Blog
Duurzaamheid is durven en doen
"Het is aan ondernemers om kansen in de circulaire economie te pakken" Niets is zo mooi als tijdens een verre reis mijn beschouwingen op de ontwikkeling van de markt te kunnen geven. En dan doel ik niet eens op de bestemming. Door even van buiten naar binnen te kijken...
Webwinkels op de bres voor duurzaam winkelen
“De webwinkels moeten aan de slag,” zegt Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, in het Financieele Dagblad (FD) op 29 januari. “Maar het kan nog veel duurzamer”. Hij schetst een beeld van toekomstige overvolle straten en...
Duurzaamheid – Een essentieel onderdeel in onlife retail
Holbox CEO Jan Hol schrijft in zijn instore only magazine over de essentie van duurzaamheid en refereert hier naar mijn visie binnen de circulaire economie. Lees het gehele magazine: Holbox instore only magazine 2017
Amazon Alexa: het einde van online bestellen en afrekenen
Langzaam maar zeker nemen de smart apparaten voor thuis bezit van allerlei huishoudens in heel de Westerse wereld. Ze horen bij de slimme economie, die zelf één van de stuwende krachten is achter de metamorfose van wereldwijde retail. Slimme thuis-apparaten – Amazon...
Visual is de nieuwste trend in retail
Pas geleden schreef ik al een blog over hoe voice een enorme verandering teweeg zal brengen in de e-commerce sector. Doordat gezichtsherkenning (facial recognition) op de nieuwe Apple X en op social media platforms alles steeds visueler maken – tja, dan zou je zeggen...
Online driver groei van Nederlands detailhandel
Het gaat weer goed met de Nederlandse detailhandel! Cijfers over de eerste helft van het jaar laten een groei van de detailhandel zien, want de verkoop van producten aan consumenten stijgt met 3,3% (bron: CBS). Ik hoor en lees steeds vaker: “Het gaat weer goed met de...
Shoptalk Europe: Order your tickets now!
In fewer than 90 days, from October 9 to October 11, Shoptalk will host its first European event in Copenhagen. The event is attracting more than 2,000 attendees with over 1,200 already having registered. It focuses on disruptive trends, technology and consumer...
Tekort aan personeel leidt tot stagnatie in groei e-commerce
De onlangs gepubliceerde cijfers van Ecommerce Foundation spreken voor zich: e-commerce is nog steeds groeiende. Maar die groei is aan het stagneren en in mijn ogen is een van de belangrijkste redenen daarvoor het gebrek aan goedgeschoold personeel. Consumenten zijn...
Kunnen we nog wel spreken van kleine landen in de e-commercebranche?
Ook het afgelopen jaar speelde e-commerce een belangrijke rol binnen de Europese economie. Uit recente cijfers van Ecommerce Europe en de Ecommerce Foundation blijkt dat de Europeanen ruim € 530 miljard online besteedden aan producten en/of diensten in 2016. Dit...
Miljardenboete voor Google opsteker voor (web)winkels
De door de Europese Commisse opgelegde recordboete van ruim € 2,4 miljard aan Google is een opsteker voor zoekmachines, webwinkels en consumenten. De e-commercegigant krijgt de straf voor oneigenlijk machtsmisbruik van Google omdat het Google’s eigen vergelijkingssite...
Shoptalk: The Hottest Retail & E-commerce is coming to Europe
In fifteen weeks’ time, the first ever edition of Shoptalk Europe will take place: from 9th – 11th October in Copenhagen. Shoptalk is unlike many other events. It is focused on disruptive trends, technology and changes that in how consumers view and buy things. It is...
Online retail groeit met 11%, fashion zelfs met 30% in Q1 2017
De Nederlandse markt voor online retail blijft maar doorgroeien. Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2017 € 5,55 miljard uitgegeven bij webwinkels, verdeeld over 44,43 miljoen aankopen. Zowel in online bestedingen[1] als in...
One Belt, One Road: e-commerce als driver van de Chinese economie
Wist je dat in 2016 voor het eerst meer dan de helft van alle internetgebruikers uit Azië komt? En dat meer dan de helft van alle smartphonegebruikers in Azië woont? In Azië is China de ongeëvenaarde koploper op het gebied van e-commerce. In China is e-commerce...
Build platforms, not walls – De nieuwe platformeconomie
Het zijn tijden waarin iedereen vol is van de nieuwe heilige graal van onlife retail. Op het snijvlak van retail en e-commerce lijkt het deze dagen alleen nog maar te gaan over het fenomeen van de nieuwe opkomende platformeconomie. Wereldwijd worden marktplaatsen,...
De nieuwe verhoudingen: zakendoen met China
Een paar weken geleden was ik in Brussel. Aan de vooravond van een Benelux-event met de ministers van Economische Zaken zat ik op een hotelkamer vlak bij het Europees Parlement. Ik had me net voorbereid op een panel waar ik de volgende dag tegenover de hoge heren en...