Webwinkels, vervoerders en Thuiswinkel Waarborg starten campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd’

nov 18, 2019Mediaoptredens, Radio & TV

Zaterdag 9 november gaat de nieuwe campagne Wees voorbereid – Bestel op tijd van start. Met de campagne wil de e-commercebranche consumenten adviseren om tijdig cadeaus te bestellen voor de feestdagen. Ieder jaar zorgen de feestdagen voor een omzetstijging van gemiddeld 28% ten opzichte van een normale week. Dit jaar valt de jaarlijks groeiende internationale koopdag Black Friday (29 november) vlak voor Sinterklaas, wat naar verwachting zal zorgen voor een zeer grote verkooppiek in slechts enkele dagen. In de campagne staat Sinterklaas centraal, die blij is omdat de pakjes op tijd besteld en bezorgd zijn. De consument kan de Sint een handje helpen om alle cadeautjes op tijd onder de schoorsteen te krijgen.

De webwinkels en vervoerders hebben gezamenlijk de nodige maatregelen genomen om de feestdagen voor iedereen tot een succes te maken. “De e-commercebranche kijkt altijd enorm uit naar de feestdagen en is vroeger dan ooit begonnen met de voorbereidingen. Webwinkels en vervoerders nemen maatregelen zoals het inzetten van extra mankracht. Zij zullen consumenten zo goed mogelijk informeren over wanneer zij hun pakketjes kunnen verwachten. De consument kan ook een handje helpen. Hoe eerder er besteld wordt, hoe meer spreiding en minder bezorgdruk in enkele dagen”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de belangenverenging van webwinkeliers.

Piekdagen

De piekdagen in aantal bestellingen liggen dit jaar naar verwachting op 29 november (Black Friday) en Cyber Monday (2 december). Anders dan voorgaande jaren, vallen deze dagen zeer dicht op Sinterklaas. Je kunt je voorstellen dat het een uitdaging wordt om al die miljoenen pakketjes voor pakjesavond te bezorgen. Bij webwinkels wordt keihard gewerkt om alle cadeautjes in te pakken, bij de vervoerders worden in deze periode regelmatig twee keer zoveel pakketten als normaal verwerkt en bezorgd. “We zien dat veel webwinkels hier al vroeg op anticiperen. Sinds vorig jaar zijn ze al eerder hun kortingsacties gaan aanbieden. Bijvoorbeeld al mooie kortingsacties op Singles’ Day (11 november) en in de week voorafgaand aan Black Friday. Dit biedt niet alleen extra voordeel voor consumenten, maar voorkomt ook extra logistieke druk”, geeft Wijnand Jongen aan.

Op tijd besteld, op tijd bezorgd

Het kan op sommige extreem drukke dagen gebeuren dat een klein deel van de pakketten niet – zoals ontvangers gewend zijn – al de volgende dag bezorgd kan worden. “Met de campagne ‘Wees voorbereid, bestel op tijd’, vragen we de consument daar rekening mee te houden en tijdig te bestellen”, zegt Wijnand Jongen. Wat ‘op tijd besteld’ is, kan per webwinkel verschillen. Webwinkels informeren consumenten daar zelf over door bijvoorbeeld bij een product op de site de actuele levertijd weer te geven.

De mogelijkheid om cadeaus online te bestellen is ideaal voor mensen die overdag niet naar de winkelstraat kunnen, willen kiezen uit een breed assortiment, voor mensen die rustig willen zoeken, of voor mensen die thuis nieuwsgierige kinderen hebben. Consumenten kunnen een aantal dingen doen:

  • Bestel de cadeaus ruim voor de dag dat je ze nodig hebt. Wacht niet tot het laatste moment als dat niet hoeft.
  • Laat pakketten afleveren op een servicepunt. De vervoerder komt dan niet voor een dichte deur te staan, je kunt het pakket ophalen wanneer je wilt en je voorkomt dat het voortijdig in handen komt van degene die je wilt verrassen.
  • Als je het graag thuisbezorgd wilt hebben, kies dan een moment waarop je zeker weet dat je thuis bent. Als bezorgers voor een dichte deur staan, duurt de bezorging van pakketten langer.
  • Meld je aan voor de nieuwsbrief van je favoriete webwinkel, zodat je weet welke aanbiedingen er zijn en wanneer.
  • Veel webwinkels geven ook kortingen tijdens Singles’ Day, rond 11 november. Ook zijn in de week voorafgaand aan Black Friday al veel producten met korting verkrijgbaar. Wachten tot die ene vrijdag is dus in veel gevallen niet meer nodig.
  • Benieuwd wanneer je pakketje binnenkomt? Houd dan de website van de betreffende webwinkel en je e-mail of app van de vervoerder in de gaten.

 

Dit persbericht komt oorspronkelijk van Thuiswinkel.org: Thuiswinkel.org – Bestel op tijd

Contact

wijnand@wijnandjongen.com

+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- May 11, 2022

@Ecommerce_EU: Our Polish national association - @ecommercepolska - released its “B2B e-commerce NOW” report which confirms that over 90 per cent of companies offering products, services, and solutions to businesses are planning to develop e-commerce channels 👉 https://t.co/QnY4XEZoeu https://t.co/H1FQPBgZEV
h J R

- May 11, 2022

@Ecommerce_EU: 📣 PRESS RELEASE Commission misses the mark on #VBER revision: SMEs are faced with unworkable rules 👉 https://t.co/9rXNddvpwz Instead of promoting omnichannel retail, this revision maintains an outdated view on retail in which offline and online sales are separated. #ecommerce https://t.co/rCFoUyvY3q
h J R

- May 3, 2022

Great to be part of ⁦@ConsNetcomm⁩ event in Milan. President ⁦@Robliscia⁩ is opening the 2022 event of ⁦@ConsNetcomm⁩ conference ⁦@Ecommerce_EUhttps://t.co/3CsGloao4b
h J R

- May 2, 2022

@Ecommerce_EU: Our Public Affairs Advisor, @MaikeJansen2, shared insights on the Vertical Block Exemption Regulation in @ThePaypers article where she explains that allowing dual pricing in the revised VBER will hurt the digitalisation of SMEs but also retail in general👉 https://t.co/lylnt6PWLY https://t.co/pZOmxSDJd1
h J R

- May 2, 2022

@Ecommerce_EU: Ecommerce Europe is happy to welcome Huboo as our new Business Partner! Huboo is a fast growing eCommerce fulfilment provider which takes care of picking, packing and posting products to customers globally via a global courier network 👉 https://t.co/wr86HZv7ks #ecommerce https://t.co/BaAxv8SY72
h J R

Nieuwsbrief

© 2021 Copyright Wijnand Jongen