Vijftien jaar Twinkle – Boekblog #37

‘Catalogus sexy?’ stond er in grote letters op de cover van de allereerste Twinkle. Dat is komende maand exact 15 jaar geleden. Sindsdien heeft Twinkle zich als vakblad overtuigend bewezen.
Glossy
Het begon allemaal met de nieuwsbrief die we vanuit Thuiswinkel.org voor onze leden maakten. Die hadden we ondergebracht bij uitgeverij BBP Media in Woerden. Samen met uitgever Paul Petermeijer is het idee ontstaan om in het verlengde van die nieuwsbrief een echt, glossy-achtig magazine te maken. Want daar was de snel groeiende e-commerce sector wel aan toe.
Hier en daar werd vreemd tegen het initiatief aangekeken, vertelt Paul in 25 Jaar Online Winkelen in Nederland. Want e-commerce draaide toch om internet? En lag het dan niet veel meer voor de hand er een digitaal blad te maken?
Onafhankelijk
Maar BBP Media had goede ervaringen met print. En doordat alle leden van Thuiswinkel een abonnement kregen, was er meteen een flink lezersbestand. Onze nieuwsbrief ging op in Twinkle, en maakt er nog steeds onderdeel van uit. En voor de rest bemoeide Thuiswinkel zich niet met de inhoud. ‘We hebben artikelen geschreven over Thuiswinkel Waarborg waar niet iedereen blij mee was’, aldus Paul Petermeijer. ‘Maar wij hadden een redactiestatuut dat onafhankelijkheid garandeerde.’
Allure
Sindsdien is Twinkle uitgegroeid tot een vakblad met allure. Dat resulteerde onder meer in de LOF prijs voor vakinformatie in 2013. Maar over de catalogus zul je in het magazine niet snel meer een hoofdartikel bewijzen.
Dit is blog 37, gebaseerd op mijn boek 25 Jaar Online Winkelen in Nederland, gepubliceerd door Nubiz (2019). In dit boek breng ik voor het eerst, samen met historicus Wilbert Schreurs, de uiterst boeiende geschiedenis van e-commerce in Nederland in kaart.