Deze week trad de Duitse vertegenwoordiger van meer dan 15.000 online B2C bedrijven toe tot Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie van e-commerce. Een belangrijke mijlpaal voor de nog jonge Brusselse belangenvereniging van bedrijven die online producten en/of diensten verkopen aan consumenten. De teller staat daarmee op 16 nationale verenigingen, die samen 15 landen en daarmee meer dan 25.000 online B2C bedrijven vertegenwoordigen. Wie had dat kunnen bedenken bij de oprichting van de vereniging in februari 2012?!
Het belang van het toetreden van de Duitse Händlerbund is evident, maar misschien toch goed om even toe te lichten. Wil je in Europa, en dan met name in Brussel, een rol van betekenis spelen, dan is het absoluut noodzakelijk om ook Duitsland binnen boord te hebben. Duitsland vormt een van de grootste Europese economieën en is natuurlijk een van de leading lidstaten in het Europese krachtenveld. Het feit dat de Händlerbund met name ook het online midden- en kleinbedrijf vertegenwoordigt, is voor de Europarlementariërs niet onbelangrijk.
De Händlerbund werd in 2008 opgericht en heeft meer dan 30.000 leden, waarvan meer dan de helft in B2C online producten en diensten. Het heeft een competence center voor haar leden en een kantoor in Berlijn waar vandaan de public affairs activiteiten worden gedaan. Ook beschikt de Händlerbund over een eigen keurmerk: Käufersiegel. Voor Ecommerce Europe de perfecte partner om samen sterker te staan in Europa.
Inmiddels werkt Ecommerce Europe hard aan de voorbereidingen van de uitrol van haar eigen keurmerk in 2015. Duitsland is daarbij een onmisbare schakel in het uitrollen van keurmerk voor consumenten in Europa.