Meer dan $8,6 miljard verkocht binnen 12 uur op China’s Singles Day

11 november 2015

Het regent nu al weer nieuwe records voor webverkopen via ‘Singles Day’, het jaarlijkse koopfestijn voor Chinezen. In het eerste uur genereerde Alibaba al voor 3,9 miljard dollar aan online verkopen. Toch zorgt het online koopextravaganza niet voor een boost van de Chinese economie.

In 2009 bedacht Alibaba´s Jack Ma als marketingstunt Singles Day. Op de 11e van de 11e kunnen alle ‘singles’ in China elkaar – en bovenal zichzelf – verwennen met een cadeautje. In 6 jaar tijd is Singles Day uitgegroeid tot het ware online koopfeest. In 2013 werd er op één dag voor 5,8 miljard dollar aan producten verkocht, vorig jaar liep dat bedrag op tot het ongeëvenaarde 9,3 miljard dollar. Voor dit jaar is de verwachting dat meer dan 15 miljard dollar aan producten verkocht gaat worden! Dat moet lukken: in het eerste uur al werd er voor 3,9 miljard euro aan spullen verkocht en na een halve dag stond de teller al op 8,6 miljard dollar. Die 15 miljard dollar is een beetje vergelijkbaar wat Nederland dit jaar online verwacht te verkopen aan producten en diensten. In een heel jaar tijd dus. Inmiddels hebben ook Alibaba’s grootste concurrenten JD.com en Tencent, eigenaar van de populaire social media platformen QQ en WeChat zich in het koopfestijn gemengd.

Singles Day gaat wereldwijd

Ook nieuw dit jaar is dat Alibaba probeert Singles Day uit te laten waaien over de hele wereld. AliExpress en TMall Global doen voor het eerst mee. Dit betekent dat ook buiten China mensen kunnen meeprofiteren van de online aanbiedingen en discounts die op deze dag worden weggegeven. Naar verwachting doen meer dan 40.000 webwinkels mee aan Singles Day, met meer dan 6 miljoen producten in de aanbieding. Zo’n 5000 merken doen internationaal mee in meer dan 25 landen. Ook interessant: vorig jaar werd 43% van alle Singles Day verkopen via smarthone gegenereerd. Met meer dan 700 miljoen Chinezen die een smartphone hebben en de immense populariteit van WeChat is het gemakkelijk voorspellen dat vandaag meer dan 50% van alle Singles Day verkopen via de mobiele telefoon zullen gaan verlopen.

Chinezen kopen strategisch op Singles Day

Toch zullen de ongekende verkopen via Alibaba, JD.com en Tencent niet leiden tot een boost van de Chinese economie. Chinezen sparen al weken hun online aankopen op, verzamelen lijstjes met ‘wannahaves’ en rekenen op de discounts van webwinkels en merkartikelen die voor hun worden opgespaard. Veel webwinkels en fabrikanten verhogen zelfs voorafgaand aan Singles Day hun prijzen, om op de dag zelf met de hoogste kortingen en discounts voor de dag te kunnen komen. Zij  zien Singles Day als een grote marketingstunt. De impact van Singles Day op de Chinese economie zal dan ook beperkt zijn, denk ik zo.

Luister het Radio 1 Singles Day radiofragment (vanaf 7:15u)

Update: Alibaba heeft 14,3 miljard dollar aan producten verkocht op Singles Day

Deel dit