Miljardenboete voor Google opsteker voor (web)winkels

28 juni 2017
Reacties (3)

De door de Europese Commisse opgelegde recordboete van ruim € 2,4 miljard aan Google is een opsteker voor zoekmachines, webwinkels en consumenten. De e-commercegigant krijgt de straf voor oneigenlijk machtsmisbruik van Google omdat het Google’s eigen vergelijkingssite Google Shopping prominenter in beeld laat dan die van anderen. Oneerlijke concurrentie, zegt de Europese Commissie. Voor webwinkels is de boete een opsteker, omdat met de boete recht gedaan wordt aan het benadelen van concurrerende prijsvergelijkers en adverterende webwinkels. Het werd tijd dat de Europese Commissie Google eens stevig op de vingers tikte.

 Waarom is de boete terecht?

Bij een zoekopdracht naar een product kan niemand heen om het prominente Google Shopping advertentieblok. Het productoverzicht van (web)winkels die een product aanbieden staat steevast bovenaan in de zoekresultaten. In het advertentieblok toont de zoekmachine foto’s van producten, met de prijs erbij en een link naar de verkopende webshop. Webwinkels bieden voor deze advertentieruimtes tegen elkaar op om een plek in de Google Shopping advertentiebalk te mogen innemen.

 Waarom is de boete een opsteker?

De boete voor Google is ongehoord en laat zien dat er echt iets aan de hand is met de machtsverhoudingen rondom zoekresultaten. Het is een opsteker voor zoekmachines, webwinkels en consumenten. Prijsvergelijkers worden op al jaren op achterstand gezet waardoor er geen sprake is van gezonde concurrentie op Google. Webwinkels kunnen vanwege de marktdominantie van Google in Europa niet anders dan in Google Shopping de hoogste prijs betalen. Ook is het unfair dat webwinkels niet met plaatjes producten kunnen aanprijzen in hun zoekresultaten. Dat recht is enkel voorbehouden voor adverterende webwinkels in Google Shopping. En het is uiteindelijk de consument die de prijs betaalt, omdat de alsmaar oplopende  kosten voor adverteren op Google zich uiteindelijk vertalen naar hogere consumentenprijzen,” aldus Jongen.

Wat betekent een hoger beroep voor webwinkels?

De belangrijkste vraag voor zoekmachines en webwinkels die boven de markt hangt is welke maatregelen Google zal nemen in de komende 90 dagen om het gestelde machtsmisbruik op te heffen.Voorkomen moet worden dat zoekmachines en webwinkels de dupe worden van een jarenlang durend hoger beroep.

De beschuldiging van machtsmisbruik via de zoekmachine is overigens niet de enige strafzaak die tegen Google is aangespannen. De Europese Commissie heeft Google ook op het matje geroepen vanwege het vermeende machtsmisbruik via haar Android-besturingssysteem en advertentiedienst Google AdSense.

 

 

Deel dit

Reacties (3)

  1. Beste Wijnand, kun je ook toelichten hoe je tot deze conclusie bent gekomen, afgezet tegen gevolgen zoals: 1) meer ruimte voor concurrentie Amazon en 2) lagere ROAS vanuit andere vergelijkingssites tov Google Shopping?

    1. Sure, the ROAS (Return On Ad Spend) might be lower on other comparison sites, but this is due to the fact that Google has been able to build a dominant position. Only Google Shopping is allowed to show pictures of products in Google’s search engine. No other comarsion site or retailer is allowed to do so. The result is that both comparison sites and retailers have become dependent of Google, which holds a market share of over 90% in many (European) countries. Question than is wether we sit back and relax and accept this or we start asking questions and deal with it. The European Commission obviously has decided to take action to ensure a competitive and fair business environment for comparison sites and retailers in years to come.

Het is niet meer mogelijk om te reageren