De enorme impact van mobiele technologie voor commerce (online, offline: ‘what’s the difference?) ervoeren we bij ons bezoek aan eBay en Paypal. Hier mijn tweede blog in een serie tijdens ons Shopping2020 bezoek aan de Silicon Valley: eBay en PayPal.
Anders dan bij Facebook, die we eerder op de dag bezochten, bestaat eBay al 18 jaar. Anders dan bij Facebook is er een duidelijke visie en ‘roadmap’ voor de toekomst. Die ‘roadmap’ naar de toekomst is volledig gebaseerd op mobiel technologie en de toenemende toegang tot deze technologie. Anders dan een jaar of vijf geleden is de schaal niet langer lokaal of nationaal, maar global. Mobiele technologie en toegang tot die technologie wereldwijd zijn de drijvende krachten achter deze majeure veranderingen.
Dave Wenig, President of Global Marketplaces Business bij eBay stuurt wereldwijd 15.000 mensen aan en deelde zijn gedachten met de Shopping2020 delegatie. Drie trends worden gedreven door mobiele technologieën, de snel toenemende toegang tot die technologie:
1. Het verschil tussen online en offline verdwijnt: ‘It’s All About Commerce”.
2. Mobiele verwachtingen van consumenten overstijgen verwachtingen in traditionele winkels: ‘It’s All About Engagement’.
3. Consumenten shoppen anders mobiel en hebben nieuw verwachtingspatronen: ‘It’s All About Inspiration And Personalization’.
De eBay / PayPal ervaring was indrukwekkend tijdens onze rondgang door de Showroom Experience. In nagebouwde winkels, showrooms, baseball stadium, huiskamer zagen we gebeuren hoe mobiel de drijvende kracht is naar nieuwe mogelijkheden om de aankoop van een product of dienst persoonlijk en relevant te maken. Een ter plekke mobiel bestelde boom box werd binnen 40 minuten ter plekke afgeleverd via eBay Now. Binnenkort ook in Europe te ervaren. Wow ervaring!
eBay Marketplace werkt samen met 3 retailers die significant meer dan 100 miljoen dollar verkopen per jaar aan nieuwe producten. Met 5-6 bedrijven die rond de 100 miljoen dollar verkopen aan consumenten. Inmiddels verkoopt eBay wereldwijd 10.000 auto’s via haar mobiele applicatie. Nieuwe auto’s. Per week.
Morgen de derde blog in deze rij: mijn Shopping2020 bezoek aan Apple.