Social influencers, de nieuwe retailambassadeurs

18 november 2016

Curaçao (1)

Als retailer wil je dat je klanten hun verhalen delen over wat zij hebben meegemaakt met jouw product of dienst. Ook in de reiswereld wordt social influencing-marketing steeds belangrijker. Het jaarlijkse ANVR-congres, voor het 50-jarig bestaan neergestreken op Curaçao, ging hier dan ook dieper op in. Totaal niet overbodig, want voor veel aanwezigen betekende dit een kennismaking met een nieuw fenomeen. Isabel Mosk, online strateeg, legde het uit.

Een social influencing-marketeer is actief op een of meerdere social media, variërend van YouTube tot Snapchat en van Facebook tot Instagram. Het zijn vloggers, bloggers, YouTubers, Snapchatters, Instagrammers en Facebookers die een betrokken community van honderdduizenden of zelfs miljoenen volgelingen aan zich weten te binden. Niet het aantal volgers is overigens bepalend voor het succes van een influencer, maar vooral de betrokkenheid van de achterban. Deze laat zich het beste vertalen in de mate van engagement, zoals likes, reacties en dialogen.

Influencers zijn contentmakers. Ze beïnvloeden hun community en inspireren hun omgeving. Influencers zijn ook verhalenvertellers die hun verhalen vertellen zonder de last van redacties die meekijken. In andere marketingtaal zou je kunnen zeggen dat zij een nieuw soort user-generated content creëren. Influencers zorgen voor content die relevant is voor hun community en zij worden beloond door de social engagement van hun volgers. Wereldwijd zijn er wel duizenden social influencers, want voor iedere denkbare niche zijn er online influencers die binnen hun eigen community actief zijn op social media.

Een van die online influencers is de Nederlander Eelco Roos, ooit IBM-medewerker maar inmiddels professioneel Instagrammer. Eelco is met meer dan 460 duizend volgers op Instagram bekend onder de naam @croyable. Instagrammers worden steeds meer ingezet door grote merken, die de waarde van het positief beïnvloeden van klanten en klantomgevingen onderkennen.

Ook voor veel retailers is social influencing-marketing een nieuw fenomeen. Het zijn de merken die deze vorm van marketing als eerste hebben weten te omarmen, en de waarde onderkennen van influencers met een grote schare, actieve volgelingen. Recent onderzoek van Nielsen laat inmiddels zien dat influencers en experts zorgen voor 88% stijging in naamsbekendheid, 50% stijging in merkbetrokkenheid en 38% stijging in koopintentie. Wordt het daarom niet eens tijd dat niet alleen merken maar juist ook retailers hun verhalen laten vertellen door social influencers? Zij zijn immers degenen die nieuwe generaties aanspreken in een nieuwe wereld van onlife retail.

#onliferetail

 

Deel dit