Blog

Korea: e-commerce baanbreker

Korea: e-commerce baanbreker

Ik bracht vorige week een kort bezoek aan het vijfde e-commerceland ter wereld: Zuid-Korea. Na China ($1,526 miljard), de Verenigde Staten ($535), United Kingdom ($123) en Japan ($109) is Korea volgens eMarketeer (december 2018) het vijfde e-commerceland ter wereld...

Lees meer
Retouren bij modewebwinkels: wat te doen?!

Retouren bij modewebwinkels: wat te doen?!

Gisteren in het FD, bij RTL Nieuws en op Nieuwsuur: “Modewebwinkels worstelen met retourzendingen en overwegen kosten te rekenen voor retourzendingen”. Retouren zijn al een tijdje het gesprek van de dag bij webwinkels die kleding en modeartikelen verkopen. Waar...

Lees meer
Longread: Feiten en fabels over retouren

Longread: Feiten en fabels over retouren

De afgelopen weken is er veel geschreven over retouren. Niet alleen de e-commercemedia stonden er vol mee, maar ook landelijke media als het FD, de NOS, Nieuwsuur en zelfs RTL Boulevard publiceerden erover. Retouren, die wel op kunnen lopen tot tientallen procenten...

Lees meer
De daling van digitale drempels

De daling van digitale drempels

Vandaag begint de week van de toegankelijkheid. Een week waarin we aandacht vragen voor mensen met een beperking, die net als iedereen gewoon de dagelijkse dingen willen doen, maar daarin worden gehinderd. Helaas lopen mensen met uiteenlopende beperkingen nog steeds...

Lees meer
Hema: De supermarkt opnieuw uitgevonden

Hema: De supermarkt opnieuw uitgevonden

Hema bestaat ook in China. Deze supermarktketen is alleen onderdeel van de Alibaba Group en heeft niets te maken met het Nederlandse concern, waarvan de naam overigens met hoofdletters wordt geschreven. De Chinese Hema is een ‘new retail’-supermarkt die in februari...

Lees meer
Duurzaamheid is durven en doen

Duurzaamheid is durven en doen

"Het is aan ondernemers om kansen in de circulaire economie te pakken" Niets is zo mooi als tijdens een verre reis mijn beschouwingen op de ontwikkeling van de markt te kunnen geven. En dan doel ik niet eens op de bestemming. Door even van buiten naar binnen te kijken...

Lees meer
Webwinkels op de bres voor duurzaam winkelen

Webwinkels op de bres voor duurzaam winkelen

“De webwinkels moeten aan de slag,” zegt Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, in het Financieele Dagblad (FD) op 29 januari. “Maar het kan nog veel duurzamer”. Hij schetst een beeld van toekomstige overvolle straten en...

Lees meer
Visual is de nieuwste trend in retail

Visual is de nieuwste trend in retail

Pas geleden schreef ik al een blog over hoe voice een enorme verandering teweeg zal brengen in de e-commerce sector. Doordat gezichtsherkenning (facial recognition) op de nieuwe Apple X en op social media platforms alles steeds visueler maken – tja, dan zou je zeggen...

Lees meer
Online driver groei van Nederlands detailhandel

Online driver groei van Nederlands detailhandel

Het gaat weer goed met de Nederlandse detailhandel! Cijfers over de eerste helft van het jaar laten een groei van de detailhandel zien, want de verkoop van producten aan consumenten stijgt met 3,3% (bron: CBS). Ik hoor en lees steeds vaker: “Het gaat weer goed met de...

Lees meer