De opmars van digitaal verbonden winkels (3)

20 januari 2016
Reacties (1)

Het gebeurt mij niet zo vaak dat ik beursvloeren even leuk vind als beurscongressen. Maar na drie dagen Big Show in New York is dat toch echt het geval. Zagen we vorig jaar de eerste voorzichtige voorbeelden van digitale winkels, dit jaar is het ‘digital instore’ wat de klok slaat. Erg inspirerend om winkels langzaam maar zeker digitaal te zien worden. Ook vind ik het leuk dat nagenoeg alle digital instore technieken even relevant zijn voor webwinkels. Het is dus de digitale consument die wel vaart bij de vele nieuwe digitale technieken die op ons afkomen. Zoals Patrick Bousquet-Chavanne, CMO van Marks and Spencers, het vanmiddag zei: “het is een paradigma-shift voor de retail, die zich voor onze ogen uitrolt”.

Nieuwe retail-technieken

Op de beursvloer zijn scanners in alle soorten en maten te vinden, waarmee winkels klanten sneller dan ooit kunnen helpen. Zoals de eerste e-tafels oftewel ‘touchetables’. Dit zijn touchable zuilen waar je met je creditcard wisselende productreeksen kan scannen en direct kan afrekenen. Of nieuwe kassasystemen waar de winkelmandjes met producten in één keer gescand worden, zonder de artikelen uit het mandje te halen (ze moeten er dan wel op de juiste manier worden ingelegd). Ik heb een van de eerste slimme supermarktkarretjes gezien, waarmee klanten supersnel boodschappen kunnen doen. Slimme prijskaartjes voor bijvoorbeeld kleerhangers maken ‘dynamic pricing’ voor winkels mogelijk. De prijskaartjes zorgen voor een relevante verbinding met klanten, omdat ze tevens laten zien hoe vaak een product bijvoorbeeld via Facebook geliked wordt. Ook zag ik de eerste gepersonaliseerde volgsystemen voor winkels, die inschatten wat voor soort klanten binnenkomen. Beetje eng, maar het gaf mij een goed gevoel dat ik als ‘happy’ werd ingeschat en een stukje jonger! Het verschaft retailers niet alleen een beeld van wie de winkel bezoekt, maar ook van de ‘state of mind’ van klanten.

Augmented reality wordt serieus

Vitual en augmented reality maken langzaam maar zeker hun opmars in winkels. Deze nieuwe technieken zijn alleen nog maar te zien in showcases van grote merken als John Lewis en Littlewoods in het Verenigd Koninkrijk of Ralph Lauren hier op Manhattan. “Augmented reality: seeing is believing” was de kop van het hier dagelijks verspreide blad Stores. Ik was bij de sessie over augmented reality en wat mij opviel was de kracht van een nieuwe werkelijkheid. Met augmented reality kun je thuis op de bank je interieur opnieuw inrichten. Het kan zo op je smart tv en het is bijna niet van echt te onderscheiden. Met ‘thuis’ raak ik een interessant punt. Bijna alle nieuwe digitale technieken die ik hier zie, zijn ook thuis op de bank toepasbaar. Het maakt ook dat digital instore technologieën, voor zowel winkels als webwinkels, interessante kansen bieden.

Het meest onder de indruk was ik van IBM’s toepassingen op het gebied van cognitief zoeken naar producten en diensten. IBM liet zien hoe we de komende jaren niet langer meer zoeken op basis van keywords. Zoeken gebeurt op basis van een gepersonaliseerde beleving op een website. Klanten krijgen door vraag en antwoord een relevante response, die zich aan persoons- en omgevingskenmerken aanpast. Zo krijgt iemand die op zoek is naar een jurk in Florida iets anders voorgeschoteld dan in Boston. Het zijn toepassingen van hoe je big data kan gebruiken om een 1-op-1 relevante klantervaringen mogelijk te maken.

Terug naar Nederland

Vandaag beginnen de 10e Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs. Ik ben heel erg benieuwd in welke mate toeleveranciers in Nederland al inspelen op de exponentiële digitale technologieën die zowel winkels als webwinkels te wachten staan.

Lees ook deel 1: e-WTO van Jack Ma slaat brug tussen mkb en grote ondernemers

Of deel 2: NRF.nl: durven dromen van een Nederlandse Retail Federatie

Deel dit

Reacties (1)

Het is niet meer mogelijk om te reageren