Onze Deense zusterorganisatie FDIH heeft vandaag haar ‘E-handelskonference & Messe 2014‘. Ik mocht vanochtend de conferentie openen met een keynote presentatie. Andere sprekers waren onder meer van Bolia.com, Portland en Google. Zo’n 900 bezoekers in Kopenhagen. Zoals ik vanochtend al twitterde, e-commerce in Denemarken is booming!
Vandaag publiceerde Ecommerce Europe – niet overwacht – een regiorapport met cijfers en trends voor e-commerce in Noord-Europa. In 2013 groeide de omzet in de Nordics naar €33,2 miljard. De Noordelijke landen, Scandinavië en de Baltische staten, zijn daarmee met 9,1% marktaandeel in Europa de 4e e-commerceregio van Europa, na West-, Zuid- en Centraal-Europa.
Opvallend dit jaar is dat niet Denemarken of Zweden, maar Noorwegen het grootste e-commerceland is in Scandinavië. Was Denemarken vorig jaar nog het grootste e-commerceland binnen de Nordics, dit jaar is Denemarken het 3e land met €8,3 miljard (25,1%), na Noorwegen met €8,9 miljard (26,9%) en Zweden €8,6 miljard (25,9%). Finland volgt met €6,6 miljard (19,9%).
Maar er zijn ook zorgen voor de Deense e-commercemarkt. Steeds meer Denen kopen namelijk niet bij Deense (web)winkels, maar bij online retailers in andere landen. Zo’n 25% van de Denen koopt producten en diensten bij webwinkels in andere Scandinavische landen, maar niet in de laatste plaats ook in de UK, Duitsland en in toenemende mate ook in de Verenigde Staten en in China. Het is een trend die we in veel Europese landen terugzien.