Blog

China: de machtsstrijd tussen Alibaba en Tencent (3)

China: de machtsstrijd tussen Alibaba en Tencent (3)

Een van de manieren om de Chinese digitale markt te begrijpen is door deze in te delen op basis van e-commerce marktplaatsen (1), b2c bedrijven (2), import en export (3) en technologische machtsblokken (4). 1. E-commerce marktplaatsen De e-commerce marktplaatsen laten...

Lees meer
Chinese markt en consument: 3 trends (2)

Chinese markt en consument: 3 trends (2)

Het zijn boeiende tijden in China en de timing van onze derde ShoppingTomorrow reis is top: de Chinacrisis wordt op dit moment overal gevoeld. De beurs heeft zo'n 35% in waarde zien verdampen. Verkopen van auto's zijn gedaald. Velen hebben fors geld verloren op de...

Lees meer
Japan: van oude en nieuwe werelden (1)

Japan: van oude en nieuwe werelden (1)

Op mijn derde trip naar Zuidoost-Azië bezoek ik voor het eerst Japan. Mijn eerste bezoek was in de Nederlandse ambassade in Tokyo, een prachtig oud herenhuis uit de jaren 20. Prima start voor 9 afspraken in 2 dagen, in voorbereiding van een e-commerce reis naar Japan...

Lees meer
Retailagenda moet kanteling detailhandel faciliteren

Retailagenda moet kanteling detailhandel faciliteren

Detailhandel Nederland, Thuiswinkel.org en Platform 31 hebben in de afgelopen maanden samengewerkt aan de Retailagenda, die deze week gepresenteerd is aan minister Kamp van Economische Zaken. In de afgelopen maanden is door alle stakeholders in de markt gewerkt aan...

Lees meer
Meer kerstcadeaus op tijd geleverd

Meer kerstcadeaus op tijd geleverd

Tijdens de feestdagen in december 2014 zijn dit jaar méér pakketjes op tijd geleverd dan in het jaar ervoor. Vanochtend werden bij de NOS radio op NPO1 de resultaten van het jaarlijkse onderzoek van Q&A bekendgemaakt. Werden er in 2013 nog 550.000 pakketjes te...

Lees meer
Online kerstaankopen goed voor 38% extra omzet

Online kerstaankopen goed voor 38% extra omzet

De drie weken voor kerst zijn volgens online retailers goed geweest voor een toename van de gemiddelde weekomzet met 38%. De verkoop van kerstcadeaus en -artikelen heeft daarmee in de drie weken voor kerst een extra online omzet van € 146 miljoen gegenereerd. Volgens...

Lees meer
Van online Sinterklaas naar online Kerstman

Van online Sinterklaas naar online Kerstman

Vrijdag 5 december jl. maakte Thuiswinkel.org de cijfers bekend over de Sinterklaas omzet van 2014. Online retailers gaven aan dat hun weekomzet in de vijf weken voor Sinterklaas met 27% is toegenomen ten opzichte van hun gemiddelde weekomzet. De verkoop van...

Lees meer
Connecting customers in een disruptieve wereld (1)

Connecting customers in een disruptieve wereld (1)

Het ANVR-congres 2014 op Cyprus werd vanochtend geopend door ANVR-voorzitter en -directeur Frank Oostdam. In zijn welkomstboodschap vertelt hij over de uitdagende marktomstandigheden in de (online) reiswereld. De ANVR is een van de 24 brancheverenigingen die meedoen...

Lees meer