Bij de start van de de grootste retail show ter wereld, bezocht ik traditioneel de FIRAE meeting, in het hart van New York op Times Square. FIRAE is een selecte groep van retail association executives, met vertegenwoordigers van associaties uit werkelijk alle delen van de wereld (China, Japan, Zuid Korea, Zuid Afrika, Brazilië, Colombia, Mexico, Canada en uiteraard de meeste Europese landen). FIRAE wordt gerund onder leiderschap van de Amerikaanse National Retail Asociation (NRF), die tevens Big Retail Show 2013 organiseert in New York. En dat is zogezegd de grootste retail show ter wereld, waar vandaag meer dan 25.000 bezoekers worden verwacht.
Terug naar de FIRAE meeting, waar Paul Martin, managing director van UK based Planet Retail, alle aanwezigen de Global Economy 2013 schetste. Van alle 42 slides waren er 2 gewijd aan e-commerce en m-commerce, waarmee ik maar wil aangeven dat in global perspective e-commerce nog altijd een bescheiden plaats in neemt.
Wat zijn belangrijkste globale ontwikkelingen vanuit dit perspectief volgens Retail Planet?
– Globale marketing wordt geholpen door online mogelijkheden die consumenten ter beschikking staan;
– Globalisatie neemt toe als low-cost, low-risk route naar nieuwe markten;
– Globalisatie is ook in toenemende mate toegankelijk voor SME’s;
– Globalisatie draagt bij aan duurzaam ondernemerschap, afgedwongen door consumenten die dit van (web)winkels verwachten.
Quote: ‘The post-1995 generation have integrated the internet and smartphones in their daily lives. With new habits and expectations towards retailers to change’.
Meest opvallende conclusie vond ik wel de constatering dat ‘going global’ ook is weggelegd voor kleinere (web)winkels, die met een uniek en diepgaand aanbod nieuwe consumenten over de grens kunnen bereiken. Het is niet voor niks in dit licht dat we afgelopen donderdag tijdens de Nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org, onze business partner Sales Supply de Marketing Innnovatie Award mochten uitreiken. Zij zijn juist deze markt opgegaan, om webwinkels aan de hand te nemen en met succes de grens over te brengen.
‘Online is boosting globalisation’ is de conclusie van Planet Retail tijdens de FIRAE meeting. Een trend die ik niet genoeg kan bevestigen en onderstrepen. Een trend die we ongetwijfeld terug zullen zien in Thuiswinkel.org’s Commerce 2020 project!