Tijdens de feestdagen in december 2014 zijn dit jaar méér pakketjes op tijd geleverd dan in het jaar ervoor. Vanochtend werden bij de NOS radio op NPO1 de resultaten van het jaarlijkse onderzoek van Q&A bekendgemaakt. Werden er in 2013 nog 550.000 pakketjes te laat bezorgd, tijdens de afgelopen feestdagen daalde dit aantal tot 475.000. Uiteraard zouden we het liefst zien dat alle pakketjes tijdig worden bezorgd, maar ik vind dat we best een beetje blij mogen zijn met de stijgende lijn: meer pakketjes zijn met Sint en Kerst op tijd bezorgd. Een knappe verbetering van de zijde van webwinkels en post- en pakketbezorgers, die de afgelopen weken overuren hebben gedraaid. Als we daarbij bedenken dat de groei van +30% in de omzet ook mag worden vertaald in substantieel meer bestellingen en bezorgde pakketjes, dan mogen we niet ontevreden zijn.
Volgens Q&A is de stijgende lijn ook te danken aan het feit dat Kerst vorig jaar op woensdag viel en dit jaar op donderdag. Dit jaar hadden webwinkels daardoor één dag meer de tijd om de bestelling van consumenten te verwerken. Volgens de onderzoekers is daarmee de bezorging rond Kerst een stuk beter verlopen dan in 2013 het geval was. Volgens hen was van een verbetering rond Sinterklaas echter geen sprake. Van de gedupeerden die hun pakketje niet tijdig met Kerst ontvingen gaf slechts 12% aan dat hierdoor het feest niet geslaagd was. Met Sinterklaas ligt dit percentage op 28%. Van alle consumenten die aan het onderzoek hebben meegewerkt geeft 26% aan geen online aankopen te durven doen rondom de feestdagen, omdat ze bang zijn dat het niet op tijd wordt bezorgd. Zo’n 8% van de Nederlanders kan wel begrip opbrengen voor een te late levering rond de feestdagen. Volgend jaar hopen we de trend van nog meer op tijd geleverde pakketjes tijdens Sinterklaas en Kerst door te kunnen zetten!