Het afgelopen jaar hebben Nederlanders voor meer dan € 400 miljoen aan producten en diensten gekocht via de smartphone. Tellen we de cijfers van de aankopen via tablet er bij op, dan komen we uit op € 1,3 miljard aan verkochte producten en diensten. Het gaat dan om alle verkopen via een smartphone én tablet, het maakt niet uit wáár die aankopen plaats hebben gevonden: thuis, onderweg, op het werk, in de metro, op het station, in de winkelstraat of in de winkel.
Al heel voorzichtig zien we hier en daar dat winkelmedewerkers worden uitgerust met een tablet, om op die manier ook in de winkel klanten online te kunnen bedienen. Zodat een klant het jurkje in de juiste kleur of de schoenen in de goede maat toch direct ter plekke online kan bestellen. Het jurkje of de schoenen kunnen dan thuisbezorgd worden of de klant kan het later in de winkel komen ophalen. Uit het Shopping2020 onderzoek blijkt dat deze vorm van online (ver)kopen in de nabije toekomst een vlucht zal krijgen en dat steeds meer winkeliers deze optie, om in de winkel online te gaan verkopen, zullen oppakken. In vaktermen heet dit ‘online instore’. We gaan er nog veel van horen! Dat we overigens nu al meer online kopen via de tablet zal, denk ik, niemand verbazen. Dat gebeurt dus nog met name thuis, lekker vanaf de bank. Dat we ook steeds meer gaan kopen via de smartphone, is denk ik het meest opvallende. Die verkopen staan nog in de kinderschoenen, maar we gaan de cijfers en de ontwikkelingen in de komende jaren goed volgen.
Nog wat cijfers: het aantal mobiele kopers is in de laatste zes maanden van 2013 gestegen naar 2,7 miljoen. Bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar daarvoor. In de tweede helft van 2013 zijn ruim 14 miljoen bestellingen gedaan via mobiele apparaten, een groei van 84% ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. In totaal zijn in 2013 ruim 26 miljoen online bestellingen gedaan via een smartphone of tablet. Consumenten doen ook steeds vaker grote of dure aankopen mobiel. Zij besteedden in de laatste zes maanden van het jaar gemiddeld € 52 per bestelling; 21% meer dan in 2012. De betaling van de mobiele aankopen wordt net als online in het algemeen voornamelijk met iDEAL gedaan.
Zoals verwacht worden de meeste aankopen gedaan met de tablet; zeven op de tien consumenten bestelt vooral met dit mobiele apparaat. Bijna driekwart van de mobiele bestedingen wordt dan ook omgezet via de tablet (€ 532 miljoen). De tablet wordt vooral thuis gebruikt, vaak ter vervanging van de laptop. Bijna alle mobiele kopers die hun laatste bestelling op dit device deden, bestelden vanuit huis (96%). De smartphone wordt vaker buitenshuis (zoals onderweg of op het werk) gebruikt om mobiel te shoppen (37%). Tablet kopers zijn wel positiever over mobile shopping dan mensen die op de smartphone hun online aankopen doen. Zij doen dan ook bijna de helft van al hun online aankopen via een mobile device. Smartphone kopers doen toch ook nu al een derde van hun internetbestellingen via een mobile device.
Kleding & schoenen is het meest populaire mobiele segment, zowel voor aankopen via de tablet als via de smartphone. Bijna zes op de tien mobiele kopers hebben in dit segment besteld in de tweede helft van 2013. De overige top 5-segmenten zijn Boeken (30%), Tickets (26%), Persoonlijke verzorging (25%) en Speelgoed (23%).