Wie niet waagt, die niet wint – Boekblog #1

Exact 25 jaar geleden gaat in Nederland de eerste webshop live. In maart 1995 wordt Zerosix.nl gelanceerd, een webwinkel in hardware, software en randapparatuur. Het is de allereerste webwinkel van ons land. Er zullen er nog heel veel volgen.
Dilemma’s
Het is een waagstuk om midden jaren negentig een webwinkel te starten. Want waar haal je de bezoekers vandaan? Hoe weet je welke artikelen het beste lopen? Hoe regel je de bezorging en het retourproces? En wat doe je als de koper niet betaalt?
Het zijn stuk voor stuk dilemma’s waar de webwinkels van het eerste uur – én de consumenten – een antwoord op moeten vinden. Met vallen & opstaan lukt dat ook. Voor Zerosix.nl, de eerste webwinkel, is de productkeuze overigens logisch. Want als er één productgroep is waar internetgebruikers in geïnteresseerd zijn, dan is het wel computerhard- en software.
Basis voor succes
De meeste pioniers redden het echter niet. Nederlandse webshops van het eerste uur als CD Teleshop, Pizza Online, Shop.nl (met Bernhard van Oranje als een van de oprichters) en Le Chateau stoppen er na verloop van tijd mee. Om diverse redenen: sommige gaan kopje onder. En andere, zoals shop.nl, gaan op in latere webwinkels. Maar ze leggen wel de zo belangrijke basis voor het succes van e-commerce in Nederland.
E-commerce is inmiddels een volwassen sector. Nog steeds komen er dagelijks nieuwe webwinkels bij. En nog steeds nemen ondernemers risico’s als ze nieuwe onlne initiatieven realiseren. Met die initiatieven dragen ze bij aan de nog ongeschreven geschiedenis van onze e-commerce toekomst.
Dit is blog 1, gebaseerd op mijn boek ’25 Jaar Online Winkelen in Nederland’, gepubliceerd door Nubiz (2019). In dit boek breng ik voor het eerst, samen met historicus Wilbert Schreurs, de uiterst boeiende geschiedenis van e-commerce in Nederland in kaart.