De daling van digitale drempels

okt 1, 2018Blog

Vandaag begint de week van de toegankelijkheid. Een week waarin we aandacht vragen voor mensen met een beperking, die net als iedereen gewoon de dagelijkse dingen willen doen, maar daarin worden gehinderd. Helaas lopen mensen met uiteenlopende beperkingen nog steeds tegen belemmeringen aan in de fysieke wereld, bijvoorbeeld als ze naar ontoegankelijke cafés of restaurants willen. Maar in de digitale wereld is dat niet anders; ook daar ondervinden ze drempels. Hoog tijd om daar iets aan te veranderen.

Toegankelijkheid is een onderwerp dat niet meer mag ontbreken in je bedrijfsvoering. Niet alleen zijn er al verschillende wetten en regels op dit gebied, het biedt (online) ondernemers ook een enorme kans om een ‘extra’ doelgroep te bedienen. Weet jij hoeveel mensen in Nederland een beperking hebben? 2 miljoen! Daaronder zijn zo’n 240.000 slechtzienden en bijna 80.000 blinden. Mensen voor wie een winkelstraat bezoeken niet altijd mogelijk is. Online winkelen is voor deze groep dé uitkomst, maar dan moeten ze natuurlijk wel van je website gebruik kunnen maken.

Ook Google is slechtziend

Maar een toegankelijke website biedt een nog veel groter potentieel. Aanpassingen die noodzakelijk zijn voor mensen met een beperking, zijn namelijk ook relevant voor de kwaliteit en de vindbaarheid van een website. Een site die niet goed toegankelijk is, wordt minder goed door Google gewaardeerd. Dat scheelt in de ranking en in de kwaliteit van de geïndexeerde informatie. Met andere woorden, hoe beter Google begrijpt welke informatie jij op je pagina hebt staan, hoe hoger jouw website verschijnt in relevante zoekopdrachten.

Grafische weergave van mensen met een beperking

Daarnaast is er nog een grote groep mensen die video’s vaak zonder geluid afspelen, bijvoorbeeld als ze in de trein zitten onderweg naar school of werk. Als de gesproken tekst van je video dus belangrijk is, zorg dan voor ondertiteling zodat de kijker de informatie toch meekrijgt.

Kortom, digitale toegankelijkheid is een must voor de vele Nederlanders (en Google) die anders je webshop niet kunnen gebruiken. En het is de hoogste tijd dat we daar nu met zijn allen iets aan gaan doen. Ook omdat we sinds 2017 volgens de Wet gelijke behandeling nu wettelijk gezien geleidelijk moeten zorgen voor “algemene toegankelijkheid. Bedrijven zijn hieronder verplicht om ‘eenvoudige maatregelen’ te nemen waarmee iedereen toegang kan krijgen tot producten en diensten. Maar deze en verdergaande juridische verplichtingen zouden eigenlijk niet eens nodig moeten zijn als de sector inziet wat een enorme kansen hier liggen.

 Toegankelijke website, evenementen en andere activiteiten

Een week van de toegankelijkheid is goed en nuttig om de aandacht weer op dit prangende onderwerp te richten, maar ook daarbuiten moeten we hier aandacht aan besteden. Zo is de website van Thuiswinkel.org sinds 2005 gecertificeerd door Waarmerk drempelvrij.nl. Dit houdt in dat onze website jaarlijks wordt gecheckt, onder andere of alle linkjes goede tooltips hebben en of alle afbeeldingen een alt-tekst hebben. Hopelijk doet het goede voorbeeld ook hier volgen.

Op 20 september jl. was ik dagvoorzitter op ons congres Shopping Today. Naast het podium stond een stoel en voor ik het wist zat daar een gebarentolk alle presentaties te vertalen voor een bezoeker met een auditieve beperking. Ik ben er trots op dat ook deze bezoeker de inspirerende sessies kon volgen.

Bovendien is er op dit moment ook een ShoppingTomorrow-expertgroep met dit onderwerp aan de slag. Zij werken aan een tool of checklist waarmee ze webwinkels kunnen helpen om snelle aanpassingen aan hun webshop te doen. Ook deze expertgroep gaf een presentatie op Shopping Today en het was fantastisch om te zien dat de sessie drukbezocht was. We kunnen dus wel concluderen dat dit onderwerp zeker leeft bij onze achterban. En samen kunnen we ervoor zorgen dat ook de shopper met een visuele of auditieve beperking drempelvrij kan shoppen in onze webshops.

Contact

info@wijnandjongen.nl
+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- October 17, 2020

Bij de 1e Shopping Today in 2013 stond één vraag centraal. Een vraag die nog steeds actueel is: hoe shopt de consument in 2020? Het leverde prikkelende voorspellingen op. Dit jaar is @ShoppingToday20 online! Lees nu mijn nieuwe boekblog over dit event! https://t.co/JGVVDiNyJM
h J R

- October 13, 2020

De Nederlandse webwinkels zoals @bol_com en @Coolblue, die al op de markt waren, hebben het gewoon goed voor elkaar. Het is niet makkelijk voor https://t.co/wGHlVv4Stm om zich daar in te vechten... https://t.co/zdKqDXyRKa #ecommerce #retail @BINederland
h J R

- October 10, 2020

Vanaf begin 21e eeuw hebben fysieke retailers het moeilijk. Aanvankelijk zoeken ze de oorzaken voor hun problemen vooral buiten zichzelf. De consument bepaalt! Lees nu mijn nieuwste boekblog welke ik samen met historicus @WilbertSchreurs heb geschreven! https://t.co/WUiMff5aqk
h J R

- October 8, 2020

Consumenten zijn bereid om hun gedrag aan te passen voor een duurzamere levering van een online aankoop. Echter is er vaak een gebrek aan kennis wat nou de meest duurzame mogelijkheden zijn voor online bestellingen. https://t.co/Mu4olKYWk8
h J R

- October 4, 2020

@delaatstemeter: FD over CO2 en pakjes. Mooi artikel voor een factcheck door studenten. Maar, niet representatief voor Nederland of meerderheid webwinkel #fakenews #fd #webwinkels https://t.co/ffqP8moDdJ
h J R

Nieuwsbrief

© 2020 Copyright Wijnand Jongen