De killer applicatie van dit decennium: WeChat in China (4)

4 september 2015
Reacties (1)

Soms heb je dat gevoel. Dat je weet dat er iets onomkeerbaars aan de hand is. Ik herinner mij dat gevoel bij onze eerste Shopping2020-reis in 2013 naar Silicon Valley. De dynamiek, de intensiteit en de innovatiekracht van de grote Amerikaanse Tech-Titans (Apple, eBay, Google, Facebook) was overweldigend. Mijn eerste bezoek aan Hangzhou in 2014 en specifiek aan Alibaba gaf ditzelfde gevoel: een gevoel van de overweldigende kracht en impact van een dominante marktpartij die de wereld gaat veranderen. En nu dus weer met WeChat van Tencent.

Ik blogde eerder over Tencent, de beursgenoteerde moedermaatschappij van WeChat. Tencent is opgericht in Shenzen in 1998 en lanceerde in 1999 de instant messenger QQ. Met 843 miljoen actieve gebruikers is QQ het grootste sms platform. Er werken 25.000 jonge mensen bij Tencent, met een gemiddelde leeftijd van 27 jaar. In 2011 werd WeChat gelanceerd. Ik durf WeChat nu al DÉ killer applicatie van het tweede decennium van deze eeuw te noemen.

Chinezen zijn verslaafd aan WeChat

Meer dan 600 miljoen Chinezen met een recente 3G of 4G smartphone besteden dagelijks zo’n 3 uur aan WeChat. Naar verluidt kijken gebruikers van WeChat – als ze niet slapen – iedere 5 minuten even op de app. Veel Chinezen hebben ook meer dan één account. Maar ook hier zien we langzaam een digitale versmelting van privé en zakelijk. QQ instant messenger wordt daarentegen steeds minder gebruikt. Velen gebruiken QQ nog maar een paar keer per maand en dan met name voor het opslaan en bijhouden van enkele foto’s.

Al 100 miljoen Chinezen gebruiken WeChat buiten China. WeChat richt zich met ondersteuning van 70 talen op Chinezen die in het buitenland wonen maar via China zijn verbonden met een bankaccount. In China is het gebruik van WeChat nu al verantwoordelijk voor 70% van alle tijd die in apps wordt besteed!

WeChat heeft op alles een antwoord

WeChat combineert het beste van Whatsapp, Twitter en Facebook. Maar de betaalfunctie op WeChat is wat de mobiele applicatie uniek maakt. Daarnaast kunnen Chinese consumenten via een willekeurig openingsscherm in WeChat oproepen:

  • Moments om dierbare momenten via foto’s of video’s met elkaar te delen: niet alleen met teksten in je beeldscherm, zoals met WhatsApp, maar ook met video’s, die direct afspelen op je scherm.
  • People Nearby laat zien wie er in je directe omgeving op dat moment op WeChat zit.
  • Uiteraard kun je ook gewoon Games spelen. Via de Shake-optie kun je kijken wie, waar dan ook, op WeChat zit om tegen te spelen. Je activeert de Shake-optie door – jawel – je telefoon snel op en neer te bewegen.
  • Via Scan QR Code kun je gemakkelijk elkaars business cards scannen. We hebben het deze ShoppingTomorrow-reis veelvuldig gedaan en elkaar als contacten toegevoegd op WeChat. Maar bovenal wordt Scan QR Code gebruikt bij het betalen, zowel online als offline.

Betalen is de belangrijkste applicatie van WeChat. Het is het grote onderscheid met WhatsApp (van Facebook). WeChat Pay maakt gebruikt van Tenpay. Dit is de online betaaloplossing van moederbedrijf Tencent. Hieronder enkele voorbeelden van hoe WeChat het Chinese (e)commerce landschap in rap tempo verandert.

Voorbeelden van betaalapplicaties op je WeChat openingsscherm:

  • Utilities: het scannen en betalen van je energie- en waterrekening via WeChat
  • Transfer: het met één klik overmaken van geld naar je vrienden, zodat die hun taxi of de rekening in een restaurant kunnen betalen
  • Go Dutch: het splitsen en direct betalen van een rekening, bijvoorbeeld in een restaurant.
  • Hongbao oftewel ‘Lucky Money’: het sturen van een rood envelopje met geld zoals je dat op een verjaardag of bruiloft doet (Hongbao betekent letterlijk ‘rode zak’). Een andere populaire versie van Hongbao is het rondsturen van een envelop geld om samen een spelletje te spelen (vergeet niet dat Tencent ooit groot is geworden door gaming). Vrienden die je uitnodigt kunnen je envelopje dan openen en het spel meespelen
Hongbao campagne WeChat
Hongbao campagne WeChat

Uiteraard kun je via WeChat ook gewone rekeningen betalen, een bioscoopkaartje kopen of een vliegtuigticket bestellen en afrekenen. DiDi Taxi, de Chinese variant van Über, kent in inmiddels 100 miljoen gebruikers. WeChat payment faciliteert al 60% van alle betalingen.

WeChat City Services voor gas- en waterrekeningen betalen, vervoerskaartjes kopen
WeChat City Services

WeChat faciliteert omnichannel retail

WeChat faciliteert ook het betalen in een omnichannel-setting, zoals we eerder deze week zagen bij een bezoek aan Metro in Shanghai. Bij een van de twee pilot vestigingen van het Duitse Metro Cash & Carry zagen we de Shake-functie in de praktijk: jonge bezoekers gingen via Shake op zoek naar coupons en promotionele acties van de supermarkt.

vrouw demonstreert WeChat Shake-function in Metro winkel in Shanghai
vrouw demonstreert WeChat Shake-function in Metro winkel in Shanghai

De coupons en discounts worden worden opgeroepen via iBeacons. In een ‘card pack’ op je telefoon kun je al je coupons en promoties opsparen, met een directe link naar de verkoper (webwinkel in WeChat). Overigens werkt de Shake-functie ook thuis voor de tv. Rond het acht uur journaal zijn jonge Chinezen massaal op zoek naar een (kortings-)actie, die met het scannen van een QR-code binnen te halen is .

Veel Chinezen maken gebruik van WeChat in winkels en supermarkten: de kassière scant de barcode of QR-code op je smartphone, waarmee de betaling van de boodschappenkar is gerealiseerd. Uiteraard heeft de supermarkt hiervoor de WeChat API in haar software geïnstalleerd. Winkels betalen een vast bedrag per transactie, die lager is dan bij betalingen via de traditionele nationale bank China Union.

Ook online customer service wordt via WeChat afgehandeld. Winkels en bedrijven hebben corporate accounts, waarmee via een menu live gechat kan worden met een online agent.

Wanneer krijgen we WeChat in Europa?

De grote vraag bij de ShoppingTomorrow-delegatie leefde is wanneer WeChat naar Europa komt. Er wordt gesproken van een aanstaande pilot in Italië. De vertegenwoordigers van Tencent en WeChat lieten het in het midden. Zij spraken van het uitrollen van WeChat in Zuidoost-Azië, waarna de Verenigde Staten en Europa zullen volgen.

Tencent richt zich met WeChat op de B2C markt

In de machtsstrijd tussen Tencent en Alibaba lijkt het dat Tencent met WeChat nóg meer dan Alibaba zich op de 1-op-1 B2C markt richt. Volgens onze spreker van Alibaba zal dit beperkt blijven tot social media, maar in de praktijk lijkt dit toch anders uit te pakken: met 600 miljoen actieve gebruikers die gemiddeld 3 uur per dag op WeChat zitten, lijkt de app de digitale Chinese wereld te overdonderen. En waar WhatsApp op dit moment vooral aan bedrijven geld wil verdienen, lijkt Tencent met WeChat zich te concentreren op het 1-op-1 contact in de B2C markt. En met 1,3 miljard Chinezen lijkt dat lang geen slecht idee.

Lees hier alle blogposts van de ShoppingTomorrow Chinareis

Deel dit

Reacties (1)

  1. Leuk stuk Wijnand.

    Ik ben zelf een groot fan van WeChat, gebruik het veelvuldig (ook de WeChat wallet mogelijkheden als ik in China ben) en heb er veel over geschreven en lezingen over gegeven (zie http://www.chinatalk.nl/media/artikelen/ en http://www.chinatalk.nl/media/presentaties/). Ik denk echter niet dat WeChat een succes gaat worden in het westen, tenminste niet in z’n huidige vorm. In de US heeft Tencent schijnbaar al 300 miljoen verbrand in promotie van de app maar komt hij daar niet van de grond. Meer over mijn mening:

    http://www.crtv.nl/magazine/2015/03/chinese-internetinnovatie-wechat-goes-west/

    Interessant is de investering van 500 miljoen van Tencent in Kik. Misschien heeft het daarmee een nieuwe opening naar de westerse markt.

    Over twee weken verschijnt overigens een nieuw artikel op China2025 met diverse voorbeelden (inclusief slideshow) van gebruik van WeChat.

    Ed

Het is niet meer mogelijk om te reageren