Meer dan welkom – Boekblog #11

Deze week kondigde Coolblue aan dat het bedrijf in Nederland en België zes nieuwe ‘bakstenen’ winkels wil openen. Dat doet me even terugdenken aan 2003 – nu 17 jaar geleden. In dat jaar komt de webwinkel, die in 1999 is opgericht door Bart Kuijpers, Paul de Jong en Pieter Zwart, met zijn eerste fysieke winkel in Rotterdam.
Unieke stap
Het openen van een ‘echte winkel’ door een pure player is een unieke stap in de Nederlandse e-commerce-geschiedenis. Al is Coolblue niet de eerste verkoper-op-afstand in Nederland die een stenen winkel begint. In de ‘oertijd’ van het postorderen hadden we de boekenclubs als Boek & Plaat en ECI (krijgt nieuw leven onder de naam Bookspot). Daar kon je uit de catalogus boeken met korting bestellen. Om de vele leden van dienst te zijn – op het hoogtepunt waren dat er in Nederland meer dan een miljoen! – openden de boekenclubs ook filialen in de winkelstraat. De leden konden er binnenlopen en ter plekke de bestsellers doorbladeren en meenemen.
Servicepunt
Beter zichtbaar zijn voor de klant: dat is vanaf 2003 ook voor Coolblue reden om fysieke winkels te openen. ‘Internet en fysieke winkels versterken elkaar’, zei Pieter Zwart in het boek Van zolderkamer tot miljoenenbusiness van Huib Stam. ‘We kregen vroeger telefoontjes: bestaan jullie wel echt? Als je dat vaker hoort, zorg je ervoor dat je winkels hebt.’ De bakstenen winkels zijn mede bedoeld als servicepunt. Maar ze blijken ook gunstig voor de verkoop. In de steden waar Coolblue fysieke aanwezig is, neemt ook de onlineverkoop toe.
Aanvoerder
Het voorbeeld van Coolblue vindt al snel navolging. Ook pure players als Bax Music, Futurumshop en Ace & Tate openen fysieke filialen. Maar Coolblue is nog steeds de onbetwiste aanvoerder, met tien ‘echte’ winkels. En daar komen er in Nederland en België nog eens zes bij. Voor de winkelstraten – waar de komende tijd door de coronacrisis ongetwijfeld meer ‘gaten’ zullen ontstaan – is dat goed nieuws. Want elke nieuwe huurder is meer dan welkom!
Dit is blog 11, gebaseerd op mijn boek 25 Jaar Online Winkelen in Nederland, gepubliceerd door Nubiz (2019). In dit boek breng ik voor het eerst, samen met historicus Wilbert Schreurs, de uiterst boeiende geschiedenis van e-commerce in Nederland in kaart.