kunt het zo gek niet bedenken of het komt in dit boek aan bod.”

Frank Oostdam
Voorzitter & Directeur, ANVR
“Dat er voor online winkelen een prachtige toekomst in het verschiet ligt, wisten we. Maar na het lezen van dit boek weet je ook hoe fascinerend de geschiedenis van dit jonge kanaal is.”

Ed Nijpels
Oud voorzitter, Thuiswinkel.org
“Een boek dat niemand in de online retailwereld mag missen. De spectaculaire ontwikkeling, met vallen en opstaan, van 25 jaar online winkelen in Nederland. Prachtig en minutieus beschreven. Een must-have voor iedereen die de online wereld wil begrijpen.”