NRF.nl: durven dromen van een Nederlandse Retail Federatie (2)

18 januari 2016

Momenteel bezoek ik “Retail’s BIG Show”, het jaarlijkse congres van onze collega’s van de National Retail Federation (NRF), met zo’n 35.000 bezoekers. Woensdag beginnen de Webwinkel Vakdagen, Nederlands grootste retail-show met zo’n 10.000 bezoekers. Als alles goed gaat deel ik woensdag enkele impressies uit New York bij Thuiswinkel.org’s Nieuwjaarsreceptie. Deze vindt voor het eerst plaats aansluitend op de eerste dag van de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs Utrecht.

NRF’s budget bedraagt jaarlijks zo’n 60 miljoen dollar. Hiermee worden belangen behartigd in Washington DC en worden retailers samengebracht om te leren en verhalen te vertellen waar nieuwe generaties door worden geïnspireerd. Gisteravond bracht de NRF topretailers en jonge studenten bij elkaar tijdens een gala. Het resultaat: $1,6 miljoen aan retail-studiebeurzen opgehaald voor aanstormend studerend talent.

De Nederlandse Retail Federatie?

Al jaren stel ik mij de vraag waarom we in Nederland geen overkoepelende retail-federatie hebben (bijvoorbeeld in mijn blog van vorig jaar). Het heeft mij altijd verbaasd dat de traditionele Nederlandse retail-vertegenwoordigers dit nooit hebben geambieerd. Het heeft Thuiswinkel.org de kans gegeven om zich te ontwikkelen tot wat het nu is. Maar ik zou Thuiswinkel.org zo inruilen voor één krachtige Nederlandse Retail Federatie. In zo’n federatie zouden verschillende sectoren natuurlijk hun eigen rol kunnen blijven spelen en hun eigen product of dienst blijven vertegenwoordigen. Laten we vooral geen bestaande, nuttige en verbindende krachten verspillen. Tegelijkertijd moeten we de krachten bundelen voor de zaken die alle retailers aangaan. Denk aan digital commerce, privacy en security, duurzaamheid, kennis & onderzoek en niet in de laatste plaats onderwijs.

Stap voor stap krachten bundelen

Het zijn deze verbindende onderwerpen waarop Thuiswinkel.org haar verantwoordelijkheid neemt en wil samenwerken, delen en verbinden met collega koepel- en brancheorganisaties en – oh zo belangrijk – met bedrijven. We doen dat stap voor stap. Zo bundelen we in 2016 voor het eerst krachten met ANVR en InRetail voor de belangenbehartiging van digital commerce. Op het gebied van kennis & onderzoek werken we al vier jaar samen met meer dan 20 brancheorganisaties via Shopping Tomorrow. Ons initiatief van een nationale e-Academy, een infrastructuur voor een leven lang leren op het gebied van e-business, staat open voor iedere branchevereniging. Als deze initiatieven leiden tot het einde van Thuiswinkel.org, so be it. Als we er een nieuwe toekomstgerichte en krachtige Nederlandse retail-vertegenwoordiging voor terugkrijgen, dan hebben we met elkaar wat bereikt.

Het is aan de Nederlandse retail-industrie om nieuwe krachten te vinden en boven zichzelf uit te stijgen in een wereld die in hoog tempo verandert. Het vereist een gemeenschappelijke visie op de toekomst van retail. Een visie die tegenstellingen als online versus offline, kleinbedrijf versus grootbedrijf, detaillisten versus leveranciers, B2C versus B2B achter zich laat. Het vereist dat bestuurders en CEO’s van bedrijven durven te dromen en hun verantwoordelijkheid nemen.

PS deze blog is op persoonlijke titel geschreven op de tweede dag van NRF’s Big Show in New York. Morgenavond vlieg ik terug om hopelijk op tijd terug te zijn voor Nederlands grootste retail-show in Utrecht: Webwinkel Vakdagen.

Lees ook deel 1: WTO van Jack Ma slaat brug tussen mkb en grote ondernemers

Deel dit