Meer prioriteit voor vangen webwinkelboeven

20 augustus 2014

Ook webwinkels ontkomen niet aan boeven. Begin deze week was er aandacht in de Telegraaf en op BNR voor een nieuwe vorm van criminaliteit, waar copy cats van echte sites worden gebruikt om consumenten geld af te troggelen. Het zijn vaak bekende webwinkels, waar de naam net even wat anders van wordt gespeld. Maar het grote verschil met echte webwinkels is dat er altijd 100% vooruitbetaling wordt geëist en er voor consumenten dus geen mogelijkheid bestaat om achteraf te betalen. Uiteraard vindt er vervolgens nooit een levering plaats.

Volgens cijfers van het OM, maandag gepubliceerd, ligt het gemiddelde fraudebedrag bij webwinkels rond de €190,-. Dat lijkt nauwelijks de moeite van het frauderen waard, zou je zeggen. Ik weet niet of in deze cijfers al deze nieuwe vorm van webwinkelfraude zijn meegerekend. Voor gedupeerde webwinkels en consumenten is natuurlijk iedere fraude er een te veel. Het goede nieuws is wel dat we in staat zijn steeds sneller te anticiperen op frauduleuze websites. De samenwerking met diverse organisaties zorgt ervoor dat we steeds succesvoller worden om frauduleuze websites uit de lucht te krijgen. Iedere maand worden er enkele tientallen sites uit de lucht gehaald. Maar het blijft een vorm van “achteraf rechercheren” en we moeten de boeven – net als deze week met de omvangrijke Haagse creditcardfraude – zelf in de kraag zien te vatten. De vangst van de Haagse boevenbende laat zien dat het dus wel degelijk kan. Het vangen van webwinkelboeven moet dan ook meer prioriteit krijgen!

Het goede nieuws is dat Thuiswinkel.org consumenten de helpende hand kan bieden om hen weerbaarder te maken op internet. De tips:

  • let op het Thuiswinkel Waarborg-logo bij webshops;
  • klik op het logo en check het onderliggende certificaat en de url (voorbeeld), check eventueel de ledenlijst op onze website;
  • bovenal: bekijk of er een vorm van achterafbetaling wordt aangeboden.

In Nederland is het niet toegestaan om uitsluitend 100% vooruitbetaling te eisen bij de verkoop van producten bij algemene voorwaarden. Dit geldt natuurlijk ook voor online. Thuiswinkel.org certificeert haar leden onder meer op het aanbieden van alternatieven voor 100% vooruitbetalen bij online aankopen. Voor consumenten geldt dus: bij twijfel nooit 100% vooruitbetalen. Voor onze leden werken we er hard aan om met de politie, marktplaatsen en vergelijkingssites deze vorm van fraude in de kiem te smoren.

Deel dit