Forse stijgingen online omzet productverkopen sinds corona-uitbraak
Sinds de corona-uitbraak zijn de online consumentenbestedingen in non-food volgens onderzoeksbureau GfK enorm gestegen ten opzichte van vergelijkbare weken een jaar geleden. In het NOS Journaal van 28-04-2020 en op NPO Radio 1 deelde ik deze nieuwe cijfers.
De online groei in de weken voor de uitbraak van het coronavirus bedroegen zo’n 15% ten opzichte van een jaar eerder. Het is opvallend dat de verschillende productcategorieën rond ‘thuis leven’ en ‘thuis werken’ het erg goed blijven doen. De ‘one million dollar’-vraag is uiteraard in welke mate het nieuwe koopgedrag blijvend zal zijn. Het zou zo maar eens kunnen dat een kwart van de mensen en huishoudens die nu voor het eerst online kopen of veel meer online zijn gaan kopen, dit blijven doen in het tijdperk na de intelligente lockdown. Mensen raken snel gewend aan nieuwe gewoonten die het gemak dienen en een goed gevoel geven. Als je nu toch je online boodschappenlijstje al klaar hebt staan, waarom zou je daar dan ook niet gebruik van blijven maken?
Webshops in non-food zien omzet explosief stijgen sinds coronacrisis. Één van die webshops is @HEMA. Een reportage van Jeroen Schutijser in #r1jn. pic.twitter.com/LhFBXtAni3
— NPO Radio 1 (@NPORadio1) April 28, 2020