Ongekende drukte bij vervoerders

dec 3, 2020Kranten, Mediaoptredens, Radio & TV

Leden van Thuiswinkel.org ervaren al een paar dagen dat PostNL tegen de grenzen van haar netwerk aanloopt. Ze kunnen niet alle pakjes van webwinkels verwerken, waardoor webwinkels niet altijd in staat zijn hun beloften naar klanten waar te maken. Dit speelt niet bij vervoerders als DHL, DPD en GLS en veel lokale vervoerders. Alle vervoerders werken momenteel op maximale capaciteit om de ongekende pieken in online bestellingen op te vangen en te verwerken. Veel leden van Thuiswinkel.org die samenwerken met PostNL geven aan niet blij te zijn met de ontstane situatie, maar een deel van hen zegt wel begrip te hebben voor de uitdagingen waar PostNL zich voor gesteld ziet staan.

Thuiswinkel.org heeft in de media aangegeven als belangenorganisatie weliswaar begrip te hebben voor de ontstane situatie bij PostNL, maar tegelijkertijd onaangenaam verrast te zijn. Het is natuurlijk balen voor webwinkels en consumenten. We snappen dat het een optelsom is van extreme omstandigheden: de online drukte in de tweede coronagolf, de extreme drukte van Black Friday en Sinterklaas en – wat we niet voorzagen – de oproep van verschillende burgemeesters en premier Rutte om niet naar de winkelstraat te komen, maar online te bestellen. Deze nieuwe piek in het aantal online bestellingen heeft ervoor gezorgd dat het netwerk van PostNL onder druk staat. Tegelijkertijd wordt er met man en macht aan gewerkt om de pakketjes zoveel mogelijk op tijd bij de consumenten thuis te bezorgen.

In diverse media deelde ik dit:

NOS Journaal van 2 december 2020:

NOS Radio 1 van 3 december 2020: