Het grote misverstand: de tsunami aan bestelbusjes in woonwijken

16 maart 2017

Vandaag verschijnt het rapport Annual Outlook City Logistics, dat is opgesteld door de Topsector Logistiek. Het rapport bevat verrassende uitkomsten die ik persoonlijk niet had voorzien. En op deze dag van de uitslagen van de verkiezingen kan ik het niet laten om met drie aanbevelingen te komen voor het nieuwe, nog te formeren, kabinet.

In Nederland rijden zo’n één miljoen bestelbusjes rond. Met name bij mij in de wijk, dacht ik, vanwege de enorme toename in het thuis af laten leveren van (online) gekochte pakketjes. Uit het bovengenoemde onderzoek blijkt echter dat nog geen 2% van alle bestelbusjes in Nederland rondrijdt voor het bezorgen van pakketjes.

Tsunami aan bestelauto’s

Toch heb je als bewoner in binnensteden het gevoel dat er steeds meer busjes rondrijden. Dat blijkt overigens ook wel te kloppen, want het aantal busjes stijgt jaarlijks met 3 tot 4%. Het is interessant om te zien dat niet de e-commerce, maar de horeca en bouw hiervoor verantwoordelijk zijn. Voor mijn gevoel lijkt dit ook wel te kloppen als ik zie hoeveel zzp’ers met eigen busjes in binnensteden rondrijden.

Volgens het rapport van Topsector Logistiek is er de facto dus geen sprake van een tsunami aan busjes die e-commercebestellingen bezorgen in woonwijken. Veel busjes rijden zelfs niet eens de woonwijken in, maar gaan eerder richting winkels en bedrijventerreinen. Slechts een kwart van alle bezorgingen is voor consumenten, terwijl ruim drie kwart van alle vervoersbewegingen voor bedrijven is. Denk bij deze tweede groep bijvoorbeeld aan een schilder die verf laat brengen of een loodgieter die een nieuwe kraan laat aanrukken.

De Nederlandse e-commercesector blijkt een van de meest innovatieve sectoren te zijn binnen het logistieke landschap. Steeds meer van alle bezorgactiviteiten vindt plaats met schonere busjes, die ook nog eens een stuk efficiënter worden geladen. Bijna alle nieuwe initiatieven van bestaande logistieke vervoerders en de vele startups in logistiek gaan uit van het schoon (elektrisch) vervoeren met geen of geringe uitstoot van energie (zero-emissie). Kijk maar naar de nieuwe bezorgopties van bijvoorbeeld Picnic, Albert Heijn en Coolblue. Daarnaast komen vervoerders als PostNL en DHL met nieuwe schone innovaties op de markt.

Drie aanbevelingen voor nieuwe kabinet

Wat kan een nieuwe regering in Nederland doen om de logistiek in de binnensteden schoner, voordeliger en veiliger te maken? Op dit gebied wil ik graag drie aanbevelingen doen:

  • We moeten heel snel tot Europese normen en standaarden komen voor onder andere voertuigtechnologie, veiligheidseisen, regulering en de positie van cargobikes in het verkeer.
  • Voor het rijden in elektrische voertuigen is in Nederland nog altijd een zwaar rijbewijs nodig. Laten we snel het voorbeeld van Frankrijk en Duitsland volgen en dat veranderen naar een licht rijbewijs. Dat lijkt me toch niet zo’n heel ingrijpende aanpassing.
  • Nieuwe elektrische (vracht)voertuigen hebben een hub nodig, zowel om opgeladen als om volgeladen te worden. Aan de rand van de steden kan dus met hubs ruimte worden gemaakt voor de stadslogistiek en een oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen worden gebouwd. Alle ruimte daar voor mooie publiek-private samenwerkingen!

Ruim baan voor een nieuwe regering, zou ik zeggen!

Deel dit