Is de tijd rijp voor een terugkomst van V&D? | MAX Vandaag

feb 3, 2020Kranten, Mediaoptredens

Terwijl er nog steeds grote filialen uit het winkelbeeld verdwijnen, lijkt er toch hoop voor degenen die terug verlangen naar een winkel als de V&D. De tijd lijkt er namelijk rijp voor te zijn. Tussen het laagsegment (zoals de Action) en het hoogsegment (zoals De Bijenkorf) zit nu een gat waar wel nog steeds behoefte aan is.

De grote massa heeft behoefte aan V&D

Dat de Action zo’n succes is, komt doordat ‘alles’ er te koop is en voor ongelooflijk lage prijzen. Winkeldeskundige Hans van Tellingen denkt dat het segment er net boven ook zo succesvol kan zijn. Mensen willen namelijk niet steeds de hoofdprijs betalen bij winkels uit het hoogste segment, zoals de Bijenkorf en het assortiment bij de Hema is niet breed genoeg. Tellingen: “Voor 50 procent van de Nederlanders is er nu niks.” De grote massa heeft daarom behoefte aan V&D of iets als V&D stelt hij.”

Aan welke fouten is V&D ten onder gegaan?

Dat de V&D het niet gehaald heeft is te wijten aan een combinatie van factoren. E-commercepionier Wijnand Jongen stelt dat grote ondernemers als V&D ten onrechte van mening geweest zijn dat ze zo groot waren dat ze alles bij het oude konden houden. Jongen: “Als klanten van gedrag veranderen, kun je als winkelier 2 dingen doen: blind doorgaan zoals je het altijd hebt gedaan, of veranderen.”

Volgens Van Tellingen is V&D anno 2016 totaal op de verkeerde weg geweest. Mensen blijven op dat moment weg met de gedachte ‘die V&D, dat kan toch niet meer?’. Er zijn op dat moment te weinig merken te koop en steeds minder eigen merken. De shop-in-shop merken zijn niet geliefd genoeg, de klant wil Liv, het huismerk. Op het hoogtepunt heeft V&D ruim 60 locaties. Om succesvol te zijn, zijn 20 à 30 een stuk behapbaarder, met meer mogelijkheden tot winst.

Heel belangrijk is volgens Van Tellingen ook het jarenlange slechte beleid geweest en V&D is leeggeroofd door de hedgefunds. V&D is failliet gegaan omdat het door meerdere investeerders is leeggevreten stelt hij.

Waarom ook Hudson Bay het niet gehaald heeft

Nu ook Hudson’s Bay alweer uit het winkelbeeld verdwenen is rijst de vraag of het concept warenhuis het gewoon niet meer redt in deze tijd. Zo zit het niet volgens Jongen en Van Tellingen. Jongen: “Hudson’s Bay is blind doorgegaan waar V&D was gestopt. Ze zijn niet omgevallen door internet, maar omdat de klant ze niet zag zitten. Mensen komen sinds 2007 via internet beter geïnformeerd in winkels binnen dan het personeel. Dan kan je wel veel medewerkers neerzetten die de klant vragen of hij geholpen wil worden. Maar dat is achterhaald.”

Van Tellingen stelt dat Hudson’s Bay een kans heeft laten liggen door geen verbinding aan te gaan met de oude V&D-klant. Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken punten over te zetten naar een klantenkaart van Hudson’s Bay. Er is op dat moment namelijk nog een omvangrijke V&D-klantenkring en filialen als die in Groningen en Amstelveen zijn toentertijd ook nog sterk winstgevend. Ook had er gekeken moeten worden welke collecties door het winkelende publiek gewenst worden. Hudson’s Bay heeft echter ingezet op een jong en trendy publiek, met artikelen die best prijzig zijn. Precies wat de V&D-klant niet is of wil. De winkels hebben dankzij de restyling van Hudson’s Bay zeker een aantrekkelijk interieur gekregen, maar trendy publiek heeft het niet getrokken. Oude, sporadische, V&D-klanten hebben er niet genoeg van hun gading gevonden en dus hebben de winkels vooral ‘leeg’ geleken.

Waarom V&D nu wel weer kan werken

De V&D-klant is niet weg en wil nog steeds graag fysiek winkelen. De boodschap is volgens Van Tellingen dan ook simpel: ken je klant, weet wie je doelgroepen zijn, maak een connectie en kies duidelijk je assortiment. “Als je het nu maar wél slim doet. Met moderne winkels. Met een groot en mooi assortiment. En met superpersoneel. Dat wordt een groot succes. Knus. Gezellig. Van alles wat. Grabbelen en graaien. De winkel voor de gewone Nederlander. De ‘Middenlander’.”

De panden van Hudson’s Bay zijn al prachtig gerenoveerd en met mooie (kortings)campagnes, zoals de Circusweken, waar de Nederlander erg gevoelig voor is, is volgens Van Tellingen winst te behalen: “Met een goede prijs-kwaliteitverhouding ben je in staat om een goede deal met de Nederlander te maken. Deze wil een acceptabele kwaliteit. Voor niet al te veel geld. Van alleen ‘ramsj’ van de Action wordt niemand gelukkig.”