Vanochtend met een goed gevoel wakker geworden. Op Radio 1 hoorde ik Bernadette van Buchem, baas Consumentenwaakhond (CA), geïnterviewd worden over de boete van 370 duizend euro die de zij heeft opgelegd aan Ryanair. Reden: op de website niet voldoen regels consumentenrecht en oneerlijke handelspraktijken. Ik vind het een hele goede zaak dat de CA een eerlijke concurrentie zo afdwingt.
Er zijn veel buitenlandse bedrijven die wel geld willen verdienen aan Nederlandse consumenten maar zich niet aan onze regels wil houden. Voor oneerlijke concurrentie heeft Thuiswinkel.org vaak aandacht gevraagd bij de consumentenwaakhond. Jammer dat daar nu boetes aan te pas moeten komen. Wel is het een duidelijk signaal aan de (buitenlandse) spelers in het veld.
Ik heb trouwens nog wel een suggestie voor Bernadette waar zij de volgende toezichtactie op richten kan; keurmerken die aan consumenten veel beloven, maar in de praktijk helemaal niets voorstellen. Het is niet zo dat je met een logo meteen aan de wet voldoet. Als webwinkel met zo’n niks-logo wil je dat naar consumenten wel uitstralen. Dat is ook een oneerlijke handelspraktijk of tenminste oneerlijke concurrentie.
Het voldoen aan de wet is keihard werken, want het hebben van een webwinkel is de speeltuinfase allang voorbij.
Maar voor vandaag een compliment: “Thuiswinkel.org prijst de handelswijze van de toezichthouder”, zo lieten wij vanochtend al in een reactie weten.
Let’s go Bernadette!