Visual commerce – Boekblog #39

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Veel van onze beslissingen die we nemen, worden bepaald door de visuele indruk die iets of iemand maakt. Dat geldt ook voor shoppen: het visuele aspect speelt bij ons oriëntatie- en koopgedrag een cruciale rol.
Digitaal kijken
Dat maakt visual commerce zo relevant en interessant. Ook als het om online gaat. ‘Digitaal kijken is van toenemend belang bij de aanschaf van nieuwe producten en diensten’, stelt de expertgroep Visual Commerce van ShoppingTomorrow bij de aankondiging van hun nieuwe en boeiende blue paper.
Warenhuizen
Zoals zoveel trends past ook visual commerce naadloos in de geschiedenis. De roots van onze consumptiecultuur liggen bij de warenhuizen die vanaf eind 19e eeuw opkwamen. Daar keken klanten hun ogen uit bij al het moois dat uitgestald werd. In een tv-serie als Selfridges werd die ervaring op aansprekende wijze tot leven gewekt.
Inmiddels zijn we heel wat jaren verder. Nieuwe technologieën maken veel meer mogelijk. In de nabije toekomst zal dat ook de online-experience drastisch gaan veranderen. Augmented reality, interactieve schermen en spiegels, gamification, hologrammen, computer-generated imagery, 3D-modification: het gaat de digitale klantreis enorm verrijken.
Wezenlijke behoefte
In 25 Jaar Online Winkelen in Nederland concludeerden we dat het succes van een nieuwe trend bepaald wordt door de klant. Als die trend voor hem/haar in een wezenlijke behoefte voorziet, dan is de kans op slagen groot. En als er één behoefte is die in het basispakket van de mens hoort, dan is het wel die aan visuele prikkels. Kortom: lezen die bluepaper!
Dit is blog 39, gebaseerd op mijn boek 25 Jaar Online Winkelen in Nederland, gepubliceerd door Nubiz (2019). In dit boek breng ik voor het eerst, samen met historicus Wilbert Schreurs, de uiterst boeiende geschiedenis van e-commerce in Nederland in kaart.