De Telegraaf – De Kwestie: Btw-bevoordeling China strop voor webwinkelier

dec 3, 2019Kranten, Mediaoptredens

Het lijken gouden tijden voor webwinkels, die nu overuren draaien om de bestellingen voor Sinterklaas en kerst af te handelen. De werkelijkheid is anders, stelt Wijnand Jongen. ,,In de reiswereld maken de eerste touroperators de afweging om weer fysieke reisbureaus te openen.”

Protesteren is in. Leraren, boeren, de bouw, de zorg; allerlei groepen in onze samenleving hebben de afgelopen maanden van zich laten horen. Met acties en stakingen hebben ze duidelijk gemaakt dat het zo niet langer kan.

Ook de winkeliers roeren zich. Namens de winkelsector heeft INretail vorige maand een brandbrief geschreven om de politiek te overtuigen dat winkeliers in de winkelstraat steun verdienen. Voor hen rijzen de huur- en administratieve kosten en lasten de pan uit. Zij zien zich opgezadeld met hoge parkeerkosten en het terugdringen van brievenbusreclame als gevolg van gemeentelijk beleid. Veel ondernemers kunnen het hoofd amper boven water houden.

Die strijd om te overleven speelt ook voor webwinkeliers. Volgend jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste online winkels in Nederland op het web van start gingen. Na een wat haperende start – een barstende internetzeepbel in 2000, issues rond veilig online betalen en bezorging – kon het voor de nieuwkomers op de markt jarenlang niet op. Maar ook zij hebben nu te maken met de wetten van de markt: van stijgende fulfilment en bezorgkosten tot alsmaar stijgende kosten om gevonden te worden op Google. Die kosten zijn voor veel webwinkels bijna niet meer te op te brengen. Met een marktaandeel van 95% + moet je eigenlijk wel op Google adverteren om gevonden te worden. Of niet? In de reiswereld maken de eerste touroperators de afweging om weer fysieke reisbureaus te openen. Of worden grote marktplaatsen als Amazon en Alibaba straks de nieuwe Google’s, waar het ook voor winkeliers duur adverteren is en zij ook daar moeten concurreren met collega (web)winkeliers?

Wat winkeliers in de winkelstraat en op het web verbindt, is dat beiden te maken hebben met de groeiende – oneerlijke – concurrentie van buitenlandse platforms, marktplaatsen en webwinkels. Chinese webwinkels zoals AliExpress kunnen pakketjes voor bijna geen verzendkosten naar Europa sturen dankzij kortingen voor Chinese postbedrijven, omdat China een ontwikkelingsland zou zijn. Ook geldt tot 2021 een btw-vrijstelling voor aankopen bij Chinese webwinkels tot € 22,-. Vanuit Europa zijn inmiddels wel maatregelen getroffen om deze oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Maar waarom pakken we niet door en schaffen we de btw-vrijstelling, net als in Zweden, al per 1 januari a.s. af? Goed voor (web)winkeliers en goed voor de staatskas.

Al met al zijn de uitdagingen waar winkeliers en webwinkels mee te maken hebben niet mals. Snel stijgende kosten, discutabel overheidsbeleid, opkomende platformen en oneerlijke concurrentie. Winkeliers en webwinkels die willen overleven moeten zichzelf bewijzen, anders zijn dan anderen en de toegevoegde waarde bieden waardoor consumenten voor hen kiezen. Want meer van hetzelfde, in de winkelstraat en op het web, daar is de consument nu wel klaar mee. Voor winkeliers en webwinkels is er anno 2020 geen weg terug meer. Consumenten zijn veeleisender dan ooit. Maar nog altijd willen zij gemak, service én een gunstige prijs. In die zin is er in 25 jaar tijd eigenlijk niet eens zo heel veel veranderd.

Dit artikel verscheen 3 december 2019 in De Telegraaf. Het originele artikel kan je hier terugvinden: De Kwestie: Btw-bevoordeling China strop voor webwinkelier

 

 

Contact

wijnand@wijnandjongen.com

+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- May 11, 2022

@Ecommerce_EU: Our Polish national association - @ecommercepolska - released its “B2B e-commerce NOW” report which confirms that over 90 per cent of companies offering products, services, and solutions to businesses are planning to develop e-commerce channels 👉 https://t.co/QnY4XEZoeu https://t.co/H1FQPBgZEV
h J R

- May 11, 2022

@Ecommerce_EU: 📣 PRESS RELEASE Commission misses the mark on #VBER revision: SMEs are faced with unworkable rules 👉 https://t.co/9rXNddvpwz Instead of promoting omnichannel retail, this revision maintains an outdated view on retail in which offline and online sales are separated. #ecommerce https://t.co/rCFoUyvY3q
h J R

- May 3, 2022

Great to be part of ⁦@ConsNetcomm⁩ event in Milan. President ⁦@Robliscia⁩ is opening the 2022 event of ⁦@ConsNetcomm⁩ conference ⁦@Ecommerce_EUhttps://t.co/3CsGloao4b
h J R

- May 2, 2022

@Ecommerce_EU: Our Public Affairs Advisor, @MaikeJansen2, shared insights on the Vertical Block Exemption Regulation in @ThePaypers article where she explains that allowing dual pricing in the revised VBER will hurt the digitalisation of SMEs but also retail in general👉 https://t.co/lylnt6PWLY https://t.co/pZOmxSDJd1
h J R

- May 2, 2022

@Ecommerce_EU: Ecommerce Europe is happy to welcome Huboo as our new Business Partner! Huboo is a fast growing eCommerce fulfilment provider which takes care of picking, packing and posting products to customers globally via a global courier network 👉 https://t.co/wr86HZv7ks #ecommerce https://t.co/BaAxv8SY72
h J R

Nieuwsbrief

© 2021 Copyright Wijnand Jongen