Thuiswinkel.org publiceerde vanochtend nieuwe cijfers over online consumentenbestedingen in de Thuiswinkel Markt Monitor: die stegen in de eerste helft van 2013 met ruim 8% naar € 5 miljard euro. Een lichtpuntje in de sombere cijferbrij die ik vanochtend op Radio 1 over me heen kreeg. Volgens het CPB daalt de koopkracht in 2014 met 0,5%, wat overigens minder is dan een paar weken geleden nog verwacht werd. Ondanks de aanhoudende recessie en een lage koopbereidheid bij consumenten blijft de online markt dus groeien, hoewel de groei wel iets afvlakt vergeleken met voorgaande jaren. Vanavond licht ik de jongste cijfers toe op het Webhelden Diner 2013 in het Amsterdamse College Hotel, ter gelegenheid van de publicatie van het gelijknamige boek van Suzan Eikelenstam. Hier alvast de cijfers op een rijtje:
Aantal bestellingen groeit met 10%
De toename van het aantal bestellingen blijft de belangrijkste driver voor de omzetgroei van de online markt. In de eerste helft van 2013 zijn in totaal 46 miljoen online orders geplaatst. Dat is 10% meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Online kopers doen gemiddeld vijf orders per persoon in het eerste halfjaar van 2013 (+7%). Per bestelling wordt gemiddeld € 109 besteed.
Online producten meer omzetgroei dan diensten
Iets meer dan de helft van de totale online omzet bestaat uit de opbrengsten uit de verkoop van producten, zoals kleding en boeken. Net als vorig jaar stijgt de omzet van online producten (+11%) sterker dan de omzet van online diensten zoals vakanties, verzekeringen en tickets (+6%).
8,8 miljoen online kopers 1e helft 2013
Het aantal mensen dat via internet een product of dienst kocht is opnieuw gestegen: 8,8 miljoen Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van 2013 via internet een aankoop gedaan. Vorig jaar was dit nog 8,5 miljoen. Dit zijn vooral online kopers die al eerder besteld hebben. De groei van de online markt komt dan ook met name van de ervaren shoppers. Het aandeel nieuwe online kopers vlakt verder af nu steeds meer mensen ooit iets via internet hebben besteld.
Speelgoed, Muziek en Computer hardware sterkste stijgers
Van de grote segmenten stijgen vooral Kleding (+14%, € 395 miljoen) en Telecom (+12%, € 685 miljoen) sterk. Reizen blijft het grootste segment van de online shopping markt met een omzet van in totaal bijna € 2 miljard in de eerste helft van 2013 (groei van 5%). Speelgoed is opnieuw het sterkst stijgende segment (+24%, € 31 miljoen). En ook Muziek (+18%, € 53 miljoen) en Computer hardware hebben een sterke omzetgroei (+17%, € 370 miljoen).
Groei online shopping ook in de 2e helft 2013
De webwinkelmarkt zal ook in de 2e helft van 2013 groeien. Het online bestellen via smartphone en tablet blijft een grote driver voor de markt. Consumenten zijn steeds vaker en langer online om zich te oriënteren en een bestelling te doen. Naar verwachting groeien de online consumentenbestedingen in 2013 naar ruim € 10,5 miljard.
Meer weten over de cijfers? Bekijk de Infographic!