De Telegraaf – De Kwestie: Btw-bevoordeling China strop voor webwinkelier

dec 3, 2019Kranten, Mediaoptredens

Het lijken gouden tijden voor webwinkels, die nu overuren draaien om de bestellingen voor Sinterklaas en kerst af te handelen. De werkelijkheid is anders, stelt Wijnand Jongen. ,,In de reiswereld maken de eerste touroperators de afweging om weer fysieke reisbureaus te openen.”

Protesteren is in. Leraren, boeren, de bouw, de zorg; allerlei groepen in onze samenleving hebben de afgelopen maanden van zich laten horen. Met acties en stakingen hebben ze duidelijk gemaakt dat het zo niet langer kan.

Ook de winkeliers roeren zich. Namens de winkelsector heeft INretail vorige maand een brandbrief geschreven om de politiek te overtuigen dat winkeliers in de winkelstraat steun verdienen. Voor hen rijzen de huur- en administratieve kosten en lasten de pan uit. Zij zien zich opgezadeld met hoge parkeerkosten en het terugdringen van brievenbusreclame als gevolg van gemeentelijk beleid. Veel ondernemers kunnen het hoofd amper boven water houden.

Die strijd om te overleven speelt ook voor webwinkeliers. Volgend jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste online winkels in Nederland op het web van start gingen. Na een wat haperende start – een barstende internetzeepbel in 2000, issues rond veilig online betalen en bezorging – kon het voor de nieuwkomers op de markt jarenlang niet op. Maar ook zij hebben nu te maken met de wetten van de markt: van stijgende fulfilment en bezorgkosten tot alsmaar stijgende kosten om gevonden te worden op Google. Die kosten zijn voor veel webwinkels bijna niet meer te op te brengen. Met een marktaandeel van 95% + moet je eigenlijk wel op Google adverteren om gevonden te worden. Of niet? In de reiswereld maken de eerste touroperators de afweging om weer fysieke reisbureaus te openen. Of worden grote marktplaatsen als Amazon en Alibaba straks de nieuwe Google’s, waar het ook voor winkeliers duur adverteren is en zij ook daar moeten concurreren met collega (web)winkeliers?

Wat winkeliers in de winkelstraat en op het web verbindt, is dat beiden te maken hebben met de groeiende – oneerlijke – concurrentie van buitenlandse platforms, marktplaatsen en webwinkels. Chinese webwinkels zoals AliExpress kunnen pakketjes voor bijna geen verzendkosten naar Europa sturen dankzij kortingen voor Chinese postbedrijven, omdat China een ontwikkelingsland zou zijn. Ook geldt tot 2021 een btw-vrijstelling voor aankopen bij Chinese webwinkels tot € 22,-. Vanuit Europa zijn inmiddels wel maatregelen getroffen om deze oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Maar waarom pakken we niet door en schaffen we de btw-vrijstelling, net als in Zweden, al per 1 januari a.s. af? Goed voor (web)winkeliers en goed voor de staatskas.

Al met al zijn de uitdagingen waar winkeliers en webwinkels mee te maken hebben niet mals. Snel stijgende kosten, discutabel overheidsbeleid, opkomende platformen en oneerlijke concurrentie. Winkeliers en webwinkels die willen overleven moeten zichzelf bewijzen, anders zijn dan anderen en de toegevoegde waarde bieden waardoor consumenten voor hen kiezen. Want meer van hetzelfde, in de winkelstraat en op het web, daar is de consument nu wel klaar mee. Voor winkeliers en webwinkels is er anno 2020 geen weg terug meer. Consumenten zijn veeleisender dan ooit. Maar nog altijd willen zij gemak, service én een gunstige prijs. In die zin is er in 25 jaar tijd eigenlijk niet eens zo heel veel veranderd.

Dit artikel verscheen 3 december 2019 in De Telegraaf. Het originele artikel kan je hier terugvinden: De Kwestie: Btw-bevoordeling China strop voor webwinkelier

 

 

Contact

info@wijnandjongen.nl
+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- October 17, 2020

Bij de 1e Shopping Today in 2013 stond één vraag centraal. Een vraag die nog steeds actueel is: hoe shopt de consument in 2020? Het leverde prikkelende voorspellingen op. Dit jaar is @ShoppingToday20 online! Lees nu mijn nieuwe boekblog over dit event! https://t.co/JGVVDiNyJM
h J R

- October 13, 2020

De Nederlandse webwinkels zoals @bol_com en @Coolblue, die al op de markt waren, hebben het gewoon goed voor elkaar. Het is niet makkelijk voor https://t.co/wGHlVv4Stm om zich daar in te vechten... https://t.co/zdKqDXyRKa #ecommerce #retail @BINederland
h J R

- October 10, 2020

Vanaf begin 21e eeuw hebben fysieke retailers het moeilijk. Aanvankelijk zoeken ze de oorzaken voor hun problemen vooral buiten zichzelf. De consument bepaalt! Lees nu mijn nieuwste boekblog welke ik samen met historicus @WilbertSchreurs heb geschreven! https://t.co/WUiMff5aqk
h J R

- October 8, 2020

Consumenten zijn bereid om hun gedrag aan te passen voor een duurzamere levering van een online aankoop. Echter is er vaak een gebrek aan kennis wat nou de meest duurzame mogelijkheden zijn voor online bestellingen. https://t.co/Mu4olKYWk8
h J R

- October 4, 2020

@delaatstemeter: FD over CO2 en pakjes. Mooi artikel voor een factcheck door studenten. Maar, niet representatief voor Nederland of meerderheid webwinkel #fakenews #fd #webwinkels https://t.co/ffqP8moDdJ
h J R

Nieuwsbrief

© 2020 Copyright Wijnand Jongen