Duurzaamheid begint bij jezelf – Boekblog #10

‘Een beter milieu begint bij jezelf’. Daarmee riep de Nederlandse overheid al in de jaren tachtig burgers en bedrijven op duurzaamheid serieus te nemen. Die slogan heeft nog weinig aan actualiteit verloren – ook voor de e-commerce sector.
Visionairs
Wat is de impact van internet op duurzaamheid? Volgens de visionairs uit de jaren negentig van de vorige eeuw betekent de groei van het online verkeer vooral goed nieuws. Bill Gates voorspelt in zijn boek The Road Ahead (1995) dat de stortvloed aan huis-aan-huis folders gaat afnemen. ‘Nu is nog het grootste deel ervan echt troep waarvoor veel bomen worden omgehakt.’ Met digitale reclamefolders is dat niet meer nodig.
Ook Maurice de Hond, onze Nederlandse visionair, ziet de komst van internet op milieugebied vooral als positief. In een klassiek tv-interview bij Sonja Barend in 1995 schetst hij een toekomst waarin we niet meer voor al onze aankopen naar de stad hoeven te gaan. We kunnen ons thuis oriënteren op onze nieuwe koelkast en die online bestellen.
En dan is er natuurlijk ook nog de groei van de consumer-to-consumer verkoop. Door de opkomst van Marktplaats en andere veiling- en advertentieplatformen wordt het veel makkelijker een tweedehands boekenkast, buggy of bankstel aan te schaffen. Hergebruik is goed voor het milieu.
Kortom, de voordelen van e-commerce qua duurzaamheid zijn al meteen duidelijk: minder waste in de communicatie, minder vervuilende autoritjes om in de stad aankopen uit te zoeken of op te halen, en meer producten die een tweede leven krijgen.
Joekels van dozen
Maar naarmate het online winkelen groeit, blijkt dat de medaille ook een andere kant heeft. Op social media klinken klachten over de ‘joekels van dozen’ die sommige webwinkels als verpakking gebruiken. En is het wel zo goed voor het milieu dat al die bestelbusjes dagelijks de woonwijken in te gaan?
Het zijn signalen die we bij Thuiswinkel.org ter harte nemen. Als eerste sector in Nederland komen we al in 2015 met ons eigen Brancheverduurzamingsplan. Met Bewust Bezorgd lanceren we begin 2018 onze eigen variant van ‘Een beter milieu begint bij jezelf’: een campagne die mede als doel heeft de consument meer bewust te maken van de impact van zijn bestelgedrag.
Duurzaamheid is een cruciaal thema voor de online sector, zoveel is wel duidelijk aan het begin van dit jaar. Met de groene plannen van Europa lijkt de weg voor versnelde verduurzaming van de online customer journey open te te liggen. Het is een thema dat juist in corona-tijd veel consumenten aanspreekt. Als de consument bewust(er) bestelt en onnodige retouren vermijdt, valt er veel winst te behalen. Duurzaamheid begint bij jezelf, zou zo maar eens het adagio van het post-corona tijdperk kunnen zijn!
Dit is blog 10, gebaseerd op mijn boek 25 Jaar Online Winkelen in Nederland, gepubliceerd door Nubiz (2019). In dit boek breng ik voor het eerst, samen met historicus Wilbert Schreurs, de uiterst boeiende geschiedenis van e-commerce in Nederland in kaart.