Blog
Veiligheid voorop – Boekblog #18
Wat is het belangrijkste ‘bezit’ dat een webwinkelier heeft? Dat is niet z'n voorraad of systeem. Nee, het belangrijkste is de klant. Zonder klanten geen business. En dus spring je zorgvuldig met je klantgegevens om. Van dat inzicht waren ook de pioniers van het...
De (online) shoppende senior – Boekblog #17
‘Wacht maar af, consumenten vervallen weer zo in hun gedrag van vóór de uitbraak van het virus.’ Dat soort voorspellingen kom ik de laatste tijd regelmatig tegen. Voor een deel zullen ze ongetwijfeld kloppen. Want we willen weer graag onbekommerd bij elkaar komen....
Blijf leren! – Boekblog #16
Wie zich als (beginnend) professional in de ins en out van e-commerce wil verdiepen, heeft keuze genoeg. Hogescholen en universiteiten bieden programma’s aan, commerciële instellingen grossieren in cursussen over online, en bij onze Thuiswinkel.org e-Academy kun je...
De beoordelingseconomie – Boekblog #15
We kunnen niet meer zonder: klantreviews zijn volkomen vanzelfsprekend geworden. Op zoek naar zekerheid vertrouwen we als consument op het oordeel van andere gebruikers en delen we ook zelf dagelijks duimpjes uit. Niet voor niets spreken we inmiddels van de...
Geduld wordt beloond – Boekblog #14
De ambities van Just Eat Takeaway reiken ver. Deze week werd bekend dat het moederbedrijf van Thuisbezorgd de oceaan wil oversteken. En dat begon allemaal in Nederland in de vorige eeuw. Het is om precies te zijn 1999 als Jitse Groen op een familiefeestje eten wil...
Kopje onder – Boekblog #13
Er gaan heel wat bedrijven kopje onder, zo is de voorspelling van de KvK. Volgens een recente enquête sluit dertig procent van de ondernemers een faillissement niet uit. Ook in retail zullen er slachtoffers vallen. Maar is daar wel zoveel nieuws onder de zon? Voor het...
De geboorte van Thuiswinkel Waarborg – Boekblog #12
Thuiswinkel Waarborg is onverminderd populair. Voor nieuwe leden van Thuiswinkel.org is het logo een belangrijk motief om lid te worden. Dat succes hadden we bijna 20 jaar geleden, bij de geboorte van het keurmerk, niet kunnen voorzien. Primeur Ik moet wel eerlijk...
Meer dan welkom – Boekblog #11
Deze week kondigde Coolblue aan dat het bedrijf in Nederland en België zes nieuwe ‘bakstenen’ winkels wil openen. Dat doet me even terugdenken aan 2003 - nu 17 jaar geleden. In dat jaar komt de webwinkel, die in 1999 is opgericht door Bart Kuijpers, Paul de Jong en...
Duurzaamheid begint bij jezelf – Boekblog #10
‘Een beter milieu begint bij jezelf’. Daarmee riep de Nederlandse overheid al in de jaren tachtig burgers en bedrijven op duurzaamheid serieus te nemen. Die slogan heeft nog weinig aan actualiteit verloren - ook voor de e-commerce sector. Visionairs Wat is de impact...
Aantal webwinkels in Nederland groeit fors door corona – Thuiswinkel.org
Het CBS verwacht dat het aantal webwinkels in Nederland in het tweede kwartaal van 2020 met bijna 3.000 shops zal toenemen ten opzichte van het kwartaal ervoor. Daarmee komt het totaal aantal webwinkels uit op 51.600 webwinkels. Het gros van de webwinkels verkoopt...
Meten is weten – Boekblog #9
De e-commerce omzet groeit sinds jaar en dag met vaak dubbele cijfers. Maar in de beginjaren is niet altijd even helder waar die cijfers precies op gebaseerd waren. De Thuiswinkel Markt Monitor maakt vanaf 2001 een einde aan die onduidelijkheid. Rond 2000 vliegen de...
Nieuwe mijlpaal voor iDEAL – Boekblog #8
Betaalgemak is de levensader van online winkelen. Dat betaalgemak is begin deze eeuw - vóór de komst van iDEAL - ver te zoeken. Bernhard van Oranje, mede-oprichter van Shop.nl, het eerste Nederlandse online warenhuis, ergert zich in 2001 stevig aan de laksheid van de...
Elke crisis leidt tot nieuwe ideeën – Boekblog #7
In elke crisis worden nieuwe ideeën geboren. Airbnb is er een voorbeeld van. Dat begint midden in de kredietcrisis. De Amerikaanse start-up groeit uit tot een wereldwijd succes, maar wordt nu geconfronteerd met ongekende uitdagingen. AirBed & Breakfast, dat is de...
Schoenen koop je toch niet online? – Boekblog #6
Schoenen online verkopen: voor de meeste schoenenretailers is het in de begindagen van e-commerce ondenkbaar. VanHaren waagt het er op, en het wordt een succes. Anno 2020 lijkt online al bijna het nieuwe normaal. In 2008 begint schoenenketen VanHaren een webwinkel. Op...
Bezorgen: van bijzaak naar concurrentiewapen – Boekblog #5
We hebben de consument verwend als het gaat om de bezorging. Hij vindt het niet meer dan normaal dat zijn online bestelling de volgende dag thuis wordt afgeleverd. Een topprestatie van de bezorgers. Al kan dat in de huidige crisis soms wat langer duren. Bijzaak In de...