De daling van digitale drempels

1 oktober 2018

Vandaag begint de week van de toegankelijkheid. Een week waarin we aandacht vragen voor mensen met een beperking, die net als iedereen gewoon de dagelijkse dingen willen doen, maar daarin worden gehinderd. Helaas lopen mensen met uiteenlopende beperkingen nog steeds tegen belemmeringen aan in de fysieke wereld, bijvoorbeeld als ze naar ontoegankelijke cafés of restaurants willen. Maar in de digitale wereld is dat niet anders; ook daar ondervinden ze drempels. Hoog tijd om daar iets aan te veranderen.

Toegankelijkheid is een onderwerp dat niet meer mag ontbreken in je bedrijfsvoering. Niet alleen zijn er al verschillende wetten en regels op dit gebied, het biedt (online) ondernemers ook een enorme kans om een ‘extra’ doelgroep te bedienen. Weet jij hoeveel mensen in Nederland een beperking hebben? 2 miljoen! Daaronder zijn zo’n 240.000 slechtzienden en bijna 80.000 blinden. Mensen voor wie een winkelstraat bezoeken niet altijd mogelijk is. Online winkelen is voor deze groep dé uitkomst, maar dan moeten ze natuurlijk wel van je website gebruik kunnen maken.

Grafische weergave van mensen met een beperking. Blind 78.000; Slechtziend 238.000; Kleurenblind 700.000; Auditieve beperking 1.300.000; Fysieke beperking 1.500.000; Dyslexie 825.000; Laaggeletterd 1.500.000; Zwakbegaafd (IQ 70-85) 600.000

Digitale toegankelijkheid gaat over hoe bereikbaar websites zijn voor iedere bezoeker, dus ook voor mensen met een functiebeperking zoals slecht zien of slecht horen. Een toegankelijke website biedt bijvoorbeeld een logische navigatie, begrijpelijke teksten, juist kleurgebruik en een goede tekstopmaak. Is je website hier niet op ingericht, dan loop je een grote potentiële klantgroep mis.

Ook Google is slechtziend

Maar een toegankelijke website biedt een nog veel groter potentieel. Aanpassingen die noodzakelijk zijn voor mensen met een beperking, zijn namelijk ook relevant voor de kwaliteit en de vindbaarheid van een website. Een site die niet goed toegankelijk is, wordt minder goed door Google gewaardeerd. Dat scheelt in de ranking en in de kwaliteit van de geïndexeerde informatie. Met andere woorden, hoe beter Google begrijpt welke informatie jij op je pagina hebt staan, hoe hoger jouw website verschijnt in relevante zoekopdrachten.

Daarnaast is er nog een grote groep mensen die video’s vaak zonder geluid afspelen, bijvoorbeeld als ze in de trein zitten onderweg naar school of werk. Als de gesproken tekst van je video dus belangrijk is, zorg dan voor ondertiteling zodat de kijker de informatie toch meekrijgt.

Kortom, digitale toegankelijkheid is een must voor de vele Nederlanders (en Google) die anders je webshop niet kunnen gebruiken. En het is de hoogste tijd dat we daar nu met zijn allen iets aan gaan doen. Ook omdat we sinds 2017 volgens de Wet gelijke behandeling nu wettelijk gezien geleidelijk moeten zorgen voor “algemene toegankelijkheid. Bedrijven zijn hieronder verplicht om ‘eenvoudige maatregelen’ te nemen waarmee iedereen toegang kan krijgen tot producten en diensten. Maar deze en verdergaande juridische verplichtingen zouden eigenlijk niet eens nodig moeten zijn als de sector inziet wat een enorme kansen hier liggen.

Toegankelijke website, evenementen en andere activiteiten

Een week van de toegankelijkheid is goed en nuttig om de aandacht weer op dit prangende onderwerp te richten, maar ook daarbuiten moeten we hier aandacht aan besteden. Zo is de website van Thuiswinkel.org sinds 2005 gecertificeerd door Waarmerk drempelvrij.nl. Dit houdt in dat onze website jaarlijks wordt gecheckt, onder andere of alle linkjes goede tooltips hebben en of alle afbeeldingen een alt-tekst hebben. Hopelijk doet het goede voorbeeld ook hier volgen.

Op 20 september jl. was ik dagvoorzitter op ons congres Shopping Today. Naast het podium stond een stoel en voor ik het wist zat daar een gebarentolk alle presentaties te vertalen voor een bezoeker met een auditieve beperking. Ik ben er trots op dat ook deze bezoeker de inspirerende sessies kon volgen.

Bovendien is er op dit moment ook een ShoppingTomorrow-expertgroep met dit onderwerp aan de slag. Zij werken aan een tool of checklist waarmee ze webwinkels kunnen helpen om snelle aanpassingen aan hun webshop te doen. Ook deze expertgroep gaf een presentatie op Shopping Today en het was fantastisch om te zien dat de sessie drukbezocht was. We kunnen dus wel concluderen dat dit onderwerp zeker leeft bij onze achterban. En samen kunnen we ervoor zorgen dat ook de shopper met een visuele of auditieve beperking drempelvrij kan shoppen in onze webshops.

Deel dit

Reacties