De Telegraaf – De Kwestie: Btw-bevoordeling China strop voor webwinkelier

dec 3, 2019Kranten, Mediaoptredens

Het lijken gouden tijden voor webwinkels, die nu overuren draaien om de bestellingen voor Sinterklaas en kerst af te handelen. De werkelijkheid is anders, stelt Wijnand Jongen. ,,In de reiswereld maken de eerste touroperators de afweging om weer fysieke reisbureaus te openen.”

Protesteren is in. Leraren, boeren, de bouw, de zorg; allerlei groepen in onze samenleving hebben de afgelopen maanden van zich laten horen. Met acties en stakingen hebben ze duidelijk gemaakt dat het zo niet langer kan.

Ook de winkeliers roeren zich. Namens de winkelsector heeft INretail vorige maand een brandbrief geschreven om de politiek te overtuigen dat winkeliers in de winkelstraat steun verdienen. Voor hen rijzen de huur- en administratieve kosten en lasten de pan uit. Zij zien zich opgezadeld met hoge parkeerkosten en het terugdringen van brievenbusreclame als gevolg van gemeentelijk beleid. Veel ondernemers kunnen het hoofd amper boven water houden.

Die strijd om te overleven speelt ook voor webwinkeliers. Volgend jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste online winkels in Nederland op het web van start gingen. Na een wat haperende start – een barstende internetzeepbel in 2000, issues rond veilig online betalen en bezorging – kon het voor de nieuwkomers op de markt jarenlang niet op. Maar ook zij hebben nu te maken met de wetten van de markt: van stijgende fulfilment en bezorgkosten tot alsmaar stijgende kosten om gevonden te worden op Google. Die kosten zijn voor veel webwinkels bijna niet meer te op te brengen. Met een marktaandeel van 95% + moet je eigenlijk wel op Google adverteren om gevonden te worden. Of niet? In de reiswereld maken de eerste touroperators de afweging om weer fysieke reisbureaus te openen. Of worden grote marktplaatsen als Amazon en Alibaba straks de nieuwe Google’s, waar het ook voor winkeliers duur adverteren is en zij ook daar moeten concurreren met collega (web)winkeliers?

Wat winkeliers in de winkelstraat en op het web verbindt, is dat beiden te maken hebben met de groeiende – oneerlijke – concurrentie van buitenlandse platforms, marktplaatsen en webwinkels. Chinese webwinkels zoals AliExpress kunnen pakketjes voor bijna geen verzendkosten naar Europa sturen dankzij kortingen voor Chinese postbedrijven, omdat China een ontwikkelingsland zou zijn. Ook geldt tot 2021 een btw-vrijstelling voor aankopen bij Chinese webwinkels tot € 22,-. Vanuit Europa zijn inmiddels wel maatregelen getroffen om deze oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Maar waarom pakken we niet door en schaffen we de btw-vrijstelling, net als in Zweden, al per 1 januari a.s. af? Goed voor (web)winkeliers en goed voor de staatskas.

Al met al zijn de uitdagingen waar winkeliers en webwinkels mee te maken hebben niet mals. Snel stijgende kosten, discutabel overheidsbeleid, opkomende platformen en oneerlijke concurrentie. Winkeliers en webwinkels die willen overleven moeten zichzelf bewijzen, anders zijn dan anderen en de toegevoegde waarde bieden waardoor consumenten voor hen kiezen. Want meer van hetzelfde, in de winkelstraat en op het web, daar is de consument nu wel klaar mee. Voor winkeliers en webwinkels is er anno 2020 geen weg terug meer. Consumenten zijn veeleisender dan ooit. Maar nog altijd willen zij gemak, service én een gunstige prijs. In die zin is er in 25 jaar tijd eigenlijk niet eens zo heel veel veranderd.

Dit artikel verscheen 3 december 2019 in De Telegraaf. Het originele artikel kan je hier terugvinden: De Kwestie: Btw-bevoordeling China strop voor webwinkelier

 

 

Contact

wijnand@wijnandjongen.com

+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- January 18, 2023

@Ecommerce_EU: Ecommerce Europe co-signed a joint industry statement on the EU Data Act together with 12 other associations. In the statement, we express our concerns regarding key elements of the proposed Data Act. Read our statement here 👉 https://t.co/v0FB081pr1 #data #ecommerce #EU https://t.co/fLCIMHPMaJ
h J R

- January 14, 2023

It’s just wonderful to be back in New York City for the FIRA Annual Meeting, where international retail associations gather to exchange knowledge and enhance the success of the global retail industry. @Ecommerce_EU is proud to be a member of FIRA! https://t.co/7vBPUk2dtG
h J R

- January 11, 2023

@Ecommerce_EU: Join our "Roundtable on Single EU VAT Registration Proposals" on 25 January, organized in cooperation with @EuroCommerce. The event will focus on the #VAT in the Digital Age proposal and the VAT One Stop Shop 2.0 concept. Join in-person or remotely 👉 https://t.co/qAjvnHFxdk https://t.co/8Abh8B0g3M
h J R

- December 22, 2022

@Ecommerce_EU: Read Ecommerce Europe's contribution to the latest edition of the Cross-Border Magazine where our President, Mr. @wijnandjongen, talks about the EU retail payment market. Download the full magazine here (pages 34 - 35) 👉 https://t.co/F6LFaERAkT #ecommerce #payments https://t.co/cEZ71bdJcv
h J R

- December 21, 2022

@Ecommerce_EU: 📣 Join our Single EU VAT Registration Roundtable on 25 January 2023 at 16h00 CET! In-person or remote attendance possible. More info and registration 👉 https://t.co/nN3l3kG1jk #ecommerce #VAT #SimplifyVAT https://t.co/MQhCbl5mPk
h J R

Nieuwsbrief

© 2021 Copyright Wijnand Jongen