Webwinkelgigant Amazon breidt uit in Nederland: wat betekent dit voor jou? | Radar

jan 20, 2020Mediaoptredens, Tijdschriften

Amazon, de webwinkel der webwinkels, gaat uitbreiden in Nederland. Het Amerikaanse bedrijf (dat je zou kunnen vergelijken met bol.com) verkoopt in Nederland nu alleen nog e-books, maar gaat binnenkort ook fysieke producten aanbieden. De verwachting is dat dit een enorme invloed gaat hebben op zowel de markt van webwinkels als de klassieke winkelstraten. Maar wat is Amazon precies? En wat heeft de komst van deze webwinkelgigant voor invloed op jou als consument? 

Amazon is een online marktplaats uit de Verenigde Staten. Het biedt een platform waar bedrijven van over de hele wereld hun producten op kunnen verkopen. Amazon verkoopt ook eigen producten. Met een breed assortiment in elke denkbare categorie, brengt het voor winkelaars vele mogelijkheden om online te kunnen slagen.

‘Prima zaak dat Amazon naar Nederland komt’
Consumenten kunnen met Amazon kiezen uit een breder assortiment, waarbij de prijzen van Amazon vaak ook lager liggen dan elders. Voor consumenten is het dan ook een prima zaak dat Amazon naar Nederland komt’, legt directeur Wijnand Jongen van de brancheorganisatie Thuiswinkel.org uit.

Naast dat Amazon bepaalde producten goedkoper aanbiedt dan andere (web)winkels, lijkt het ook mogelijkheden te bieden wanneer je op zoek bent naar een speciaal product. Dingen die je niet snel ergens anders kunt vinden, zou je mogelijk wel via Amazon kunnen bestellen. Een klein bedrijfje uit het buitenland is misschien moeilijk te bereiken, maar Amazon kan hier als tussenschakel optreden.

Wat volgens Jongen ook positief kan uitpakken voor consumenten, is de toenemende concurrentie tussen webwinkels. Hij legt uit dat concurrentie bedrijven stimuleert om de kwaliteit van hun diensten te verbeteren. ‘Simpelweg door het feit dat er direct een grote speler de markt betreedt, moeten bestaande bedrijven innovatief blijven om mee te kunnen.’

Mogelijke gevaren van Amazon
Waar de competitie tussen webwinkels als een goed aspect wordt gezien, kan dit mogelijk wel voor problemen zorgen bij fysieke winkels. ‘Online winkelen kan een boost gaan krijgen, wat negatieve gevolgen heeft voor winkels die niet online aanwezig zijn.’ legt Jongen uit. Ga jij liever naar een winkelcentrum om te shoppen, zouden de mogelijkheden hiertoe (mede door de komst van Amazon) wel eens af flink kunnen nemen.

Ook is er het risico dat Amazon de Nederlandse markt compleet gaat domineren en de Nederlandse consument afhankelijk wordt van de webwinkel. ‘Zodra je marktdominantie koppelt aan afhankelijkheid, dan heb je een probleem. Dan moet daar vanuit de sector en de politiek naar gekeken worden.’

Jongen voorziet dit alleen niet als heel realistisch gevaar. ‘De Nederlandse consument heeft op dit moment vertrouwen in de bestaande Nederlandse webwinkels. Die winkels zijn uitstekend gepositioneerd om de strijd met Amazon aan te gaan.’

Stevige lepel in de pap
Met een voorspelling voor de toekomst is Jongen voorzichtig. ‘Wat je wel vaak ziet is dat grote spelers alleen maar groter worden’. Hij verklaart een eventuele groei van Amazon aan de hand van de toenemende behoefte van consumenten om online te kopen. ‘Consumenten vinden het blijkbaar prettig om via een platform te shoppen.’ Amazon kan hierop inspelen.

Zolang er goede en eerlijke competitie tussen webwinkels bestaat, zal de komst van Amazon voor de consument voornamelijk voordelen opleveren. Maar hoe de markt zich gaat ontwikkelen, moet de tijd uitwijzen. ‘Amazon zal in ieder geval een stevige lepel in de pap krijgen.’

Dit artikel verscheen 16 januari 2020 op Radar:
Webwinkelgigant Amazon breidt uit in Nederland: wat betekent dit voor jou?

 

 

Contact

wijnand@wijnandjongen.com

+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- April 15, 2021

Really proud to announce the Russian edition of “The End of Online Shopping” which is the 12th edition of my book! Thanks to everyone who helped making the book! Большое спасибо (A big thank you) to John Numan and Igor Subow from the eCommerce Russia Association! #onliferetail https://t.co/Jz9rKPhBX4
h J R

- April 7, 2021

Te gast bij podcast aflevering 4 van @VoteCompany gehost door @marceldemper en @Wilfred_Romijn! Centraal in de podcast staan de @Shoppingaward! Luister de gehele podcast hier terug: https://t.co/zQgCx1gRiU #awards #shoppingawards #shoppingawards2021 https://t.co/biimRmeuGo
h J R

- April 2, 2021

We staan aan de vooravond van een grote technologische revolutie in de wereld van "voice"! We hebben nu nog de mogelijkheid om dit goed te reguleren, zodat de markt straks niet gedomineerd wordt door enkele partijen. #voice #voicecommerce #AI https://t.co/hjMVm0Kg4N https://t.co/cY0m127ZsB
h J R

- March 26, 2021

De @Shoppingaward 2021 zijn een groot succes geworden! Met 350 deelnemers aan vak- en publieksprijzen een nieuw record. Graag bedank ik iedereen die heeft geholpen en felicitaties aan de winnaar @fonq! Bekijk het event hier terug: https://t.co/aMKSDbnwUY #shoppingawards2021 https://t.co/WaOXeMq4rx
h J R

- February 9, 2021

Hoe blijf je als retailer zichtbaar in dit omni-channel speelveld en maak je verbinding met de klant door in te spelen op ‘transformatieve’ consumentenbehoeftes? Dit stond centraal tijdens de retailpodcast van @Focusplaza! Luister de podcast hier: https://t.co/ggd3qx7NCt
h J R

Nieuwsbrief

© 2020 Copyright Wijnand Jongen