De totale m-commerce omzet in de eerste helft van 2013 bedraagt € 550 miljoen. Dat is een stijging van 67% ten opzichte van de tweede helft van 2012. De omzet via smartphone en tablet bedraagt inmiddels 11% van de totale e-commerce markt. Deze nieuwe cijfers over mobile commerce publiceerden we vanochtend als eerste op de voorpagina van de Financieele Telegraaf, na onderzoek van Blauw Research en Thuiswinkel.org.
Mobile commerce gaat zich daarmee in de komende jaren ontwikkelen als dé grote aanjager van online consumentenbestedingen. In toenemende mate zullen consumenten producten en diensten mobiel gaan kopen. Nù nog met name met smartphones en tablets, in de toekomst via nieuwe zogenaamde smart wearables als smartwatches, brillen (Google Glass), etc. Op de vraag waar en in welke mate de consument die mobiele aankopen gaan doen, liggen overigens ook de kansen voor ondernemers en (web)winkels die de consument van vandaag en morgen willen bereiken: thuis, op het werk, in de trein, in de winkelstraat of in de winkel.
Hier nog wat feiten uit het persbericht van vanochtend:
In het eerste halfjaar van 2013 hebben 2,3 miljoen Nederlanders een online aankoop gedaan met een smartphone en/of tablet. Dat is een toename van 53% ten opzichte van de tweede helft van 2012. Deze kopers hebben in totaal 12 miljoen online bestellingen gedaan met een mobiel apparaat. Gemiddeld hebben consumenten € 239 besteed per persoon aan mobiele aankopen in de eerste zes maanden van 2013.
Kleding & schoenen grootste mobiele segment in aantal kopers
Net als vorig halfjaar bestellen mobiele kopers vooral in de productgroep Kleding & schoenen; 40% kocht iets in dit segment in de eerste helft van 2013. Daarnaast kopen mobiele kopers ook persoonlijke verzorgingsproducten (22%), computer hardware (21%), muziek downloads (20%) en vliegtickets (19%).
Meeste aankopen met de tablet
Bijna tweederde van de mobiele shoppers doet vooral online aankopen met een tablet. De meeste mobiele kopers (83%) plaatsen nog steeds vanuit huis een bestelling, zowel met de tablet als met de smartphone. De smartphone wordt wel vaker buitenshuis (zoals onderweg of op het werk) gebruikt om mobiel te shoppen (38%). Net als bij online shopping in het algemeen, is iDEAL het meest gebruikte betaalmiddel door mobiele kopers.
Eind 2013 m-commerce omzet ruim een miljard
Ongeveer één derde van de mobiele kopers kocht afgelopen halfjaar voor het eerst via een smartphone of tablet online. De verwachting is dan ook dat het aantal mobiele kopers sterk blijft groeien in de tweede helft van 2013 naar meer dan 3 miljoen Nederlanders. De enorme groei van mobiele kopers blijft een sterke driver voor de online shopping markt. Consumenten zijn steeds meer en vaker online en zullen makkelijker producten en diensten bestellen via hun mobiele devices, met de tablet als grote aanjager.
Mijn verwachting is dat in 2013 rond de € 1,2 miljard via mobiele apparaten zal worden gekocht. Dat is meer dan 11% van de totale markt voor online consumentenbestedingen. Nederland neemt hiermee echt een koploper positie in op het gebied van m-commerce. Ook nieuwe mobiele devices zoals de smartwatch en Google Glass zullen een positief effect op de markt hebben. Daarnaast verwachten we in de nabije toekomst veel van mobiele aankopen in winkels, waar consumenten in de winkel zelf online bestellingen plaatsen via eigen mobiele devices”.