Blog
Ook webwinkels roepen consumenten op ‘normaal online te winkelen’ – Emerce
Verschillende online supermarkten stellen een hamsterlimiet in of nemen tijdelijk geen nieuwe orders aan. Ook vanuit de online drogisterijbranche komen meldingen over extreme drukte en vertraging in de levering. Leveranciers hebben ook vertragingen en producten raken...
Aard.com of Amazon? – Boekblog #2
Het is begin 1994 als Jeff Bezos zijn goed betaalde baan op Wall Street opzegt. Hij gaat zich richten op internet. Bezos ziet als een van de eersten de ongekende mogelijkheden van e-commerce. Hij wil een ‘everything store’ openen, die online alle denkbare producten...
Wie niet waagt, die niet wint – Boekblog #1
Exact 25 jaar geleden gaat in Nederland de eerste webshop live. In maart 1995 wordt Zerosix.nl gelanceerd, een webwinkel in hardware, software en randapparatuur. Het is de allereerste webwinkel van ons land. Er zullen er nog heel veel volgen. Dilemma’s Het is een...
Singles’ Day: dag van de meeste online aankopen wereldwijd
Gisteren was het Singles’ Day. Op 11 november (11-11, vier eentjes – de één staat symbool voor alleen zijn) vieren Chinese jongeren dat ze er trots op zijn dat ze vrijgezel zijn. Dat doen ze door cadeautjes te kopen voor zichzelf of voor vrijgezelle vrienden. Het...
Thuiswinkel.org oriënteert zich op cao voor e-commerce
In de afgelopen maanden zijn e-commerce en arbeidsvoorwaarden regelmatig onderwerp van gesprek en discussie geweest. Vorige week berichtte ook NRC hierover naar aanleiding van de rechtszaak die FNV heeft aangespannen tegen Picnic (uitspraak 3 december). Wijnand Jongen...
Korea: e-commerce baanbreker
Ik bracht vorige week een kort bezoek aan het vijfde e-commerceland ter wereld: Zuid-Korea. Na China ($1,526 miljard), de Verenigde Staten ($535), United Kingdom ($123) en Japan ($109) is Korea volgens eMarketeer (december 2018) het vijfde e-commerceland ter wereld...
Retouren bij modewebwinkels: wat te doen?!
Gisteren in het FD, bij RTL Nieuws en op Nieuwsuur: “Modewebwinkels worstelen met retourzendingen en overwegen kosten te rekenen voor retourzendingen”. Retouren zijn al een tijdje het gesprek van de dag bij webwinkels die kleding en modeartikelen verkopen. Waar...
Longread: Feiten en fabels over retouren
De afgelopen weken is er veel geschreven over retouren. Niet alleen de e-commercemedia stonden er vol mee, maar ook landelijke media als het FD, de NOS, Nieuwsuur en zelfs RTL Boulevard publiceerden erover. Retouren, die wel op kunnen lopen tot tientallen procenten...
De daling van digitale drempels
Vandaag begint de week van de toegankelijkheid. Een week waarin we aandacht vragen voor mensen met een beperking, die net als iedereen gewoon de dagelijkse dingen willen doen, maar daarin worden gehinderd. Helaas lopen mensen met uiteenlopende beperkingen nog steeds...
Hema: De supermarkt opnieuw uitgevonden
Hema bestaat ook in China. Deze supermarktketen is alleen onderdeel van de Alibaba Group en heeft niets te maken met het Nederlandse concern, waarvan de naam overigens met hoofdletters wordt geschreven. De Chinese Hema is een ‘new retail’-supermarkt die in februari...
Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2018 – Sterkste groei in online supermarktartikelen
Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2018 € 6,25 miljard uitgegeven bij webwinkels*, een groei van 13% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast wordt er voor heel 2018 een online omzet van € 26,30 miljard...
Amazon Go: de ultieme uitdagingen van ‘eat, grab en go’
Amazon Go opende op 22 januari jl. haar eerste volautomatische, kassaloze winkel voor het publiek in downtown Seattle. In China strijden Alibaba en JD.com om de gunst van miljoenen consumenten in kassaloze winkels. In Nederland vinden de eerste experimenten en pilots...
Thuiswinkel Markt Monitor 2017 – Nederlanders geven € 817 miljoen uit via buitenlandse webwinkels
Bijna drie op de tien Nederlanders van 15 jaar en ouder hebben in 2017 een of meerdere aankopen via buitenlandse webwinkels gedaan. In totaal hebben 3,8 miljoen cross-border kopers € 817 miljoen uitgegeven via buitenlandse webwinkels in 2017. De cross-borderuitgaven...
Duurzaamheid is durven en doen
"Het is aan ondernemers om kansen in de circulaire economie te pakken" Niets is zo mooi als tijdens een verre reis mijn beschouwingen op de ontwikkeling van de markt te kunnen geven. En dan doel ik niet eens op de bestemming. Door even van buiten naar binnen te kijken...
Webwinkels op de bres voor duurzaam winkelen
“De webwinkels moeten aan de slag,” zegt Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, in het Financieele Dagblad (FD) op 29 januari. “Maar het kan nog veel duurzamer”. Hij schetst een beeld van toekomstige overvolle straten en...