Vandaag maakt onze Europese koepelorganisatie Ecommerce Europe te verwachte eindejaarscijfers 2012 bekend voor e-commerce in Europa. Het zal niet verbazen dat online verkoop van producten en diensten in Europa een enorme groei doormaakt. In 2012 groeit de online omzet met 22%. Vooral in Zuid- en Oost-Europa neemt het aantal online aankopen explosief toe.
In de afgelopen weken is er hard gewerkt aan deze omzetvoorspellingen. Met dank aan onze nationale verenigingen die lid zijn van Ecommerce Europe, de Centraal Bureau voor de Statistieken her en der in Europa en met dank aan diverse onderzoeksbureaus waaronder GfK. Vanuit het bestuur van Ecommerce Europe was ik nauw betrokken bij het tot stad brengen van deze cijfers, die we voor het eerst naar buiten hebben gebracht.
Europa verwacht dat de totale omzet van e-commerce in 2012 305 miljard euro zal bedragen. In 2011 lag de omzet nog op 254 miljard euro. Opvallend zijn de hoge groeipercentages van landen in Zuid- en Oost-Europa. Oost-Europese landen, zoals Polen en Tsjechië, kennen een verwacht groeipercentage tussen de 25 en 30%. Ook in andere landen wordt een enorm groeipercentage verwacht, zoals in Frankrijk (20%), Duitsland (25%), België (20%), Italië (19%) en Spanje (19%). Volgens Ecommerce Europe zijn het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland gezamenlijk verantwoordelijk voor 70% van de totale EU-markt en zo’n 62% van heel Europa.
Europa is grootste e-commercemarkt
Europa als geheel doet het op het gebied van e-commerce erg goed. Wereldwijd is Europa de grootste markt. De Verenigde staten volgen met een verwachtte omzet van 280 miljard in 2012. Daarna volgt Azië met een verwachtte omzet van 216 miljard in 2012. In het persbericht dat vandaag verstuurd werd meld ik als verantwoordelijke voor cijfers binnen het bestuur van Ecommerce Europe: “Vanwege het crossborder karakter van e-commerce is het interessant om te kijken wat er buiten Europa gebeurt. Azië heeft in 2012 waarschijnlijk een groeipercentage van 35%. China heeft 550 miljoen internetgebruikers (40% van de inwoners) en op dit moment al evenveel (220 miljoen) online kopers als in Europa en meer dan in de Verenigde Staten. De groei wordt in 2012 geschat op 88%, na al een groei van 130% in 2011. Dit soort percentages zijn ongeëvenaard, en het groeipotentieel is nog steeds heel groot.”
Wereldwijd wordt een groei van 20% verwacht voor e-commerce. In Zuid-Amerika zal dit percentage uitkomend tussen de 25 en 30% dit jaar, goed voor 43 miljard euro. Brazilië is in dit werelddeel markleider. De e-commercemarkt in het Midden-Oosten en Noord-Afrika is goed voor 12 miljard euro. Een relatief kleine markt, maar wel met een enorm groeipercentage: 45%.
De consument is altijd online
De komende jaren zal de groei van online verkoop voor een belangrijk deel bepaald worden door de stormachtige ontwikkeling die m-commerce doormaakt. In het Verenigd Koninkrijk zal m-commerce in 2012 al 20% van de totale online verkoop uitmaken. Eind 2011 was dit 5%. In Scandinavië ligt dit percentage op 8% en in Frankrijk op 3%. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten ligt het aandeel van m-commerce op 10%, een verdubbeling ten opzichte van 2011. Ondergetekende: “Ook hier zie je een vergelijkbare ontwikkeling. De ‘Nordics’ en het Verenigd Koninkrijk hebben een voorsprong. De andere landen zullen spoedig volgen: 47,6% van de Europeanen heeft een smartphone. Consumenten zijn nu overal en altijd online; ze kunnen kopen waar en wanneer ze maar willen. Een feest voor ondernemers die hier innovatief op in weten te springen.”