Singles’ Day: dag van de meeste online aankopen wereldwijd

nov 12, 2019Blog, Mediaoptredens, Radio & TV

Gisteren was het Singles’ Day. Op 11 november (11-11, vier eentjes – de één staat symbool voor alleen zijn) vieren Chinese jongeren dat ze er trots op zijn dat ze vrijgezel zijn. Dat doen ze door cadeautjes te kopen voor zichzelf of voor vrijgezelle vrienden. Het nieuwste koopevent is een paar jaar geleden uit China komen overwaaien en wordt door steeds meer webwinkels omarmd. Maar leeft Singles’ Day ook bij Nederlandse consumenten? Thuiswinkel.org deed samen met Ruigrok NetPanel onderzoek onder Nederlandse consumenten. Hoe bekend zijn Nederlanders met het nieuwe fenomeen en wat vinden we als Nederlanders van Vrijgezellendag?

Vandaag wereldwijd meeste online aankopen
Singles’ Day werd door verschillende Chinese universiteiten in 1993 in het leven geroepen als de Chinese vrijgezellendag. Het Chinese Alibaba speelt hier al jaren op in en heeft Singles’ Day tot het koopevent van het jaar weten te maken met dit jaar een nieuw recordomzet van 38 miljard dollar.Webwinkels over de hele wereld zijn het Chinese voorbeeld gaan volgen en inmiddels is Singles’ Day zo groot geworden dat dit de dag is waarop wereldwijd de meeste online aankopen worden gedaan. Ook in Nederland wordt er door verschillende (online) retailers meegedaan aan Singles’ Day, maar toch wordt de dag hier nog niet breed omarmd. Niet iedereen ziet het nut in van nog een koopjesevent in de lange reeks die Nederland inmiddels rijk is.

Geen Valentijnsdag voor vrijgezellen
Waar met Valentijnsdag bijna een derde van de Nederlanders zijn of haar geliefde (anoniem) verrast, kunnen we Singles’ Day nog niet zien als Valentijnsdag voor vrijgezellen, zo blijkt uit het onderzoek van Ruigrok NetPanel. De intentie om naar aanleiding van deze feestdag aankopen te doen is onder mensen met een relatie zelfs hoger (16%) dan onder mensen zonder relatie (9%).

Hoewel 16% van de vrijgezellen zegt zichzelf extra in het zonnetje te zetten, doet slechts 2% van de vrijgezellen waar de feestdag voor bedoeld is: zichzelf trakteren op een cadeau om het vrijgezellenbestaan te vieren”, vertelde ik gisteren in EenVandaag van de NOS. Singles geven in het onderzoek ook aan dat zo’n dag van hen “niet zo hoeft” (38%) en dat ze het commercieel (37%) vinden.

Wel grijpen veel (ook niet-vrijgezelle) consumenten dit jaar Singles’ Day aan om al inkopen te doen voor Sinterklaas en Kerstmis, vertelde ik op BNR. Van de Nederlanders die de aanbiedingen van vandaag gebruiken om cadeaus te kopen, doet 54% aankopen voor Sinterklaas en zelfs 68% voor kerst. Op naar het volgende event: Black Friday.

 

Bekijk hier het EenVandaag videofragment terug: De opkomst van een nieuwe feestdag: Singles day (start 11:52)

Luister hier het BNR radiofragment terug: Singles Day – BNR Fragment 11 november 2019

 

Contact

info@wijnandjongen.nl
+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- October 25, 2020

@HEMA​ lijkt na turbulente jaren in rustig vaarwater te belanden. Dat is goed nieuws voor de retailsector. En een mooie aanleiding voor een korte terugblik op Hema’s online geschiedenis. Dit is boekblog 32, samen geschreven met @WilbertSchreurs. https://t.co/GYqMYb7jJa
h J R

- October 17, 2020

Bij de 1e Shopping Today in 2013 stond één vraag centraal. Een vraag die nog steeds actueel is: hoe shopt de consument in 2020? Het leverde prikkelende voorspellingen op. Dit jaar is @ShoppingToday20 online! Lees nu mijn nieuwe boekblog over dit event! https://t.co/JGVVDiNyJM
h J R

- October 13, 2020

De Nederlandse webwinkels zoals @bol_com en @Coolblue, die al op de markt waren, hebben het gewoon goed voor elkaar. Het is niet makkelijk voor https://t.co/wGHlVv4Stm om zich daar in te vechten... https://t.co/zdKqDXyRKa #ecommerce #retail @BINederland
h J R

- October 10, 2020

Vanaf begin 21e eeuw hebben fysieke retailers het moeilijk. Aanvankelijk zoeken ze de oorzaken voor hun problemen vooral buiten zichzelf. De consument bepaalt! Lees nu mijn nieuwste boekblog welke ik samen met historicus @WilbertSchreurs heb geschreven! https://t.co/WUiMff5aqk
h J R

- October 8, 2020

Consumenten zijn bereid om hun gedrag aan te passen voor een duurzamere levering van een online aankoop. Echter is er vaak een gebrek aan kennis wat nou de meest duurzame mogelijkheden zijn voor online bestellingen. https://t.co/Mu4olKYWk8
h J R

Nieuwsbrief

© 2020 Copyright Wijnand Jongen