Wat een bijzondere dag gisteren! Ik mocht President Herman van Rompuy van de European Council begroeten in ons nieuwe kantoor van Ecommerce Europe in Brussel. Van Rompuy sprak zo’n 100 aanwezigen toe bij de openingsreceptie van onze snel groeiende belangenvereniging in Europa. Ecommerce Europe vertegenwoordigt de belangen van bedrijven die producten en/of diensten online verkopen aan consumenten in Europa; Thuiswinkel.org is een van de founding members. Zoals het met presidenten gaat, was Van Rompuy een beetje laat. Dit kwam door een onverwachte Council Meeting over de Oekraïne, waarover Van Rompuy opmerkte dat we hiervoor Putin de schuld mochten geven.

In mijn rol als Chair van de Executive Committee van Ecommerce Europe mocht ik president Van Rompuy – en later op de avond Robert Madelin, hoogste ambtenaar onder Neelie Kroes en verantwoordelijk voor de Digitale Agenda – ontvangen en toespreken. Uiteraard nadat onze president François Momboisse in zijn speech naar Van Rompuy aan de EU had gevraagd om snel te komen tot een one-stop-shop voor e-commerce policy. Om daarmee de fragmentatie van alles wat met e-commerce te maken heeft tegen te gaan en te komen tot een geïntegreerde visie. Als tegenprestatie beloofde Momboisse dat Ecommerce Europe gaat zorgen voor een one-stop-shop voor e-commerce companies: het zijn juist ook (web)winkels die producten en/of diensten verkopen die een one-stop-shop willen hebben op het gebied van cross-border zakendoen, feiten en cijfers en  best practises. Ecommerce Europe komt daartoe ook richting de Global E-commerce Summit – 16, 17, 18 juni in Barcelona – met een geïntegreerde aanpak, neergelegd in position papers op het gebied van consumer trust, privacy, e-ID, online betalen en e-logistics.

Momboisse: “Last year, the e-commerce industry in Europe had a total turnover of € 358 billion and it was one of the few industries that grew with double digits. It has huge potential for further growth and creating jobs in Europe. However going cross-border is still a big challenge for web shops in Europe today. With the one-stop-shop Ecommerce Europe asks the European Commission for better policy coordination for online sales issues. Today, a patchwork of policies is spread over various departments of the Commission: They are all dealing with different aspects of our business. A one-stop-shop would be a viable solution for merchants and policy makers. With today’s proposal Ecommerce Europe, in order to get rid of fragmentation and separation, proposes the creation of a one-stop-shop for e-commerce by having an integrated and coherent approach covering consumer trust, security, privacy, online payments, e-logistics and sustainability. In the next months Ecommerce Europe will outline its suggestions to facilitate the establishment of a one-stop-shop on these five key elements for the industry.”

Van Rompuy was duidelijk in zijn speech over waar de Europese Unie op dit moment staat ten aanzien van e-commerce. Van Rompuy: “Ladies and Gentlemen, the truth, in fact, is that we’ve let our worldwide lead slip. And this lead, Europe needs to recapture it. If we look at the past five years, the annual sales of typical American and Asian ICT companies went up by almost 50%. Meanwhile, for European companies, they stagnated or even sometime went down.” Hij gaf een soort wake-up call voor Europese policy makers: “[S]till today – and this is possible the single market’s biggest paradox – the place where we seem to struggle most in bringing down market borders is the digital economy. Ladies and Gentlemen, I am confident Europe can recapture its digital lead. That we can and will fully connect the continent. And I wish Ecommerce Europe much success in promoting a more connected and more digital Europe.”

Later op de avond mocht ik de Director-General van DG CONNECT, Robert Madelin, toespreken en ik vroeg hem om een reactie op onze wens voor een one-stop-shop voor e-commerce policy en ons aanbod voor een one-stop-shop voor e-commerce companies. Uiteraard kon hij – zo gaat dat ook meestal – vanuit de zijde van de EU niets toezeggen. Ons aanbod werd door hem echter zeer gewaardeerd en er zijn al afspraken gemaakt voor opvolging. Leuk was te horen dat hij van mening is dat de volgende EU president een Digtal President moet zijn. Madelin: “It is clear that the e-commerce market is a major opportunity for years to come. The next President of the European Commission must be a digital President. Digital needs to be his or her priority and that of every other member of the College.”

EU President Herman van Rompuy had toen het pand al verlaten op weg naar een volgende meeting.