Twee dagen lang bezocht de Shopping2020 delegatie Google. Hier mijn vijfde blog op rij, op werkbezoek bij Google. Na Facebook, eBay en Apple de vierde zogenaamde Tech Titan die we bezochten. Waar de naam van de vijfde Tech Titan veelvuldig in de mond werd genomen. En waar ik mijn eerste ervaringen op deed met Google Glass, maar waar het een beetje balen was dat, toen ik de lichte bril op de neus kreeg, de batterij nagenoeg dood was. Om in termen van Google Glass te spreken: OK GLASS! GET A NEW BATTERY!
En ook bij het bezoek aan Google liep de ontwikkeling van mobiele technologie als een rode draad door alle presentaties. Big data was overigens een ander groot onderwerp: want van wie zijn al die zoekgegevens van consumenten en bedrijven nu eigenlijk? De urgentie van ontwikkelingen drukt Google met ZMOT overigens aardig uit. Konden we vroeger in het kijken-kiezen-kopen proces nog spreken van ‘Four Moments Of Truth’, inmiddels zijn Zero Moments Of Truth, een nieuwe variatie op het aloude model.
Paar 2012 cijfers die de delegatie in beroering achterlieten
76% van de Amerikaanse consumenten zoekt een product of dienst via Google vooraf aan aanschaf. Een op de twee smartphone gebruikers begint een aankoop van een product of dienst op zijn of haar mobiele telefoon. Maar liefst 96% van alle smartphone gebruikers zoekt een product of dienst voor aanschaf via Google op de eigen telefoon. En 53% van alle smartphone gebruikers gebruikt zijn of haar telefoon minimaal een keer in een winkel, op weg naar de aankoop van een product. Vooral dát laatste cijfer liet de delegatie in lichte staat van opwinding achter.
Ander veel geciteerd cijfer deze week: Amerikaanse consumenten spenderen meer tijd op hun mobiel (smartphone, tablet) dan op hun desktop PC met betrekking tot online shopping (51% versus 49%). Een cijfer dat naar verwachting de komende jaren explosief zal doorgroeien: we hebben immers de mobiele telefoon nagenoeg 95% van de tijd binnen een afstand van 3 meter van onszelf tot onze beschikking.
In de laatste presentatie van de tweede dag spraken we met Sameer Samat, VP of Product Managing Shopping. Zeg maar de man achter alle Google ‘seamless shopping’ initiatieven, die er toe moeten leiden dat consumenten via Google binnen een ervaring een hele ‘customer journey’ kunnen doorlopen. Van zoeken via Google Search, tot betalen via Google Wallet en het aan de deur afleveren van een pakketje via Google Shopping Express. En dat allemaal het liefst binnen een muisklik (Google Instant).
Volgens Samat wordt de toekomst van winkelen door twee zaken in de komende jaren bepaald
- De supercomputer in je broekzak, die net zoveel kracht en power heeft als alle denkbare apparaten -computer, horloge, walk-man, game console, en ga zo maar door- in de jaren 90
- Amazon.com, de vijfde Tech Titan die de wereld verovert met ultieme focus op wat de consument wil en die net als alle Tech Titans voldoende cash heeft om het ook waar te maken.