Malafide webshops – Boekblog #23

De corona-crisis heeft de online omzetten een boost gegeven. Maar helaas leidt het ook tot misbruik. Sinds maart dit jaar zijn heel wat malafide webshops offline gehaald. Voor het NOS journaal aanleiding om over malafide webshops dit weekend een item te maken. Net voor het weekend gaf ik hierover een interview aan het NOS journaal hierover.
Nieuw is het allemaal niet. Al sinds de begindagen van e-commerce zijn criminelen op internet actief. Een valse webwinkel is zo gemaakt en lastig te herkennen voor de doorsnee-consument. En hoe krijg je je geld terug als je online hebt vooruitbetaald?
Fraude, of beter gezegd de angst daarvoor was eind jaren negentig een sta-in-de-weg voor de groei van e-commerce. NIPO-onderzoek uit 2000 liet zien dat maar liefst 6 op de 10 Nederlanders niet online met creditcard durfde te betalen. De consument was bang dat er gesjoemeld werd.
Vertrouwen kweken bij de consument was voor ons daarom een van de belangrijkste redenen om in 2000 Thuiswinkel.org op te richten. Dat hebben we o.a. gedaan door met richtlijnen te komen en toezicht te organiseren. Met innovaties als Thuiswinkel Waarborg en iDeal hebben we voor de online shoppende consument een veilige omgeving gecreëerd.
Maar 100 procent veiligheid bestaat niet. Dus zijn we met Thuiswinkel.org nog elke dag actief in het bestrijden van fraude. Want online oplichting dupeert niet alleen de klant, maar schaadt ook de sector als geheel. We werken nauw samen met het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) in de strijd tegen malafide webshops. Op onze site staat hoe de koper een dubieuze webwinkel kan herkennen. En we zijn altijd bereikbaar voor vragen en klachten. Zo blijven we de consument informeren en helpen bij het verwezenlijken van onze gezamenlijke ambitie: veilig online winkelen.
Dit is blog 23, gebaseerd op mijn boek 25 Jaar Online Winkelen in Nederland, gepubliceerd door Nubiz (2019). In dit boek breng ik voor het eerst, samen met historicus Wilbert Schreurs, de uiterst boeiende geschiedenis van e-commerce in Nederland in kaart.